Вітаємо на сайті Тернопільської обласної бібліотеки для дітей
Гра «Юні мовознавці»
Вчитель.
Як  нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.

Бібліотекар. Для кожного народу його влас­на мова найдорожча, а українцям найближча до серця - українська.
 
1-й учень.
Українська мова - давня й молода.
Світить рідне слово, як жива вода.
Звідки воно взялось,
Діло не просте...
В душу засівалось,
Із душі росте,

Б. Чепурко
 2-й учень.
Батько мені каже: - З книжкою дружи.
Рідну мову, синку, завжди бережи.
Мову ту, що люди, рідною зовуть,
Ти ніде й ніколи, синку, не забудь.
Рідне слово-пісню завжди серцем чуй.
Як Вітчизну й матір, їх люби, шануй.

В. Верба
І гейм — «Далі, далі». Питання першій команді.

1.               Що таке текст?
2.               Назвіть частини тексту.
3.               Які бувають речення?
4.               Головні члени речення це...
5.               Навіщо потрібні букви?
6.               Які бувають звуки?
7.  Які звуки позначаються на письмі кількома буквами?
8.               Що таке підмет?
9.               Які слова пишуться з великої букви?
10.        Поясніть орфограму слів: колосся, плаття, вбрання, проміння, насіння
11.        Які бувають предмети?
12.        Який знак ставиться в кінці питального речення?
13.        Що таке текст-опис?
14.        Поясніть орфограму слів: пір'я, ім'я, сім'я, м'яч?
15.        Слова, пов'язані між собою за змістом і виражають закінчену думку, це...
16.        Головний член речення, який називає дію предмета це...
 

Питання другій команді.
1.               Які бувають тексти?
2.               Що таке речення?
3.               З чого складаються слова?
4.               Які бувають букви?
5.               Які букви позначаються двома звуками?
6.               Що таке присудок?
7.  Коли пишеться апостроф?
8.               Як переносимо слова?
9.               Поясність  орфограму  слів:  Марина,  Київ, Петрович, Сірко.
10.        Яка буква не позначає звука?
11.        Який знак ставиться в кінці окличного речення?
12.        Що таке текст-розповідь?
13.        Поясність орфограму слів: волосся, ванна, гілля, Ілля.
14.        Речення, пов'язані між собою за змістом, в...
15.        Головний член речення, який називає предмет це...
16.        Скільки букв в українському алфавіті?

II гейм «Заморочки з бочки».
(Починає лідер. Діти дістають бочечки лото).
Загадки.
1.    Ні вікон, ні дверей, повна хата людей. (Кавун)
2.    Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (Морква)
3.               І печуть мене, і варять, і їдять, і хвалять, бо добра. (Картопля)
4.       Без рук, без ніг, а пнеться як батіг? (Квасоля)
5.               Сюрприз (розповісти вірш про мову).
6.               Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)
7.  Що за гість, що тепло їсть? (Зима)
8.               Вдень на небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
9.    Літом наїдається, а взимку висипається. (Ведмідь)
10.  Я кругленька, червоненька,
з хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть,
І до столу подають. (Редиска)
11.      Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю. (Окуляри)
12.       Білий як сніг, в пошані у всіх,
До рота попав, там і пропав.
(Цукор)
13.      Зубів багато, а не їсть.
Усе хапає, собі нічого не залишає.
Де пройшло, там чисто стало. (Граблі)
14.      Сам пустий, голос густий,
Дріб вибиває, дітей збирає.
(Барабан)
15.  Є на світі кінь - всьому світу не вдержати. (Вітер)


III гейм «Ти мені, я - тобі».
(Діти   ставлять   запитання:    команда   -команді).
Завдання. Закінчіть прислів'я.
Питання першій команді.
1.        Гостре словечко коле... (сердечко).
2.   Умій сказати, умій... (змовчати).
3.   Брехня стоїть на одній нозі, а правда... (на двох).
4.   Хто мовчить, той... (двох навчить).
5.   Наука в ліс не веде, а з лісу... (виводить).

Питання другій команді.
1.        Яблуко від яблуні недалеко... (падає).
2.   Слово - не горобець, вилетить - ... (не впіймаєш).
3.   Ластівка день починає, а соловей... (кінчає).
4.   Пташка красна пір'ям, а людина... (знанням).
5.        Книга вчить, як на світі... (жить).

IV гейм «Темна конячка».
1.  «Слово у слові».
Яке слово сховалось?
Україна, земляк, барвінок, музикант, скарбничка, народність.

2.  «Цікаве перетворення».
Утворити   якомога   більше   слів,   змінюючи лише одну букву.
Мила (сила, вила, шила, рила, жила, била...) Мак (рак, так, лак, бак, гак, Жак...) Майка (лайка, байка, чайка, сайка, гайка...) Рік (сік, вік, тік, лік, бік, пік...) Пий (ший, лий, вий, мий, бий...)

3.  Гра «Збери склади».
НИ  НО СА  ГА
СІ КО СИ

(Сани, коси, сіно, нога, сини) 
V гейм — «Гонка за лідером».
(Вболівальники заробляють бали' для своєї команди).
Скласти якомога більше слів із кожного з по­даних слів.

БАРВІНОК   ЛАСТІВКА
(Підбиття підсумків гри. Визначення переможців).
1-й учень.
Бентежна, тополина, колискова, Не випита, не вибрана до дна, — Це наша українська рідна мова, немов бандури вічної струна.
 
2-й учень.
Спасибі, доле, що нам судила У цьому краї пізнати світ. Спасибі, пене, що нас навчила Дзвінкої мови з дитячих літ.
 
Вчитель. Дуже сподіваюся, що від сьогодніш­нього дня  ви  залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кож­ного з нас, і багатство це — наша рідна мова.