Скарбничка методиста / Консультації, методичні поради / "Райдужне книжкове літо" (методичні поради з проведення літніх читань школярів у бібліотеці)
ББК 78.39
Р-18
Райдужне книжкове літо: методичні поради з проведення літніх читань школярів у бібліотеці / Тернопільська обласна бібліотека для дітей; уклад. Л. В. Томків. – Тернопіль, 2013. – 8 с.
Методичні поради допоможуть змістовно організувати дозвілля дітей під час літніх канікул. Адресовані працівникам дитячих бібліотек, вихователям, педагогам.
Матеріали підготувала Л. В. Томків
Відповідальна за випуск Н. С. Новіцька
Комп’ютерний набір Н. І. Пінчак
Бібліотеки для дітей Тернопільської області успішно реалізують Всеукраїнські акції, проекти, а також набувають позитивного досвіду у популяризації своїх установ під час літніх читань школярів. За останні роки такі читання проходили за темами: «У книг немає канікул», «Літо з книгою», «Бібліотека іде в люди». Вони сприяють підвищенню читацької активності, організації відпочинку та проведення змістовного дозвілля читачів-дітей у період літніх канікул, а також залученню до бібліотеки нових користувачів, які приїжджають на відпочинок, у гості до рідних або залишаються у місті чи селі.
Лейтмотивом літніх читань 2013 року пропонуємо обрати наступний вираз:
Р-18
Райдужне книжкове літо: методичні поради з проведення літніх читань школярів у бібліотеці / Тернопільська обласна бібліотека для дітей; уклад. Л. В. Томків. – Тернопіль, 2013. – 8 с.
Методичні поради допоможуть змістовно організувати дозвілля дітей під час літніх канікул. Адресовані працівникам дитячих бібліотек, вихователям, педагогам.
Матеріали підготувала Л. В. Томків
Відповідальна за випуск Н. С. Новіцька
Комп’ютерний набір Н. І. Пінчак
Бібліотеки для дітей Тернопільської області успішно реалізують Всеукраїнські акції, проекти, а також набувають позитивного досвіду у популяризації своїх установ під час літніх читань школярів. За останні роки такі читання проходили за темами: «У книг немає канікул», «Літо з книгою», «Бібліотека іде в люди». Вони сприяють підвищенню читацької активності, організації відпочинку та проведення змістовного дозвілля читачів-дітей у період літніх канікул, а також залученню до бібліотеки нових користувачів, які приїжджають на відпочинок, у гості до рідних або залишаються у місті чи селі.
Лейтмотивом літніх читань 2013 року пропонуємо обрати наступний вираз:
«Гарна книга – справжнє свято,
Дбай про неї й бережи,
З нею радься і дружи...»
Дбай про неї й бережи,
З нею радься і дружи...»
Метою успішного проведення літніх читань у бібліотеках для дітей повинні стати:
- створення дружнього, комфортного простору для дитини, а також території для гри, і фантазії, творчості;
- виховання у дітей творчого мислення та створення умов для розвитку їх природних здібностей;
- активізація діяльності гуртків, студій та клубів за інтересами при бібліотеках;
- реалізація можливостей бібліотек з використання своїх комп’ютених технологій, доступу до мережі інтернет.
Важливою складовою у діяльності бібліотек в рамках обласного проекту з проведення літніх читань школярів «Райдужне книжкове літо» стане організація екскурсій-презентацій дитячих бібліотек, акцій, тематичних виставок «Дивовижний світ бібліотеки», «У книжок немає канікул», «Сторінки улюблених книг розповідають», «Читай як я, читай зі мною, читай краще мене», «Читати – це модно», «Моє уявлення про бібліотеку майбутнього», презентацій виставок малюнків читачів-дітей про бібліотеку. Ще одним елементом наочної популяризації бібліотечних ресурсів стануть яскраві озвучені виставки літературних новинок та періодичних видань для дітей «Книжкова веселка дитячих захоплень», «Усе цікаве на планеті, читай в журналі та газеті». Увагу дітей зможуть привернути оригінально оформлені книжкові виставки-презентації, які бажано пропонувати для перегляду не лише у стінах бібліотеки, але також і при відвідуванні дітей у центрах відпочинку та їхнього оздоровлення, у скверах, на дитячих майданчиках, у «Бібліотеках під парасолькою». Пропонуємо оформляти їх у вигляді дерева, квітів, замків та інших оригінальних форм. До програми заходів у рамках літніх читань школярів варто включати заочні подорожі, зустрічі, вікторини за книгами дитячих письменників: «Я родом з дитинства: Антуан де Сент-Екзюпері», «З героями Марка Твена», книжкові мости «А що у вас?», (новинки зарубіжної літератури).
