Видавнича діяльність / 2013 / "Бібліотеки для дітей Тернопільщини: рік 2012" (аналітично-статистичний огляд)
ББК 78.342 (4 Укр. Те)
Б 59
Бібліотеки для дітей Тернопільщини; рік 2012: аналіт. – стат. огляд / Терноп. обл. бібл. для дітей, наук. – метод. від.; підгот. Л.В. Томків. – Т., 2013. – 25 c.
Щорічний аналітично – статистичний огляд «Бібліотеки для дітей Тернопільщини: рік 2012» підготовлено на основі статистичних та інформаційних звітів бібліотек для дітей, що дає можливість отримати інформацію про стан, проблеми та перспективи розвитку книгозбірень області, які обслуговують дітей. Матеріали, викладені в огляді, будуть корисними для керівників установ, працівників місцевої влади та управління культури.
Щорічний аналітично – статистичний огляд «Бібліотеки для дітей Тернопільщини: рік 2012» підготовлено на основі статистичних та інформаційних звітів бібліотек для дітей, що дає можливість отримати інформацію про стан, проблеми та перспективи розвитку книгозбірень області, які обслуговують дітей. Матеріали, викладені в огляді, будуть корисними для керівників установ, працівників місцевої влади та управління культури.
Підготувала: Л. В. Томків
Відповідальна за випуск: Н. С. Новіцька
Комп’ютерний набір: Н. І. Пінчак
Бібліотеки для дітей Тернопільської області у 2012 році спрямували свою діяльність на створення комфортного інформаційно-освітнього, дозвіллєвого, комунікаційного середовища та виховання читацької культури у користувачів-дітей. Професійний та духовний потенціал бібліотечних спеціалістів був зосереджений на підвищення соціальної ролі бібліотек, зростання їх позитивної ролі у суспільстві, серед місцевих громад, користувачів. В діяльності дитячих книгозбірень спостерігається позитивна динаміка щодо використання та впровадження новаторських підходів, які мають на меті пробудження пізнавальної активності дітей, інтересу до читання користувачів з обмеженими можливостями, із соціально незахищених родин та багатодітних сімей. Створюються позитивні умови для розвитку творчих здібностей обдарованих дітей. Формується інформаційна компетентність користувачів дітей з використанням новітніх джерел інформації, доступу до мережі Інтернет. Проведення різноманітних виховних, розважальних заходів базується на унікальній здатності бібліотек для дітей – формування через книгу юного читача у особистість думаючу, моральну, творчу. У процесі формування дитини, бібліотечні спеціалісти намагалися керуватися нестандартними ідеями, застосовуючи інноваційні технології та методики. Одним із пріоритетних напрямків бібліотечної діяльності стало розширення координаційних зв’язків з родинами користувачів – дітей, які забезпечують ефективність формування читацької культури у школярів.
Керівники бібліотечних установ знаходяться у постійному пошуку можливостей для поліпшення матеріально – технічної бази, забезпечення своїх книгозбірень сучасним комп’ютерним обладнанням. Займаються розробкою інноваційних проектів та ефективних комплексних цільових програм.
Щорічно бібліотеки для дітей приймають участь у Всеукраїнських конкурсах, проектах, які проводяться за ініціативи Української бібліотечної асоціації, Національної бібліотеки України для дітей, Міжнародними фондами та програмами.
У 2012 році користувачі та бібліотекарі взяли участь у:
• Національному проекті «Україна читає дітям»;
• Всеукраїнському просвітницькому проекті «Додай читання»;
• Всеукраїнському конкурсі «Кожній бібліотеці – сучасну будівлю»;
• Всеукраїнському тижні дитячого читання «Дитина читає – Україна процвітає»;
• Написанні проектів за програмою «Бібліоміст» та Міжнародного фонду «Відродження»;
• Активізувалася діяльність бібліотек для дітей у реалізації обласних проектів;
• Літніх читань школярів «Бібліотека іде до дітей»;
• Обласному конкурсі читаючих родин «Читаємо всією сім’єю» (оголошений ТОБД у 2011 році).
Найактивнішою читаючою родиною, за результатами конкурсу, стала родина Пацариних з м. Заліщики. Презентація творчих робіт наймолодших членів цієї сім’ї – Ростислава і Тетянки відбулася у обласній бібліотеці для відвідувачів «Бібліомістечка». Переможці були нагороджені дирекцією ТОБД цікавими книгами, іграшками та диском з презентацією матеріалів конкурсних робіт, який розміщено у «Скарбничці методиста» на веб – сайті ТОБД у розділі «Ділимось досвідом».
Завдяки активній участі та перемозі у конкурсах програми «Бібліоміст» у бібліотеках області збільшилась кількість інтернет-центрів, а кількість комп’ютерів становить 47 одиниць. Використання комп’ютерної техніки під час підготовки та проведення культурно – мистецьких заходів значно підвищило їх інформаційний та професійний рівень. Формування нової медіа-культури, спонукає бібліотекарів до пошуку і використання у роботі інноваційних форм бібліотечної роботи та надання інформаційних послуг з використанням Інтернет, розширення бібліотечних послуг, модернізації пошукових технологій. Серед інноваційних слід назвати такі форми роботи, які раніше не практикувалися у дитячих бібліотеках:
– віртуальні подорожі, скайп – спілкування, тренінги, уроки комп’ютерної грамотності, Інтернет – мандрівки, віртуальні вікторини, ігри, подорожі: «Моя мала Батьківщина: вивчаємо і пізнаємо», «Замками Галичини», «Подорож з павучком - Всезнайкою», які проводилися у Монастириській ЦБД, Теребовлянській ЦБД, Гусятинській ЦБД. У Копичинецькій міській бібліотеці для дітей, бібліотеках для дітей №1, №2, №4 Тернопільської міської ЦБС стали частіше практикувати інтернет.
– перегляди мультфільмів «Мульти-пульти – весела планета», які створені на основі дитячих казок, веселих пригодницьких книг для підлітків. Діти мали змогу переглянути віртуальні виставки картин українських художників («Постать матері незабутня»), а батьки – взяти участь у тренінгах «Як навчаються ваші діти» (використання Інтернет - щоденників). Бібліотекарі практикують години Інтернет – безпеки «Діти в Інтернеті», он-лайн консультації сімейного психолога для батьків (Тернопільська ЦБД).
