Архів документів / Програми / 2003 / "Інформаційні запити вчителів і ступінь їх задоволення дитячою бібліотекою"

Вітаємо на сайті Тернопільської обласної бібліотеки для дітей
"Інформаційні запити вчителів і ступінь їх задоволення дитячою бібліотекою"


   Виконуючи важливу функцію забечпсченпя користувачів необхідною інформаціпо, ОДБ провела соціологічне опитування, щодо використання своїх книжкових ресурсів серед такої категорії читачів, як вчителі. З цію метю було проанкетовано 50 вчителів середніх шкіл №4, №5, №18 та Тернопільської української гімназії ім. І. Франка. Аналіз матеріалів переконує. що книгозбірня необхідна та вкрай важлива для забезпечення професійних запитів вчителів. Всі опитані, в основному, предметинки гуманітарного циклу (60%) та точних наук (40%). Стаж роботи опитаних знаходиться в межах від 2 до 30 років (70%) від 30 і більше (30%). Третина опитаних є постійними читачами ОДБ ще з шкільного віку і відвідують книгозбірню біля 30 років, 36% - до 20 років і 12% - до 10 років. Така активність вчителів у використанні інформаційних ресурсів ОДБ показала слідуюче:

- 25% опитаних задоволені зручним місцезнаходженням книгозбірні;

- 40% педагогів відзначили високу професійність та компетентність працівників бібліотеки;

- 15% задоволені зрчннм режимом роботи ОДБ;

- 14% задоволені рівнем укомплектованостї бібліотечного фонду ОДБ з різних галузей знань.

   Лише 6% опитаних вказали на не відповідність рівня читацьких потреб і можливостей бібліотеки у їх задоволенні.
   Вивчаючи думку опитаних, слід зробити висновок, що лише: 15% із них використовуютьї в пошуку інформації довідково-бібліографічний апарат бібліотеки. Проте в решти респондентів рівень інформаційної культури потрібує розвитку та удосконалення. Позитивним є те, що таке вивчення дало можливість оцінити та внести корективи у видавничу діфяльність ОДБ. Так як:

- 45% опитаних систематично використовують інформаційні списки літератури по щкільній програмі;

- у 25% респондентів широкою популярністю користуються довідкові видання, методичні матеріали ОДБ;

- 15% опитаних віддають перевагу компетентності бібліотекарів.

   Для більшості опитаних бібліотека стала основним інформаційним джерелом:

- 50%опитаних користуються нею 1-2 разів на місяць;

- 15% щотижня;

- 20% при необхідності;

- 15% при наголі;

   Ідею створення при ОДБ педагогічного лекторію (або ліцею) для молодих батьків, за участю педагогів, підтримали 50% опитаних.
   Дане вивчення стало корисним як для ОДБ так і для освітян. Адже, підтвердило думку про те, наскільки зміни в галузі осніти вплинули на формування читацьких запитів вчителів, зробивши їх ширшими, глибшими за характером, більше різноманітними за змістом. Надалі педагоги хотіли б одержувати від ОДБ інформаційну та методичну допомогу, зокрема:

- 20% індивідуальну інформацію;

- 25% інформаційні списки нової літератури на допомогу в підвищенні професійного рівня;

- 15% по проведенню серед дітей занять з виховання інформаційної грамотності;

- 40% потребують допомоги методично-консультаційного змісту.

   Дослідження виявило необхідність у нових пріоритетах діяльності книгозбірні, нових напрямках і методах обслуговування книгою педагогів шкіл міст. Було також конкретизовано мотиви звернення педагогів до книги і бібліотеки, вивчено вплив бібліотекарів на формування читацьких запитів та інтересів.
   У побажаннях педагогів, які на їх думку сприятимуть повноцінному бібліотечному обслуговуванню, були такі:

- збільшувати та поповнювати бібліотечні фонди ОДБ підручниками та посібниками з психології, філософі, економіки, юридичних наук, мистецтва, краєзнавчих матеріалів, програмової української та зарубіжної літератури, новітніх літературознавчих матеріалів (30%);

- змінити режим роботи бібліотеки (10%);

- розширити приміщення;

- шукати спонсорів та меценатів для фінансової допомоги в поповненні бібліотечних фондів, покращення матеріально-технічного стану книгозбірні (20%);

- задоволені сьогоднішнім станом бібліотеки (30%).

   Аналіз отриманих в ході дослідження даних засвідчив необхідність дитячої бібліотеки як одного з найбільш доступних багатогалузевих джерел задоволення потреб вчителів на книгу та інформацію в сучасних умовах.
   Він дав можливість стверджувати, що сучасна дитяча бібліотека, пріоритетні напрями її діяльності мають базуватися на обгруптованій системі постійного вивчення динаміки запитів, культурних потреб та інтересів користувачів, їх ціннісних орієнтацій. Це, в свою чергу, сприятиме виробленню дійового механізму приведення всього комплексу бібліотечно-бібліографічних послуг у відповідність з потребами користувачів.
   Дослідження показало, що нові соціальні пріоритети вимагають нових орієнтирів в питаннях формування фонду бібліотеки, здебільшого літературою гуманітарного характеру, науково-пізнавальною, з питань краєзнавства, мистецтва, літературознавства, нетрадиційними носіями інформації, тощо.

Аналізувала: Томків Л. В.
Відповідальна за випуск: Новіцька Н. С.