Найбільше дітворі подобаються заходи, де є можливості проявити свої знання та ерудицію:
- літературно-музичні конкурси, вікторини «Чарівні перетворення»;
- екскурсії на казковий ярмарок «Моя казка», «Чарівний світ казок для вас», мультвікторини «Країна сонячна Дитинство», «Мандруємо у Діснейленд»;
- круїзи-вікторини: «Наше місто славне і велике», «Вулиці міста розповідають», «Легендами овіяне місто моє»;
- костюмовані карнавали «На галявині Казок» та інші.
Пропонуємо практикувати проведення конкурсів дитячої творчості, зокрема, на кращий малюнок «Бібліотека – світ нових можливостей». Його мета – підтримка іміджу та реклама дитячих бібліотек як інформаційних центрів.
Щораз популярнішими заходами є ті, в яких діти самі беруть участь:
- ситуаційні ігри, театралізовані літературні мандрівки «Подорожуємо на острів Почитайків»;
- літературно-бібліографічні ігри «Будуємо книжкове місто»;
- ігри-конкурси «Уважні і начитані», «Грайлики-читайлики»;
- віртуальні мандрівки «Ласкаво просимо в країну Інтернет»;
- інтерактивні вікторини «Інтернет – легко і просто»;
- інтернет-екскурсії «Інтернет – Що? Де? Коли?»;
- віртуальні уроки «Океаном комп’ютерних знань».
Важливо активізувати роботу інтернет-гуртків та Інтернет-центрів при бібліотеках.
Час літніх канікул бажано використати для проведення заходів із застосуванням засобів театралізації, які сприятимуть формуванню художнього смаку, нададуть дітям можливість проявити свої таланти і здібності, творчість та креативність, вправність та ерудицію, знання та акторські здібності, навчать спілкуванню у колі однолітків. А також допоможуть учасникам таких дійств переключати свою увагу, почуватися у бібліотеці комфортно. Тематика таких заходів може бути найрізноманітніша: «Твори. Видумуй. Пробуй», «Веселі конкурси, розваги», «Пізнаємо у забаві світ», літературно-музичні конкурси, ігри–змагання, інтелектуальні перегони, турніри книгоманів, брейн-ринги.
Плануючи заходи в рамках дозвіллєвої діяльності під час відпочинку дітей як у поточному році, також і на майбутнє, необхідно:
– забезпечити інформаційну підтримку всіх масових заходів у рамках проекту літніх читань школярів;
– поновити, або укласти нові угоди бібліотек з центрами оздоровлення та відпочинку на бібліотечне обслуговування дітей на період літніх канікул;
– до проведення культурно – дозвіллєвих заходів необхідно залучати актив бібліотеки, волонтерів;
– зосередити творчі та професійні можливості бібліотекарів на розробку цільових комплексних программ «Канікули з книгою», «Книжкова посмішка літа», «Літні читання школярів 2013 року», «Кроки до спілкування дітей в бібліотеці»;
– у проведенні літніх читань обов’язковим елементом повинно стати – визначення найактивніших читачів «Лідер літніх читань», або «Суперчитач літа 2013 року»;
– для розвитку творчих уподобань дітей та їх здібностей – запровадити конкурси дитячого пісенного жанру під «Караоке». «У світі музики», «Дитячі пісні виконують дорослі», «Популярні тенденції музичного Всесвіту», «Мандруємо Королівством Семиноток», «Пісенне літо запрошує!». А для розвитку театралізовоного мистецтва необхідно створити у кожній бібліотеці міні-театральні сцени з кулісами, де б діти змогли розігрувати різноманітні сценки з дитячих книг, п’єс, казок тощо.