Впроваджуючи інтерактивні форми роботи з користувачами-дітьми, бібліотеки примножують культурні, історичні звичаї, традиції рідного краю, залучають дітей до заочних туристичних мандрівок по рідному Тернопіллю. Для цього в бібліотеках створюються інформаційно-краєзнавчі теки, досьє на теми: «Тернопілля - рідний край», «Дивокрай», «Краю мій – ти – частина Батьківщини», оформляють книжкові виставки до знаменних дат в житті видатних людей краю, проводять історичні ринги «Літературне Тернопілля», «Пам’ятки і пам’ятні місця краю» (Підволочиська ЦБД), літературні мандрівки, краєзнавчі конкурси «Вулиці рідного міста розповідають», «Місто над золотою Липою» (Бережанська ЦБД). В бібліотеках для дітей традиційними стають віртуальні мандрівки «Екологічне обличчя нашого міста (селища), краєзнавчі читання «Звичаї, традиції нашого краю», дні юного краєзнавця, «Відкрий для себе рідний край», краєзнавчі диліжанси « Імена видатних людей на мапі міста» (Бережанська ЦБД, Кременецька ЦБД, Бучацька ЦБД)
Резонансною подією у бібліотечному житті міста Тернополя стало проведення літературного фестивалю «Дивокрай», який ініціювало управління культури і мистецтв Тернопільської міської ради, управління науки та освіти, а також бібліотеки для дітей Тернопільської міської ЦБС. Учасники фестивалю створили книгу – велетень « Казки із Дивокраю», яка номінована в Книзі рекордів України, як найбільша рукотворна книга. Діти молодшого шкільного віку самі писали текст книги та ілюстрували її. Під час подорожі міським ставом на катері проводились ігри, розваги, вікторини для дітей – сиріт. Цей захід, у рамках літературного фестивалю мав назву «Літературний корабель» і був проведений дитячими бібліотеками міста та НСОУ ПЛ АСТ.
З метою організації дозвілля дітей та розвитку їх творчих здібностей, у бібліотеках для дітей створено чимало гуртків та клубів за інтересами. Всього у 32 бібліотеках для дітей працює 60 гуртків та клубів за інтересами, які охоплюють понад 900 відвідувачів. Спрямованість та тематика їх діяльності дуже різноманітна: «Краяни» (Бережанська ЦБД), «Стежечка» (Борщівська ЦБД), «Юні господарочки» (Хоростківська міська бібліотека для дітей) «Джерельце» (Заліщицька ЦБД)», «Павутинка» (Копичинецька міська бібліотека для дітей), «Спілкування» (Збаразька ЦБД), «Книголюб» (Зборівська ЦБД), «Краєзнавець» (Козівська ЦБД) «Клуб вихідного дня» (Лановецька ЦБД), «Всезнайко» (Монастириська ЦБД), «Спадщина» (Підгаєцька ЦБД), «Підліток і закон» (Теребовлянська ЦБД), «Берегиня» (Чортківська ЦБД) та інші.
В клубах та гуртках за інтересами у дітей виховують любов до читання, бажання творчого підходу до улюбленої справи та розвитку дитячих захоплень. Заняття у гуртках та клубах за інтересами сприяє реалізації творчого потенціалу дітей та стимулює їхню активність. Читацькі об’єднання за інтересами стають своєрідними центрами дозвілля дітей, відвертають дітей від вулиці, сприяють вихованню та формуванню особистості дитини.
Керівники бібліотечних установ знаходяться у постійному пошуку можливостей для поліпшення матеріально – технічної бази, забезпечення своїх книгозбірень сучасним комп’ютерним обладнанням. Займаються розробкою інноваційних проектів та ефективних комплексних цільових програм.
Щорічно бібліотеки для дітей приймають участь у Всеукраїнських конкурсах, проектах, які проводяться за ініціативи Української бібліотечної асоціації, Національної бібліотеки України для дітей, Міжнародними фондами та програмами.
У 2012 році користувачі та бібліотекарі взяли участь у:
• Національному проекті «Україна читає дітям»;
• Всеукраїнському просвітницькому проекті «Додай читання»;
• Всеукраїнському конкурсі «Кожній бібліотеці – сучасну будівлю»;
• Всеукраїнському тижні дитячого читання «Дитина читає – Україна процвітає»;
• Написанні проектів за програмою «Бібліоміст» та Міжнародного фонду «Відродження»;
• Активізувалася діяльність бібліотек для дітей у реалізації обласних проектів;
• Літніх читань школярів «Бібліотека іде до дітей»;
• Обласному конкурсі читаючих родин «Читаємо всією сім’єю» (оголошений ТОБД у 2011 році).
Найактивнішою читаючою родиною, за результатами конкурсу, стала родина Пацариних з м. Заліщики. Презентація творчих робіт наймолодших членів цієї сім’ї – Ростислава і Тетянки відбулася у обласній бібліотеці для відвідувачів «Бібліомістечка». Переможці були нагороджені дирекцією ТОБД цікавими книгами, іграшками та диском з презентацією матеріалів конкурсних робіт, який розміщено у «Скарбничці методиста» на веб – сайті ТОБД у розділі «Ділимось досвідом».
Завдяки активній участі та перемозі у конкурсах програми «Бібліоміст» у бібліотеках області збільшилась кількість інтернет-центрів, а кількість комп’ютерів становить 47 одиниць. Використання комп’ютерної техніки під час підготовки та проведення культурно – мистецьких заходів значно підвищило їх інформаційний та професійний рівень. Формування нової медіа-культури, спонукає бібліотекарів до пошуку і використання у роботі інноваційних форм бібліотечної роботи та надання інформаційних послуг з використанням Інтернет, розширення бібліотечних послуг, модернізації пошукових технологій. Серед інноваційних слід назвати такі форми роботи, які раніше не практикувалися у дитячих бібліотеках:
– віртуальні подорожі, скайп – спілкування, тренінги, уроки комп’ютерної грамотності, Інтернет – мандрівки, віртуальні вікторини, ігри, подорожі: «Моя мала Батьківщина: вивчаємо і пізнаємо», «Замками Галичини», «Подорож з павучком - Всезнайкою», які проводилися у Монастириській ЦБД, Теребовлянській ЦБД, Гусятинській ЦБД. У Копичинецькій міській бібліотеці для дітей, бібліотеках для дітей №1, №2, №4 Тернопільської міської ЦБС стали частіше практикувати інтернет.
– перегляди мультфільмів «Мульти-пульти – весела планета», які створені на основі дитячих казок, веселих пригодницьких книг для підлітків. Діти мали змогу переглянути віртуальні виставки картин українських художників («Постать матері незабутня»), а батьки – взяти участь у тренінгах «Як навчаються ваші діти» (використання Інтернет - щоденників). Бібліотекарі практикують години Інтернет – безпеки «Діти в Інтернеті», он-лайн консультації сімейного психолога для батьків (Тернопільська ЦБД).
