Про нас / Про нас пишуть / Публікації за 2012 рік / Бібліотечний форум України №4 (2012 р.)

Вітаємо на сайті Тернопільської обласної бібліотеки для дітей
    к. Чайківська, Н. "Бібліомістечко" - сучасним центр сімейного читання та змістовного дозвілля дітей [Текст]: [ОДБ, м. Тернопіль] / Н. Чайківська // Бібліотечний форум України. - 2012. -  №4. - С.26-30.

"Бібліомістечко" - сучасним центр сімейного читання
та змістовного дозвілля дітей

     У статті представлено досвід роботи Тернопільської обласної бібліотеки для дітей із впровадження інтерактивних методів роботи з дітьми віком від 1 до 10 років.


  У період стрімких змін, які відбуваються у світі, гостро постає питання, як перетворити дитячу бібліотеку на заклад, невимушена атмосфера якого сприяла б розвитку творчих здібностей дітей, залученню їх до читання, задоволенню спільних родинних інтересів.
   Сьогодні дитяча бібліотека має спрямовувати свою роботу на інтелектуальний розвиток малюків та організацію змістовного дозвілля разом із батьками. Тому так важливо не обмежуватись традиційними формами роботи, а шукати нові шляхи популяризації бібліотечних ресурсів та запроваджувати інтерактивні форми роботи з використанням сучасної мультимедійної техніки.
  Запровадження інновацій у бібліотеці вимагає нового рішення в організації бібліотечного інтер'єру, поєднуючи традиційні та новітні підходи. Значною мірою це залежить від площі бібліотеки, її матеріально-технічної бази, але основа - це бажання самих бібліотекарів зробити бібліотеку сучасною, з комфортними умовами для користувачів та оснащену найновішим обладнанням.
  Розуміючи важливість та особливості раннього розвитку дітей, працівники Тернопільської обласної бібліотеки для дітей давно мріяли про створення максимально комфортних умов для маленьких користувачів, що сприяло б активнішому залученню їх до бібліотеки, розвитку в них інтересу до книги та читання.
  Упродовж багатьох років у книгозбірні проводиться робота з упровадження інноваційних послуг для дітей. Так, у 2002 році на базі бібліотеки відкрився ІАТР-центр, який надавав інформаційні послуги та забезпечував безкоштовне навчання основ комп'ютерної грамотності бібліотекарів та жителів міста. Це дозволило навчати дітей навичок роботи на комп'ютері. Отримавши відповідні знання, діти розвивають свої творчі та розумові здібності, вчаться створювати електронні малюнки, добирати кольори (флеш-розмальовки), оформляти вітальні листівки, віртуальні фотоальбоми, створювати мультимедійні презентації, а також беруть участь у чатах та форумах, спілкуються з друзями в соціальних мережах.
    З метою популяризації творчості відомих українських та зарубіжних письменників, працівниками бібліотеки створено ряд презентацій. Серед найпопулярніших: презентації про життя та творчість Астрід Ліндгрен, Михайла Булгакова, Тараса Шевченка, Лесі Українки, письменників рідного краю - Богдана Лепкого, Марії Баліцької, Марти Чопик. А також презентації до пам'ятних дат: до річниці Чорнобильської трагедії, до Дня пам'яті жертв Голодомору та ін.
   Бібліотека є базою для постійного навчання дитячих бібліотекарів області. У 2010 році однією з тем семінару для заступників директорів ЦБС із роботи з дітьми Тернопільської області була тема "Впровадження інноваційних форм і методів роботи з дошколятами та молодшими школярами”. У червні 2011 року відбувся семінар для завідувачів міських бібліотек Тернопільської області для дітей на тему: "Розвиток сімейного читання як один із аспектів формування майбутнього читача", в ході якого учасники знайомились із діяльністю бібліотеки з упровадження інноваційних форм та методів роботи з питань сімейного читання.
    Набутий досвід, а також бажання впровадити нові технології стало поштовхом до участі в конкурсі "Навчально-інноваційні бібліотеки - 2011", оголошеному програмою "Бібліоміст".
    Перемога проекту Тернопільської обласної бібліотеки для дітей "Бібліомістечко" в конкурсі та отримане за рахунок гранту сучасне мультимедійне обладнання дали змогу активізувати запровадження інтерактивних форм роботи з дітьми, спрямованих на реальне покращення обслуговування читачів та залучення їх до бібліотеки.
   Маючи доступ до Інтернету, бібліотекарі познайомились із досвідом роботи з упровадження інноваційних послуг для дітей у бібліотеках багатьох країн світу. Цікавим є досвід публічної бібліотеки в м. Сантьяго, дитячої бібліотеки м. Маскате та Бібліотеки Вілладж Бранч у Лексингтоні. Та особливу увагу привернув проект Storyvillе публічної бібліотеки округу Балтимор, штат Меріленд (США). Вивчаючи практику колег, бібліотекарі зрозуміли, що найважливішими в запровадженні інноваційних послуг для дітей мають бути адаптивність, доступність та естетика.
  Запровадження інновацій вимагає високого рівня як професійної підготовки працівників, так і відповідальності за результати впровадження цих форм у діяльність бібліотеки. Працівники Тернопільської обласної бібліотеки для дітей чітко усвідомлюють, що сьогодні інновації є невід'ємною частиною бібліотечного життя, вони допомагають бібліотекам стати конкурентноздатними, адже тільки завдяки постійному пошуку бібліотека не загубить свого іміджу, а завжди залишатиметься втіленням нового, незнаного і креативного.
    Зрозуміло, що на формування свідомості сучасних дітей неабиякий вплив мають масмедіа: телебачення, радіо, преса, а сьогодні в магічний світ увірвався ще й Інтернет із його вседоступністю. І саме дитячі бібліотеки забезпечують дітям широкий доступ до своїх скарбів: книг, інформації та знань.
    Використання інтерактивних методів у роботі з дітьми - це засіб для створення комфортного середовища, такої атмосфери, яка б найкраще сприяла співпраці та порозумінню між маленьким відвідувачем і бібліотекарем.
    Важливо розуміти, що впровадження ігрових методів роботи - це водночас цікавий процес пізнання, спілкування, ефективна форма опанування знань, інструмент для формування умінь, навичок та досвіду.
    Успіх занять із наймолодшими читачами, на нашу думку, залежить від реалізації принципу адаптивності, щирості та відкритості. Інший важливий момент - це створення атмосфери психологічної безпеки й саморозкриття читача-дитини. І тому для реалізації проекту "Інноваційні послуги для дітей", розрахованного на роботу з дітьми від 1 до 10 років, було передбачено:

• створення в бібліотеці належних умов і невимушеної атмосфери, що сприяє залученню малечі до читання та вихованню любові до книги через гру;

• допомогу батькам у навчанні ранньої грамотності дитини;

• допомогу батькам в адаптації малюка до навколишнього середовища (поведінка на вулиці, в поліклініці, супермаркеті, перукарні, бібліотеці);

• інформаційну підтримку батьків, вихователів та вчителів в оволодінні ними педагогічними та психологічними навичками виховання.

   Реалізовуючи проект, у відділі обслуговування дошкільників та учнів 1-4 класів обладнано мальовниче "Бібліомістечко". Тут створено захоплюючі ігрові зони для наймолодших читачів, зокрема: "Казковий двір", "Ігровий майдан", "Квартал розумників", "Будмайданчик", майстерня "Умілі ручки" та обладнаний сучасною мультимедійною технікою "Інтернет-куточок".
    Працюючи за проектом, врахувались вікові особливості дитячої аудиторії. Було створено три групи: "Пізнайки" (1-3 роки), "Чомусики" (4-6 років) і "Розумники" (7-10 років), а також розроблено плани заходів для кожної вікової категорії. Тренери проекту визначили найбільш оптимальну тривалість заходу (20- 30 хв.) та чисельність групи (від 5 до 8 осіб).
    Результативність занять із малюками багато в чому залежить від того, наскільки ретельно і продумано ведеться підготовка до нього, від вибору змісту та форми його проведення, а також від зацікавленості батьків. Тому питання організації заходів обговорюються з батьками маленьких відвідувачів книгозбірні.
   Діти люблять гратися, тому їм пропонуються заходи, які допомагають знайомитись із книгами та пізнавати світ через гру, зокрема: віртуальні мандрівки, інтерактивні вікторини, екологічні ігри, шашкові онлайн-турніри тощо.
     Малювати, грати в логічні та розвиваючі ігри, складати пазли, шукати відмінності на малюнках полюбляють читачі на сенсорному моніторі та інтерактивній дошці, розміщених в "Інтернет-куточку", що допомагає розвивати зорове сприйняття дитини, увагу та дрібну моторику рук.
  Застосування інтерактивної дошки під час проведення заходів дозволяє бібліотекарю знаходитись у постійному контакті з дітьми, зробити заходи живішими, учасники можуть активно коментувати зображення на великому екрані. Віртуальні подорожі, під час яких відвідувачі запрошуються мандрувати різними куточками планети, дозволяють дітям бачити реальне відображення на екрані, самостійно обирати маршрут мандрівки, що сприяє розвитку спостережливості, уваги та пам'яті в дітей. У цьому бібліотекарі переконалися під час віртуальної мандрівки "Вулицями рідного міста", віртуальної подорожі абеткою "Чарівний буквар", інтерактивної вікторини "Чомусик", інтерактивної години "Безпека в Інтернеті", інтернет-мандрівки "Сторінками Вікіпедії".
    У "Кварталі розумників" "Бібліомістечка" для малюків від 1 до 3 років проводяться заходи з циклу розвиваючих ігор за методикою Марії Монтессорі: "Пересипання круп", "Малювання на манці", "Сортування круп", "Знайди іграшку в крупі". Використання спеціально розроблених навчальних матеріалів під час заняття за методикою відомого педагога дозволяє розвивати пальчики і грона рук дитини, її потенційні здібності, уяву, мислення, увагу та самостійність.
    У "Казковому дворі" діє пальчиковий театр, акторами, якого є діти від 2 до 6 років. Малята активно та із задоволенням беруть участь у театралізованому показі казок "Колосок", "Ріпка", "Курочка ряба", "Котик і півник", що сприяє розвитку комунікабельності, уваги, пам'яті дітей, вдосконалює зв'язне мовлення. Частими гостями є актори Тернопільського обласного академічного театру актора і ляльки, які проводять майстер-класи для маленьких відвідувачів.