Не слід забувати про те, що в кінці літа бібліотекам необхідно підсумувати зроблене і визначити:
– «Найоригінальніший бібліотечний захід (акцію) літа – 2013 року»;
– «Найцікавішу форму роботи із циклу «Бібліотека іде до дітей».
Інформацію про літні читання просимо надіслати до 10.09.2013 року на адресу ОБД (chbibl@ukr.net).
Подаємо дані про дислокацію дитячих санаторно-оздоровчих закладів Тернопільської області на літній період 2013 року.
- створення дружнього, комфортного простору для дитини, а також території для гри, і фантазії, творчості;
- виховання у дітей творчого мислення та створення умов для розвитку їх природних здібностей;
- активізація діяльності гуртків, студій та клубів за інтересами при бібліотеках;
- реалізація можливостей бібліотек з використання своїх комп’ютених технологій, доступу до мережі інтернет.
Важливою складовою у діяльності бібліотек в рамках обласного проекту з проведення літніх читань школярів «Райдужне книжкове літо» стане організація екскурсій-презентацій дитячих бібліотек, акцій, тематичних виставок «Дивовижний світ бібліотеки», «У книжок немає канікул», «Сторінки улюблених книг розповідають», «Читай як я, читай зі мною, читай краще мене», «Читати – це модно», «Моє уявлення про бібліотеку майбутнього», презентацій виставок малюнків читачів-дітей про бібліотеку. Ще одним елементом наочної популяризації бібліотечних ресурсів стануть яскраві озвучені виставки літературних новинок та періодичних видань для дітей «Книжкова веселка дитячих захоплень», «Усе цікаве на планеті, читай в журналі та газеті». Увагу дітей зможуть привернути оригінально оформлені книжкові виставки-презентації, які бажано пропонувати для перегляду не лише у стінах бібліотеки, але також і при відвідуванні дітей у центрах відпочинку та їхнього оздоровлення, у скверах, на дитячих майданчиках, у «Бібліотеках під парасолькою». Пропонуємо оформляти їх у вигляді дерева, квітів, замків та інших оригінальних форм. До програми заходів у рамках літніх читань школярів варто включати заочні подорожі, зустрічі, вікторини за книгами дитячих письменників: «Я родом з дитинства: Антуан де Сент-Екзюпері», «З героями Марка Твена», книжкові мости «А що у вас?», (новинки зарубіжної літератури).
Найбільше дітворі подобаються заходи, де є можливості проявити свої знання та ерудицію:
- літературно-музичні конкурси, вікторини «Чарівні перетворення»;
- екскурсії на казковий ярмарок «Моя казка», «Чарівний світ казок для вас», мультвікторини «Країна сонячна Дитинство», «Мандруємо у Діснейленд»;
- круїзи-вікторини: «Наше місто славне і велике», «Вулиці міста розповідають», «Легендами овіяне місто моє»;
- костюмовані карнавали «На галявині Казок» та інші.
Пропонуємо практикувати проведення конкурсів дитячої творчості, зокрема, на кращий малюнок «Бібліотека – світ нових можливостей». Його мета – підтримка іміджу та реклама дитячих бібліотек як інформаційних центрів.
Щораз популярнішими заходами є ті, в яких діти самі беруть участь:
- ситуаційні ігри, театралізовані літературні мандрівки «Подорожуємо на острів Почитайків»;
- літературно-бібліографічні ігри «Будуємо книжкове місто»;
- ігри-конкурси «Уважні і начитані», «Грайлики-читайлики»;
- віртуальні мандрівки «Ласкаво просимо в країну Інтернет»;
- інтерактивні вікторини «Інтернет – легко і просто»;
- інтернет-екскурсії «Інтернет – Що? Де? Коли?»;
- віртуальні уроки «Океаном комп’ютерних знань».
Важливо активізувати роботу інтернет-гуртків та Інтернет-центрів при бібліотеках.