Впроваджуючи інтерактивні форми роботи з користувачами-дітьми, бібліотеки примножують культурні, історичні звичаї, традиції рідного краю, залучають дітей до заочних туристичних мандрівок по рідному Тернопіллю. Для цього в бібліотеках створюються інформаційно-краєзнавчі теки, досьє на теми: «Тернопілля - рідний край», «Дивокрай», «Краю мій – ти – частина Батьківщини», оформляють книжкові виставки до знаменних дат в житті видатних людей краю, проводять історичні ринги «Літературне Тернопілля», «Пам’ятки і пам’ятні місця краю» (Підволочиська ЦБД), літературні мандрівки, краєзнавчі конкурси «Вулиці рідного міста розповідають», «Місто над золотою Липою» (Бережанська ЦБД). В бібліотеках для дітей традиційними стають віртуальні мандрівки «Екологічне обличчя нашого міста (селища), краєзнавчі читання «Звичаї, традиції нашого краю», дні юного краєзнавця, «Відкрий для себе рідний край», краєзнавчі диліжанси « Імена видатних людей на мапі міста» (Бережанська ЦБД, Кременецька ЦБД, Бучацька ЦБД)
Резонансною подією у бібліотечному житті міста Тернополя стало проведення літературного фестивалю «Дивокрай», який ініціювало управління культури і мистецтв Тернопільської міської ради, управління науки та освіти, а також бібліотеки для дітей Тернопільської міської ЦБС. Учасники фестивалю створили книгу – велетень « Казки із Дивокраю», яка номінована в Книзі рекордів України, як найбільша рукотворна книга. Діти молодшого шкільного віку самі писали текст книги та ілюстрували її. Під час подорожі міським ставом на катері проводились ігри, розваги, вікторини для дітей – сиріт. Цей захід, у рамках літературного фестивалю мав назву «Літературний корабель» і був проведений дитячими бібліотеками міста та НСОУ ПЛ АСТ.
З метою організації дозвілля дітей та розвитку їх творчих здібностей, у бібліотеках для дітей створено чимало гуртків та клубів за інтересами. Всього у 32 бібліотеках для дітей працює 60 гуртків та клубів за інтересами, які охоплюють понад 900 відвідувачів. Спрямованість та тематика їх діяльності дуже різноманітна: «Краяни» (Бережанська ЦБД), «Стежечка» (Борщівська ЦБД), «Юні господарочки» (Хоростківська міська бібліотека для дітей) «Джерельце» (Заліщицька ЦБД)», «Павутинка» (Копичинецька міська бібліотека для дітей), «Спілкування» (Збаразька ЦБД), «Книголюб» (Зборівська ЦБД), «Краєзнавець» (Козівська ЦБД) «Клуб вихідного дня» (Лановецька ЦБД), «Всезнайко» (Монастириська ЦБД), «Спадщина» (Підгаєцька ЦБД), «Підліток і закон» (Теребовлянська ЦБД), «Берегиня» (Чортківська ЦБД) та інші.
В клубах та гуртках за інтересами у дітей виховують любов до читання, бажання творчого підходу до улюбленої справи та розвитку дитячих захоплень. Заняття у гуртках та клубах за інтересами сприяє реалізації творчого потенціалу дітей та стимулює їхню активність. Читацькі об’єднання за інтересами стають своєрідними центрами дозвілля дітей, відвертають дітей від вулиці, сприяють вихованню та формуванню особистості дитини.
Мережа бібліотек, що обслуговують дітей
В Тернопільській області функціонує 890 публічних бібліотек Міністерства культури і туризму. Дитяче населення обслуговує 839 бібліотек, в тому числі: 806 сільських бібліотек-філій та 33 публічні спеціальні (дитячі) бібліотеки, з них:
1 – обласна бібліотека для дітей;
17 – центральних районних бібліотек для дітей;
15 – міських бібліотек для дітей;
806 – сільських бібліотек-філій.
В централізованій бібліотечній системі міста Тернополя користувачів-дітей обслуговує 5 міських бібліотек для дітей. Найбільша мережа бібліотек, що обслуговують дітей у: Зборівському (66), Теребовлянському (63), Борщівському (60), Збаразькому (60), Чортківському (55) районах. Найбільша кількість дитячих бібліотек у Гусятинському (4), Борщівському (3) районах, Кременецькому (3), Чортківському, Підволочиському, Збаразькому – по 2. На території області дитяче населення обслуговують 649 шкільних бібліотек, в тому числі 468 у сільські місцевості. Мережа бібліотек, що обслуговують дітей є стабільною. У 2012 році 2 сільські бібліотеки Кременецької ЦБС передано на баланс місцевої влади.
1 – обласна бібліотека для дітей;
17 – центральних районних бібліотек для дітей;
15 – міських бібліотек для дітей;
806 – сільських бібліотек-філій.
В централізованій бібліотечній системі міста Тернополя користувачів-дітей обслуговує 5 міських бібліотек для дітей. Найбільша мережа бібліотек, що обслуговують дітей у: Зборівському (66), Теребовлянському (63), Борщівському (60), Збаразькому (60), Чортківському (55) районах. Найбільша кількість дитячих бібліотек у Гусятинському (4), Борщівському (3) районах, Кременецькому (3), Чортківському, Підволочиському, Збаразькому – по 2. На території області дитяче населення обслуговують 649 шкільних бібліотек, в тому числі 468 у сільські місцевості. Мережа бібліотек, що обслуговують дітей є стабільною. У 2012 році 2 сільські бібліотеки Кременецької ЦБС передано на баланс місцевої влади.
Матеріально – технічна база бібліотек
Загальна площа приміщень бібліотек для дітей становить 5608,74 кв.м., з них 2167,70 кв.м.(38,6%) використовується для зберігання бібліотечного фонду та періодичних видань. Проте, не всі бібліотеки належно забезпечені приміщеннями для відповідного зберігання бібліотечних ресурсів. Зокрема, у Зборівський ЦБД бібліотечний фонд нараховує 20,5 тис. примірників, площа для зберігання становить лише 20 кв.м., у Підволочиській ЦБД відповідно – 19,9 тис. примірників – 12 кв.м., Бучацькій ЦБД – 18,5 тис. примірників – 16 кв.м.; Теребовлянській ЦБД – 15,4 тис. примірників – 8 кв. м. Гримайлівська, Хоростківська міські бібліотеки для дітей взагалі не забезпечені приміщеннями для зберігання своїх фондів. Найменші площі приміщень для обслуговування користувачів має Тернопільська (В.-Бірки) районна бібліотека для дітей (12 кв.м.) та Борщівська ЦБД – 50 кв.м.
Правовою формою визначається майнова власність бібліотек:
24 бібліотеки для дітей володіють приміщеннями на праві оперативного управління;
8 розташовані в орендованих приміщеннях Збаразька ЦБД, Кременецька ЦБД, Заліщицька ЦБД, Вишнівецька міська, Кременецька міська, а також бібліотеки для дітей №3, №4, №5 Тернопільської міської ЦБС. Потребують капітального ремонту Борщівська та Лановецька ЦБД.
Для забезпечення комунікаційного зв’язку, координації взаємодії та вирішення виробничо-господарських проблем, бібліотеки для дітей використовують різноманітні засоби зв’язку. Проте, прикрим є факт відсутності стаціонарного телефонного зв’язку у Бережанській, Заліщицькій, Зборівській, Кременецькій, Шумській районних та деяких міських бібліотеках для дітей. З 32 бібліотек телефонізовано 10 районних бібліотек (із 17) та 9 міських (із 15). Електронною поштою може скористатися 11 бібліотек для дітей.
Правовою формою визначається майнова власність бібліотек:
24 бібліотеки для дітей володіють приміщеннями на праві оперативного управління;
8 розташовані в орендованих приміщеннях Збаразька ЦБД, Кременецька ЦБД, Заліщицька ЦБД, Вишнівецька міська, Кременецька міська, а також бібліотеки для дітей №3, №4, №5 Тернопільської міської ЦБС. Потребують капітального ремонту Борщівська та Лановецька ЦБД.
Для забезпечення комунікаційного зв’язку, координації взаємодії та вирішення виробничо-господарських проблем, бібліотеки для дітей використовують різноманітні засоби зв’язку. Проте, прикрим є факт відсутності стаціонарного телефонного зв’язку у Бережанській, Заліщицькій, Зборівській, Кременецькій, Шумській районних та деяких міських бібліотеках для дітей. З 32 бібліотек телефонізовано 10 районних бібліотек (із 17) та 9 міських (із 15). Електронною поштою може скористатися 11 бібліотек для дітей.
Зміцнення матеріально-технічної бази бібліотек для дітей
Повільними темпами, але просувається комп’ютеризація бібліотек для дітей. На кінець 2012 року із 32 бібліотек 11 центральних районних та 7 міських бібліотек для дітей забезпечені технічними засобами (47 комп’ютерів ) (+14 до 2011р.), з них 42 комп’ютери мають доступ до мережі Інтернет. Копіювально-розмножувальною технікою забезпечені 14 бібліотек для дітей (31 одиниця), 11 бібліотек мають електронні скриньки: Борщівська ЦБД, Козівська ЦБД, Бучацька ЦБД, Монастириська ЦБД, Теребовлянська ЦБД, Копичинецька міська, та бібліотеки для дітей №1, №2, №3, №4, №5 Тернопільської міської ЦБС.
Основні показники діяльності бібліотек для дітей у 2012 році
Користувачі бібліотек.
Кожен четвертий читач у бібліотеках Тернопільської області – дитина. Майже 94% користувачів дитячих бібліотек області – це діти до 15 років (103386 або 93,9%), в тому числі:
– до 7 років – 14183 (3,7%);
– 15-17 років – 3843 (3,5%);
– 18-21 років – 1224 (1,1%).
У 2012 році в бібліотеках області обслужено 130 325 користувачів (135 752 у 2011р.). Кількість користувачів, обслужених дитячими бібліотеками складає 61 700 (62 062 у 2011р.), або 47,3% від загальної кількості користувачів обслужених по області. Зменшення користувачів у бібліотеках області відбулося майже у кожному районі, окрім Теребовлянського, Тернопільського. Помітне зменшення користувачів спостерігається у сільських бібліотеках-філіях Чортківського (-844), Гусятинського (-734), Кременецького (-686) районів. По області показник зменшення обслужених користувачів складає (5423).
Кількість користувачів, згідно з єдиною реєстрацією
Кількість користувачів, згідно з єдиною реєстрацією у 2012 році становить 110 143.
Зокрема у:
центральних районних бібліотеках для дітей – 22 640
міських бібліотеках для дітей – 19 444
сільських бібліотеках-філіях ЦБС – 68 059
В тому числі дитячими бібліотеками зареєстровано користувачів – 42 084 (-820 до 2011р.), або 38,2% до кількості користувачів по області. Зменшення користувачів, згідно з єдиною реєстрацією по області становить (5880). Найбільша кількість зменшення користувачів відбулася у сільських бібліотеках-філіях (-5060 до 2011р.).
Зокрема у:
центральних районних бібліотеках для дітей – 22 640
міських бібліотеках для дітей – 19 444
сільських бібліотеках-філіях ЦБС – 68 059
В тому числі дитячими бібліотеками зареєстровано користувачів – 42 084 (-820 до 2011р.), або 38,2% до кількості користувачів по області. Зменшення користувачів, згідно з єдиною реєстрацією по області становить (5880). Найбільша кількість зменшення користувачів відбулася у сільських бібліотеках-філіях (-5060 до 2011р.).
Відвідування бібліотек
У 2012 році користувачі відвідали бібліотеки 1,5 млн. разів (-52515 до 2011р.), в тому числі індивідуально – 1,2 млн. разів. Масові заходи діти відвідували частіше, ніж у 2011 році. У 2012 році – 359 тис. разів (+57215 до 2011р.). Відвідування масових заходів складає 23,2% від загальної кількості відвідувань. Середнє відвідування бібліотек читачами-дітьми становить 11, в тому числі індивідуальне – 9. Масові заходи, що проводилися у книгозбірнях, відвідав кожен 3-ій користувач.
Інформаційне обслуговування користувачів
Головним завданням у роботі бібліотек області залишається задоволення інформаційних потреб користувачів – дітей.
Інформаційним обслуговуванням охоплено 1620 абонентів (із 130325 користувачів – дітей), з них 391 – індивідуальним. Щорічно користувачам надається 10,5 тис. різноманітних бібліотечних, бібліографічних, фактографічних та інших довідок.
Інформаційним обслуговуванням охоплено 1620 абонентів (із 130325 користувачів – дітей), з них 391 – індивідуальним. Щорічно користувачам надається 10,5 тис. різноманітних бібліотечних, бібліографічних, фактографічних та інших довідок.
Бібліотечний фонд
Станом на 1. 01. 2013 року бібліотечний фонд документів у дитячих та сільських бібліотеках-філіях становить 2,261832 примірників книг.
Зокрема у:
– центральних районних бібліотеках для дітей:
2012р. – 364124 прим.;
2011р – 166876 прим.;
– міських бібліотеках для дітей:
2012р.- – 367746 прим.;
2011р. – 375225(-7479)прим.
– сільських бібліотеках-філіях ЦБС:
2012р. – 1,529962 прим.;
2011р. – 1,541939(-11977) прим.