Час літніх канікул бажано використати для проведення заходів із застосуванням засобів театралізації, які сприятимуть формуванню художнього смаку, нададуть дітям можливість проявити свої таланти і здібності, творчість та креативність, вправність та ерудицію, знання та акторські здібності, навчать спілкуванню у колі однолітків. А також допоможуть учасникам таких дійств переключати свою увагу, почуватися у бібліотеці комфортно. Тематика таких заходів може бути найрізноманітніша: «Твори. Видумуй. Пробуй», «Веселі конкурси, розваги», «Пізнаємо у забаві світ», літературно-музичні конкурси, ігри–змагання, інтелектуальні перегони, турніри книгоманів, брейн-ринги.
Плануючи заходи в рамках дозвіллєвої діяльності під час відпочинку дітей як у поточному році, також і на майбутнє, необхідно:
– забезпечити інформаційну підтримку всіх масових заходів у рамках проекту літніх читань школярів;
– поновити, або укласти нові угоди бібліотек з центрами оздоровлення та відпочинку на бібліотечне обслуговування дітей на період літніх канікул;
– до проведення культурно – дозвіллєвих заходів необхідно залучати актив бібліотеки, волонтерів;
– зосередити творчі та професійні можливості бібліотекарів на розробку цільових комплексних программ «Канікули з книгою», «Книжкова посмішка літа», «Літні читання школярів 2013 року», «Кроки до спілкування дітей в бібліотеці»;
– у проведенні літніх читань обов’язковим елементом повинно стати – визначення найактивніших читачів «Лідер літніх читань», або «Суперчитач літа 2013 року»;
– для розвитку творчих уподобань дітей та їх здібностей – запровадити конкурси дитячого пісенного жанру під «Караоке». «У світі музики», «Дитячі пісні виконують дорослі», «Популярні тенденції музичного Всесвіту», «Мандруємо Королівством Семиноток», «Пісенне літо запрошує!». А для розвитку театралізовоного мистецтва необхідно створити у кожній бібліотеці міні-театральні сцени з кулісами, де б діти змогли розігрувати різноманітні сценки з дитячих книг, п’єс, казок тощо.
Не слід забувати про те, що в кінці літа бібліотекам необхідно підсумувати зроблене і визначити:
– «Найоригінальніший бібліотечний захід (акцію) літа – 2013 року»;
– «Найцікавішу форму роботи із циклу «Бібліотека іде до дітей».
Інформацію про літні читання просимо надіслати до 10.09.2013 року на адресу ОБД (chbibl@ukr.net).
Подаємо дані про дислокацію дитячих санаторно-оздоровчих закладів Тернопільської області на літній період 2013 року.
Пропонуємо використати:
Ващенко, А. Подорож у країну Гри:Конкурсно-розважальна програма // Розкажіть онуку. – 2007. – № 7. – С. 110–114.
Грищенко, С. Квест – нове покоління ігор для молоді і не тільки: [екстремально-інтелектуальна гра, яка об’єднує елементи ігор «Що? Де? Коли?»] // Дзеркало тижня. – 2007. – 13 жовтня. – С. 22.
Ганіч, Н. І. Пізнаємо у забаві світ веселий і цікавий: [досвід організації роботи табору праці та відпочинку] // Позакласний час. – 2007. – №5. – С. 73–82; 83–85.
Живи, зростай, країно веселкова: [з досвіду організації літнього відпочинку – пришкільний оздоровчий табір] // Позакласний час. – 2007. – № 5. – С. 59–63; 64–72.
Кієва, В. Веселі конкурси [Текст] / В. Кієва // Шкільний світ. – 2009. – №18 (травень). – С. 17.
Квіти в дитячих іграх [Текст] // Позакласний час. – 2009. – № 15–16. – С. 67–71.
Мудрі прислів’я та приказки про навчання // Розкажіть онуку. – 2006. – № 21–22 (листопад). – С. 17.
Мищенко, Т. А. Захід для літніх дитячих таборів «Інтелектуальні перегони» [Текст] / Т. А. Мищенко // Обдарована дитина. – 2011. – №6. – С. 39–41.