Всього по області:
2012р.
– 2,261832 прим.;
2011р.
– 2,284040 (-22208) прим.
У складі бібліотечних фондів за видами документів, переважають книги (97,5%) - 2,196682 примірників, періодичні видання становлять 2,9% - 65010 примірників. Література українською мовою – 38%, мовами національних меншин - 0,005%, іноземними мовами – 0,06%.
У центральних бібліотеках для дітей періодичні видання становлять 5,6%:
у міських бібліотеках для дітей – 5,3%
у сільських бібліотеках-філіях ЦБС – 1,6%
Аудіовізуальних матеріалів – 86, електронних видань – 23. Обертаність літератури по області становить 1,5.
Зокрема у:
– центральних районних бібліотеках для дітей:
2012р. – 364124 прим.;
2011р – 166876 прим.;
– міських бібліотеках для дітей:
2012р.- – 367746 прим.;
2011р. – 375225(-7479)прим.
– сільських бібліотеках-філіях ЦБС:
2012р. – 1,529962 прим.;
2011р. – 1,541939(-11977) прим.
Всього по області:
2012р.
– 2,261832 прим.;
2011р.
– 2,284040 (-22208) прим.
У складі бібліотечних фондів за видами документів, переважають книги (97,5%) - 2,196682 примірників, періодичні видання становлять 2,9% - 65010 примірників. Література українською мовою – 38%, мовами національних меншин - 0,005%, іноземними мовами – 0,06%.
У центральних бібліотеках для дітей періодичні видання становлять 5,6%:
у міських бібліотеках для дітей – 5,3%
у сільських бібліотеках-філіях ЦБС – 1,6%
Аудіовізуальних матеріалів – 86, електронних видань – 23. Обертаність літератури по області становить 1,5.
Надходження та вибуття літератури
За 2012 рік до бібліотек, що обслуговують дітей (838) надійшло 23276 примірників нових документів, що в середньому складає 27 книг на одну бібліотеку. У сільську бібліотеку надійшло, в середньому, 15 екз. книг, у дитячу – 339 примірників. Поповнення фондів новою літературою дитячих та сільських бібліотек області складає 1% від загального фонду, зокрема у:
центральних районних бібліотеках для дітей – 1,7%
міських бібліотеках для дітей – 1,2%
сільських бібліотеках-філіях – 0,8%
Надходження літератури становить – 23278 примірників документів, а вибуття – 45484 примірники. Вилучення видань в 1,9 рази переважає над поповненням фондів. У міських бібліотеках для дітей – майже у 3 рази. Надходження нової літератури, в порівнянні з 2011 роком зростало лише у центральних районних бібліотеках для дітей:
2012р. – 6362 примірників.
2011р. – 5650 примірників (+712 до 2011р.)
– у міських бібліотеках для дітей:
2012р. – 4499 прим;
2011р. – 12565 прим. (-150 до 2011р.)
В дитячих та сільських бібліотеках-філіях надходження нових видань для дітей у порівнянні з 2011 роком зменшилося на 2338 прим.
2012р. – 23276 прим.
2011р. – 25614 прим.
В тому числі, надходження нової літератури у дитячих бібліотеках становить 46,7% від загальних надходжень нової літератури до бібліотек області (дитячих та сільських). Незначного збільшення нових надходжень досягнули у Гусятинській ЦБД (+180), Зборівській ЦБД (+183), Козівській ЦБД (+140), Підгаєцькій ЦБД (+272), Шумській ЦБД (+124), Підволочиській ЦБД (+140).
Сільські бібліотеки-філії ЦБС щороку обслуговують 686 тис. користувачів-дітей, проте кількість нових надходжень на одного користувача складає 0,18%.
центральних районних бібліотеках для дітей – 1,7%
міських бібліотеках для дітей – 1,2%
сільських бібліотеках-філіях – 0,8%
Надходження літератури становить – 23278 примірників документів, а вибуття – 45484 примірники. Вилучення видань в 1,9 рази переважає над поповненням фондів. У міських бібліотеках для дітей – майже у 3 рази. Надходження нової літератури, в порівнянні з 2011 роком зростало лише у центральних районних бібліотеках для дітей:
2012р. – 6362 примірників.
2011р. – 5650 примірників (+712 до 2011р.)
– у міських бібліотеках для дітей:
2012р. – 4499 прим;
2011р. – 12565 прим. (-150 до 2011р.)
В дитячих та сільських бібліотеках-філіях надходження нових видань для дітей у порівнянні з 2011 роком зменшилося на 2338 прим.
2012р. – 23276 прим.
2011р. – 25614 прим.
В тому числі, надходження нової літератури у дитячих бібліотеках становить 46,7% від загальних надходжень нової літератури до бібліотек області (дитячих та сільських). Незначного збільшення нових надходжень досягнули у Гусятинській ЦБД (+180), Зборівській ЦБД (+183), Козівській ЦБД (+140), Підгаєцькій ЦБД (+272), Шумській ЦБД (+124), Підволочиській ЦБД (+140).
Сільські бібліотеки-філії ЦБС щороку обслуговують 686 тис. користувачів-дітей, проте кількість нових надходжень на одного користувача складає 0,18%.
Вибуття літератури
Вибуття літератури по області становить 75484 примірників. Списання літератури у центральних районних бібліотеках для дітей зменшилося на 3770 прим. до 2011 року. Проте міські та сільські бібліотеки-філії активно займалися вилученням застарілих та зношених видань. Отже, головними причинами переваги вибуття літератури над надходженням є велика зношеність дитячої літератури, недостатнє фінансування на комплектування бібліотек. Списання літератури для дітей у сільських бібліотеках-філіях складає 24,4 тис. прим. (+6715 до 2011р.), у міських бібліотеках для дітей – 12 тис. прим. (+4762 прим. до 2011р.). Недостатнє фінансове забезпечення комплектування бібліотек літературою для дітей призводить до диспропорції –поступлень нових видань для дітей до вибуття літератури. Вибуття дитячої літератури переважає її надходження у Козівській ЦБС – у 10,5 рази, у Монастирській ЦБС – у 3,6 рази, Заліщицькій ЦБС – у 3,3 рази, Тернопільській міській ЦБС – у 2 рази.
Книговидача
Дитячими та сільськими бібліотеками – філіями ЦБС видано 3,145383 прим. документів, в тому числі 89,7% - книг та 10,3% - періодичних видань. Книговидача в дитячих бібліотеках області складає 1, 201147 прим. документів (38,2 %) від усієї книговидачі дітям по області.
У 2012 році дітям було видано:
– у центральних районних бібліотеках для дітей: 2012р. – 613357 екз.;
2011р. – 618765 екз. (-5408 до 2012р.)
– у міських бібліотеках для дітей:
2012р. – 588390 екз.;
2011р. – 595698 екз. (-7308 до 1011 р.)
– у сільських бібліотеках-філіях ЦБС:
2012р. – 2.218867 екз.;
2011р. – 1.943636 екз. (-275231 екз.)
Читаність дітей по області становить – 24, в тому числі:
• у центральних районних бібліотеках для дітей – 19;
• у міських бібліотеках для дітей – 20;
• у сільських бібліотеках-філіях – 28.
Зменшення книговидачі у сільських бібліотеках-філіях ЦБС складає 8,7% до загальної книговидачі по області. Причинами зменшення книговидачі є застаріла література для дітей, яка переважає у фондах бібліотек. Адже сформовані на сьогодні бібліотечні фонди не в повній мірі відповідають індивідуальним, освітнім, культурним та естетичним запитам користувачів-дітей.
У 2012 році дітям було видано:
– у центральних районних бібліотеках для дітей: 2012р. – 613357 екз.;
2011р. – 618765 екз. (-5408 до 2012р.)
– у міських бібліотеках для дітей:
2012р. – 588390 екз.;
2011р. – 595698 екз. (-7308 до 1011 р.)
– у сільських бібліотеках-філіях ЦБС:
2012р. – 2.218867 екз.;
2011р. – 1.943636 екз. (-275231 екз.)
Читаність дітей по області становить – 24, в тому числі:
• у центральних районних бібліотеках для дітей – 19;
• у міських бібліотеках для дітей – 20;
• у сільських бібліотеках-філіях – 28.
Зменшення книговидачі у сільських бібліотеках-філіях ЦБС складає 8,7% до загальної книговидачі по області. Причинами зменшення книговидачі є застаріла література для дітей, яка переважає у фондах бібліотек. Адже сформовані на сьогодні бібліотечні фонди не в повній мірі відповідають індивідуальним, освітнім, культурним та естетичним запитам користувачів-дітей.
Надходження та використання коштів
У 2012 році загальна сума фінансування дитячих бібліотек області, за даними статистичних звітів, склала 6279,5 тис. грн. . У порівнянні з попереднім роком, вона зросла на 12338 тис. грн. Найбільша сума надходжень у Підволочиській (477,2) Бережанській – (277,6) Борщівській (258,2) та бібліотеках для дітей Тернопільської міської ЦБС (354,4 тис. грн.).
Левова частина коштів використана на оплату праці працівників дитячих бібліотек (4815 тис. грн.), 325,7 тис. грн. – на комплектування бібліотечних фондів, в тому числі 12,6 – за рахунок коштів загального фонду. Для проведення поточних та капітальних ремонтів – 27,7 тис. грн., в тому числі за рахунок коштів загального фонду – 23,1 тис. грн. Найменше профінансовано Тернопільську ЦБД (В.-Бірки). – 55,1 тис. грн., Заліщицьку ЦБД (105 тис. грн.), Підгаєцьку ЦБД (120 тис. грн.), Козівську (120 тис. грн.), Шумську ЦБД (178 тис. грн.). Багато років поспіль найкраще фінансується централізована бібліотечна система міста Тернополя. На утримання п’яти дитячих бібліотек у 2012 році використано 1762,0 тис. грн. (на кожну із п’яти дитячих бібліотек – по 352,4 тис. грн.).
Щодо використання коштів, то загальна сума у 2012 р. становила 6265,3 , втому числі:
– в центральних районних бібліотеках для дітей:
у 2012 р.3468,1 тис. грн.
у 2011 р. 2683,15 тис. грн.
– в міських бібліотеках для дітей:
2012р. 2797,2 тис. грн.
2011р. 2306,21 тис. грн.
Всього по дитячих бібліотеках області:
2012р. – 6265,3 тис. грн.
2011р. – 4947,56 тис. грн.
Що більше на 13 тис. гривень.
Левова частина коштів використана на оплату праці працівників дитячих бібліотек (4815 тис. грн.), 325,7 тис. грн. – на комплектування бібліотечних фондів, в тому числі 12,6 – за рахунок коштів загального фонду. Для проведення поточних та капітальних ремонтів – 27,7 тис. грн., в тому числі за рахунок коштів загального фонду – 23,1 тис. грн. Найменше профінансовано Тернопільську ЦБД (В.-Бірки). – 55,1 тис. грн., Заліщицьку ЦБД (105 тис. грн.), Підгаєцьку ЦБД (120 тис. грн.), Козівську (120 тис. грн.), Шумську ЦБД (178 тис. грн.). Багато років поспіль найкраще фінансується централізована бібліотечна система міста Тернополя. На утримання п’яти дитячих бібліотек у 2012 році використано 1762,0 тис. грн. (на кожну із п’яти дитячих бібліотек – по 352,4 тис. грн.).
Щодо використання коштів, то загальна сума у 2012 р. становила 6265,3 , втому числі:
– в центральних районних бібліотеках для дітей:
у 2012 р.3468,1 тис. грн.
у 2011 р. 2683,15 тис. грн.
– в міських бібліотеках для дітей:
2012р. 2797,2 тис. грн.
2011р. 2306,21 тис. грн.
Всього по дитячих бібліотеках області:
2012р. – 6265,3 тис. грн.
2011р. – 4947,56 тис. грн.
Що більше на 13 тис. гривень.
Фандрейзингова діяльність, додаткові послуги в бібліотеках для дітей
Протягом року бібліотеки для дітей надавали користувачам – дітям додаткові послуги, від яких до спеціального фонду надійшло 29,45 тис. грн. в тому числі в центральних районних бібліотеках для дітей 7,9 тис. грн. , в міських бібліотеках для дітей – 28,8 тис. грн.. Благодійні та спонсорські внески складають 9,4 тис. грн.
Найбільше коштів від платних послуг одержали: Борщівська ЦБД (1,2 тис. грн.), Монастириська ЦБД, (1,6 тис. грн.)., більше 20 тис. грн.. – бібліотеки для дітей №1, №2, №3, №4, №5 Тернопільської міської ЦБС. Від благодійної і спонсорської допомоги найбільше коштів одержали: бібліотека №1 для дітей м. Тернополя – ( 4 тис. грн.). Всього по міських бібліотеках спонсорська допомога становила – 6,6 тис. грн.
На кінець року не використано 14,2 тис. грн. із спеціального фонду, зокрема у Лановецькому районні (1,8 тис. грн.), Борщівському районні (1,2 тис. грн.). Не використали 10,6 тис. грн. бібліотеки для дітей Тернопільської міської ЦБС.