На старті – Всезнайки [ Текст] : добірка конкурсів і вікторин // Позакласний час. – 2012. – №11. – С. 85–96.
Прислів’я про добро. [Текст] // Дитячий садок. – 2012. – №37 (жовтень). – С. 21.
Рог І. Пригоди у Королівстві Семинотка: Музична розвага // Дошкільне виховання. – 2004. – № 6. – С. 29–31.
Соламатіна, Л. М. Свято відкриття літнього оздоровчого табору [Текст]: сценарій // Л. М. Соламатіна, Г. Є. Данилів // Початкове навчання та виховання. – 2009. – №14–15 (травень). С. 9–10.
У світі музики [Текст]: [вікторина] // Позакласний час. – 2011. – № 9. – С. 113–114.
Цінуємо книгу, як найбільшу святість: [Приказки і прислів’я ] // Шкільна бібліотека. – 2005. – № 11. – С. 67.
Шубінська, Т. В. Твори! Вигадуй! Спробуй! [Текст]: [сценарій конкурсу для літнього відпочинку] / Т. В. Шубінська // Позакласний час. – 2009. – № 9–10. – С. 66–67.
Яцишин, Д. Турнір книгоманів [ Текст]: інтелектуальна гра для учнів 9–10 класів / Д. Яцишин // Шкільний світ. – 2012. – № 39 (жовтень). – С. 11–13.
Грищенко, С. Квест – нове покоління ігор для молоді і не тільки: [екстремально-інтелектуальна гра, яка об’єднує елементи ігор «Що? Де? Коли?»] // Дзеркало тижня. – 2007. – 13 жовтня. – С. 22.
Ганіч, Н. І. Пізнаємо у забаві світ веселий і цікавий: [досвід організації роботи табору праці та відпочинку] // Позакласний час. – 2007. – №5. – С. 73–82; 83–85.
Живи, зростай, країно веселкова: [з досвіду організації літнього відпочинку – пришкільний оздоровчий табір] // Позакласний час. – 2007. – № 5. – С. 59–63; 64–72.
Кієва, В. Веселі конкурси [Текст] / В. Кієва // Шкільний світ. – 2009. – №18 (травень). – С. 17.
Квіти в дитячих іграх [Текст] // Позакласний час. – 2009. – № 15–16. – С. 67–71.
Мудрі прислів’я та приказки про навчання // Розкажіть онуку. – 2006. – № 21–22 (листопад). – С. 17.
Мищенко, Т. А. Захід для літніх дитячих таборів «Інтелектуальні перегони» [Текст] / Т. А. Мищенко // Обдарована дитина. – 2011. – №6. – С. 39–41.
На старті – Всезнайки [ Текст] : добірка конкурсів і вікторин // Позакласний час. – 2012. – №11. – С. 85–96.
Прислів’я про добро. [Текст] // Дитячий садок. – 2012. – №37 (жовтень). – С. 21.
Рог І. Пригоди у Королівстві Семинотка: Музична розвага // Дошкільне виховання. – 2004. – № 6. – С. 29–31.
Соламатіна, Л. М. Свято відкриття літнього оздоровчого табору [Текст]: сценарій // Л. М. Соламатіна, Г. Є. Данилів // Початкове навчання та виховання. – 2009. – №14–15 (травень). С. 9–10.
У світі музики [Текст]: [вікторина] // Позакласний час. – 2011. – № 9. – С. 113–114.
Цінуємо книгу, як найбільшу святість: [Приказки і прислів’я ] // Шкільна бібліотека. – 2005. – № 11. – С. 67.
Шубінська, Т. В. Твори! Вигадуй! Спробуй! [Текст]: [сценарій конкурсу для літнього відпочинку] / Т. В. Шубінська // Позакласний час. – 2009. – № 9–10. – С. 66–67.
Яцишин, Д. Турнір книгоманів [ Текст]: інтелектуальна гра для учнів 9–10 класів / Д. Яцишин // Шкільний світ. – 2012. – № 39 (жовтень). – С. 11–13.