Таке нерівномірне та не пропорційне фінансове забезпечення не дозволяє повноцінно функціонувати бібліотекам для дітей. А також позбавляє їх можливості удосконалювати та поліпшувати комфортне середовище бібліотечних приміщень та умови обслуговування наймолодших громадян України, підвищувати позитивний імідж сучасної бібліотеки серед жителів міст, сіл та селищ Тернопільської області.
Найбільше коштів від платних послуг одержали: Борщівська ЦБД (1,2 тис. грн.), Монастириська ЦБД, (1,6 тис. грн.)., більше 20 тис. грн.. – бібліотеки для дітей №1, №2, №3, №4, №5 Тернопільської міської ЦБС. Від благодійної і спонсорської допомоги найбільше коштів одержали: бібліотека №1 для дітей м. Тернополя – ( 4 тис. грн.). Всього по міських бібліотеках спонсорська допомога становила – 6,6 тис. грн.
На кінець року не використано 14,2 тис. грн. із спеціального фонду, зокрема у Лановецькому районні (1,8 тис. грн.), Борщівському районні (1,2 тис. грн.). Не використали 10,6 тис. грн. бібліотеки для дітей Тернопільської міської ЦБС.
Таке нерівномірне та не пропорційне фінансове забезпечення не дозволяє повноцінно функціонувати бібліотекам для дітей. А також позбавляє їх можливості удосконалювати та поліпшувати комфортне середовище бібліотечних приміщень та умови обслуговування наймолодших громадян України, підвищувати позитивний імідж сучасної бібліотеки серед жителів міст, сіл та селищ Тернопільської області.
Бібліотечний персонал
В бібліотеках для дітей працює 116 активних, талановитих та креативних бібліотечних спеціалістів. Багато уваги, своїх зусиль вони спрямовують на справу формування особистості дитини, залучення ширшого кола дітей до читання. Бібліотекарі намагаються втілювати політику корпоративної єдності, спрямовану на розвиток інтересу до книги формування читацької культури у дітей. Намагаються враховувати зміни у медіа просторі, запитах дітей і підлітків, освоюють нові технології, комп’ютерну техніку, використовують сучасне обладнання. Бібліотекарі підвищують свої професійні навички на кваліфікацію обласних семінарах, під час тренінгів, що відбуваються на базах Інтернет – центрів обласних бібліотек. Активно проявляють своє уміння та творчість у співпраці з програмою, «Бібліоміст». Створення позитивного професійного образу бібліотекаря та його професійної діяльності, визначається на рівні оптимальної форми взаємин з користувачами, шкільними та дошкільними закладами в кожному районі Тернопільщини. Відбувається постійне оновлення знань бібліотечних спеціалістів, які спрямовуються на підвищення якості та комфортності обслуговування користувачів.
За освітнім рівнем бібліотечних спеціалістів (116) – 79,3% із них мають вищу та базову вищу спеціальну освіту. Майже 57,4% бібліотечних спеціалістів працюють в дитячих бібліотеках понад 20 років:
14,7% - до 10 років
4,4% - до 3-х років
23,5% - від 10 – 20 років
Із 116 бібліотечних спеціалістів дитячих бібліотек області 9(7,7%) працюють неповний робочий день. До цього змушує серйозне недофінансування бібліотечної галузі у окремих районах Тернопільської області (Збаразькому, Кременецькому, Борщівському та інших районах).
За освітнім рівнем бібліотечних спеціалістів (116) – 79,3% із них мають вищу та базову вищу спеціальну освіту. Майже 57,4% бібліотечних спеціалістів працюють в дитячих бібліотеках понад 20 років:
14,7% - до 10 років
4,4% - до 3-х років
23,5% - від 10 – 20 років
Із 116 бібліотечних спеціалістів дитячих бібліотек області 9(7,7%) працюють неповний робочий день. До цього змушує серйозне недофінансування бібліотечної галузі у окремих районах Тернопільської області (Збаразькому, Кременецькому, Борщівському та інших районах).
Методична робота
Бібліотечні спеціалісти ЦБД щорічно проводять чимало методичних, організаційно – управлінських, консультативних, навчальних заходів та виїздів до бібліотек своїх регіонів з метою надання практичної допомоги, спрямованої на удосконалення обслуговування дітей, впровадження інновацій. У 2012 році було проведено 30 районних семінар, а також семінарів – практикумів для бібліотекарів сільських і шкільних бібліотек. На семінарах розглядалися такі важливі теми: «Сільська бібліотека: сучасні тенденції та напрямки діяльності» (Зборівська ЦБД), «Бібліотекар і читач: сучасний погляд на взаємодію та співпрацю» (Чортківська ЦБД), «Публічні бібліотеки та їхня роль у забезпеченні інформаційних потреб дітей» (Підгаєцька ЦБД), «Формування книжкового фонду бібліотеки: сучасні підходи» (Козівська ЦБД), «Бібліотека – центр спілкування та розвитку творчих нахилів користувачів-дітей» (Гусятинська ЦБД). Під час семінарів – практикумів проводяться огляди спеціальної періодики на теми: «Бібліотека в правовому полі», «На шляху до професіоналізму», «Методична скарбничка бібліотечного фахівця» тощо.
Бібліотечні фахівці Бережанської ЦБД під час навчання сільських бібліотекарів проводили огляди нових журналів «Бібліотечна планета», «Позакласний час», «Шкільна бібліотека» на тему: «Кращі інновації в бібліотечній роботі». Цікавими та корисними для учасників навчання стали відвідування та знайомство з діяльністю бібліотек – баз проведення навчання. Творчі лабораторії, семінари, практикуми, школи професійної майстерності відбулися у Борщівській ЦБС, Чортівській ЦБС, Монастирській ЦБС, Підволочиській ЦБС. У Зборівському, Кременецькому, Підгаєцькому, Теребовлянському районах практикують такі форми навчання як, майстер – класи, дні творчої ініціативи, дні завідувача бібліотеки, методичні дні. Позитивним є те, що семінари – практикуми доповнювалися проведенням масових заходів за участю дітей, які бібліотекарі готують для перегляду учасниками навчання. Зокрема, у Чортківській ЦБД провели урок правового виховання «Подорож до Країни прав дитини», а також годину скорботи «Голодомор-смуток душі, біль серця», а Підгаєцька ЦБД відзначила «Найактивнішого бібліотекаря з проведення масової роботи» на семінарі-нараді, яку провели у вересні 2012 року. Нею стала Ольга Василівна Хоптій – бібліотекар Поплавської сільської бібліотеки-філії Підгаєцької ЦБС.
Фахівцями центральних районних бібліотек для дітей у 2012 році надано понад 100 консультацій, методичних рекомендацій та порад бібліотекарям сільських бібліотек-філій та шкільним бібліотекарям. Було здійснено 368 виїздів та виходів за участі працівників центральних районних бібліотек для дітей з метою надання методичної і практичної допомоги.
Слід зазначити, що бібліотеки для дітей, популяризуючи інноваційні бібліотечні послуги, намагалися активізувати свою участь у проектній діяльності. Лановецька ЦБД взяла участь у написанні проекту, який ініційований Міжнародним фондом «Відродження». Одержавши перемогу, бібліотека придбала біля 200 нових книг для дітей у свою книгозбірню, а також 3 бібліотеки-філії ЦБС поповнили свої фонди на 3 тис. грн. кожна. Тернопільські бібліотеки для дітей №1, №4, №5, ставши переможцями ІІІ раунду конкурсу за програмою «Бібліоміст», отримали 14 нових комп’ютерів. У написанні проектів взяли участь бібліотечні спеціалісти Кременецької ЦБД, Підволочиської ЦБД. У 2012 році завідуючі районними та міськими бібліотеками для дітей пройшли тренінгові навчання на базі ТОБД на теми: «Впровадження інноваційних послуг для дітей як запорука творчого потенціалу», «Інноваційна творчість бібліотекарів у контексті соціокультурної динаміки», у рамках проекту «Бібліоміст». Бібліотекарі навчалися також в обласній бібліотеці для молоді на тему: «Соціальні веб-сервіси в роботі бібліотекаря, в рамках проекту веб 2.0 на вашу користь». Підвищували кваліфікацію у регіональному навчальному центрі при Тернопільській обласній універсальній науковій бібліотеці на тему: «Основи комп’ютерної грамотності», «Основи роботи в Інтернеті», «Інноваційна діяльність та маркетингова стратегія розвитку бібліотек». Після закінчення навчання бібліотекарі одержали посвідчення про підвищення кваліфікації.
Бібліотечні фахівці Бережанської ЦБД під час навчання сільських бібліотекарів проводили огляди нових журналів «Бібліотечна планета», «Позакласний час», «Шкільна бібліотека» на тему: «Кращі інновації в бібліотечній роботі». Цікавими та корисними для учасників навчання стали відвідування та знайомство з діяльністю бібліотек – баз проведення навчання. Творчі лабораторії, семінари, практикуми, школи професійної майстерності відбулися у Борщівській ЦБС, Чортівській ЦБС, Монастирській ЦБС, Підволочиській ЦБС. У Зборівському, Кременецькому, Підгаєцькому, Теребовлянському районах практикують такі форми навчання як, майстер – класи, дні творчої ініціативи, дні завідувача бібліотеки, методичні дні. Позитивним є те, що семінари – практикуми доповнювалися проведенням масових заходів за участю дітей, які бібліотекарі готують для перегляду учасниками навчання. Зокрема, у Чортківській ЦБД провели урок правового виховання «Подорож до Країни прав дитини», а також годину скорботи «Голодомор-смуток душі, біль серця», а Підгаєцька ЦБД відзначила «Найактивнішого бібліотекаря з проведення масової роботи» на семінарі-нараді, яку провели у вересні 2012 року. Нею стала Ольга Василівна Хоптій – бібліотекар Поплавської сільської бібліотеки-філії Підгаєцької ЦБС.
Фахівцями центральних районних бібліотек для дітей у 2012 році надано понад 100 консультацій, методичних рекомендацій та порад бібліотекарям сільських бібліотек-філій та шкільним бібліотекарям. Було здійснено 368 виїздів та виходів за участі працівників центральних районних бібліотек для дітей з метою надання методичної і практичної допомоги.
Слід зазначити, що бібліотеки для дітей, популяризуючи інноваційні бібліотечні послуги, намагалися активізувати свою участь у проектній діяльності. Лановецька ЦБД взяла участь у написанні проекту, який ініційований Міжнародним фондом «Відродження». Одержавши перемогу, бібліотека придбала біля 200 нових книг для дітей у свою книгозбірню, а також 3 бібліотеки-філії ЦБС поповнили свої фонди на 3 тис. грн. кожна. Тернопільські бібліотеки для дітей №1, №4, №5, ставши переможцями ІІІ раунду конкурсу за програмою «Бібліоміст», отримали 14 нових комп’ютерів. У написанні проектів взяли участь бібліотечні спеціалісти Кременецької ЦБД, Підволочиської ЦБД. У 2012 році завідуючі районними та міськими бібліотеками для дітей пройшли тренінгові навчання на базі ТОБД на теми: «Впровадження інноваційних послуг для дітей як запорука творчого потенціалу», «Інноваційна творчість бібліотекарів у контексті соціокультурної динаміки», у рамках проекту «Бібліоміст». Бібліотекарі навчалися також в обласній бібліотеці для молоді на тему: «Соціальні веб-сервіси в роботі бібліотекаря, в рамках проекту веб 2.0 на вашу користь». Підвищували кваліфікацію у регіональному навчальному центрі при Тернопільській обласній універсальній науковій бібліотеці на тему: «Основи комп’ютерної грамотності», «Основи роботи в Інтернеті», «Інноваційна діяльність та маркетингова стратегія розвитку бібліотек». Після закінчення навчання бібліотекарі одержали посвідчення про підвищення кваліфікації.
Діяльність бібліотек для дітей у 2013 році пропонуємо зосередити на:
– пошук нових концепцій розвитку дитячого читання та бібліотечного обслуговування користувачів-дітей;
– впровадження ефективних форм та методів залучення дітей до читання;
– активізацію діяльності бібліотек з надання нових послуг, розширення доступу до інформації, впровадження нових технологій;
– підвищення ролі дитячих бібліотек, як культурно-інформаційних центрів у процесі формування особистості дитини;
– стимулювання читання та створення комфортного середовища для обслуговування дітей;
– спілкування бібліотекарів та користувачів-дітей зосередити на більш результативний рівень;
– координаційну, організаційно-методичну, консультативну діяльність ЦБД спрямувати, на виховання читацької, інформаційної культури, залучення нових користувачів-дітей.
– впровадження ефективних форм та методів залучення дітей до читання;
– активізацію діяльності бібліотек з надання нових послуг, розширення доступу до інформації, впровадження нових технологій;
– підвищення ролі дитячих бібліотек, як культурно-інформаційних центрів у процесі формування особистості дитини;
– стимулювання читання та створення комфортного середовища для обслуговування дітей;
– спілкування бібліотекарів та користувачів-дітей зосередити на більш результативний рівень;
– координаційну, організаційно-методичну, консультативну діяльність ЦБД спрямувати, на виховання читацької, інформаційної культури, залучення нових користувачів-дітей.