      До царства української абетки мандрують відвідувачі "Бібліомістечка" віком від 4 до 6 років, яких бібліотекарі запрошують у віртуальну мандрівку "Чарівний буквар". Під час подорожі відбувається знайомство з літерами, діти виконують завдання на інтерактивній дошці, грають у логічні ігри, знайомляться з книгами, які сприяють вивченню абетки.
   Під час заняття "Цікава англійська", маленькі відвідувачі потрапляють до невідомого світу англійської мови, де за допомогою навчальних та пізнавальних онлайн-ігор запам'ятовують англійську абетку, цифри, кольори та назви тварин. Окрім цього, діти молодшого шкільного віку пишуть листи своїм друзям, читають англійською паперові та інтерактивні книги.
    Природа Землі надзвичайно багата й різноманітна, і для того щоб ознайомити дітей з навколишнім світом проводяться цикли розвиваючих заходів "Твоя планета Земля": інтерактивні ігри "Чий це голос?", "Йдемо місточком і годуємо тварин" (для малят 1-3 роки), віртуальні прогулянки "Знай, люби, бережи" (для дошколят 4-6 років), карткові ігри "Слідопити" (для молодших школярів 7-10 років). Під час таких занять діти знайомляться з мешканцями моря, неба, лісу, дискутують про те, як треба берегти природні багатства, допомагати дорослим вирощувати квіти, годувати птахів, саджати дерева, не забруднювати навколишнє середовище.
    Розвитку кмітливості, уваги та логічного мислення в дітей молодшого шкільного віку сприяє гра "Хто більше запам'ятає?", за правилами якої учасники змагаються у запам'ятовуванні різних слів у певній послідовності, а також літературний аукціон "Хто більше знає?", де діти називають народні казки, твори відомих українських та зарубіжних письменників, в яких герої - звірі.
    За допомогою книг та розвиваючих ігор малюки потрапляють у світ дорослих професій. Під час гри "Побавимося у лікарів" діти "лікували" ворону, в якої було зламане крило, а також демонстрували пташці фізичні вправи, які допоможуть їй швидше відновити сили і знову стати такою спритною, як раніше. Під час рольової гри "Побавимось у продавців" "Ігровий майдан" перетворився на справжній супермаркет, де діти знайомились з професію продавця та засвоювали правила поведінки у магазині. Познайомитись з професією перукаря допомагає дітям рольова гра "Побавимося у перукарів". На "Будмайданчику" організовуються ігри "Побавимось у будівельників", під час яких наймолодші відвідувачі "Бібліомістечка" будують будинки з конструкторів та кубиків, складають піраміди, активно демонструючи свої здібності майбутніх архітекторів.
     Пізнати себе, свої риси характеру, отримати поради як правильно вдягатись, їсти, поводитись у своєму домі і на вулиці, як уникнути неприємностей та суперечок, а також розвивати мистецтво людського спілкування, діти можуть, відвідуючи заняття "Школи етикету для маленьких", до програми якої включено відеоперегляд мультфільму "Чемним бути модно" з його подальшим обговоренням, рольові ігри "Справжні леді та джентльмени", "Королівський салон краси", інтерактивна мандрівка "Етикет минулого і сьогодення", бесіда "Правила мобільного етикету".
     У творчій майстерні "Умілі ручки" наймолодші умільці віком від 1 до 3 років учаться виготовляти аплікації та інші вироби. Так, свої перші творчі роботи малюки подарували матусям із нагоди Дня матері. Дітки від 4 до 6 років ліплять з пластиліну, а молодші школярі виготовляють вітальні листівки,витинанки, ляльки-мотанки, розмальовують писанки. Такі заходи сприяють розвитку дрібної моторики рук, тактильних відчуттів, навчають творчо та художньо мислити, розвивають естетичний смак у дітей.
     Із кожним днем у сім'ях відвідувачів бібліотеки збільшується кількість комп'ютерів, під'єднаних до мережі Інтернет. Це означає, що дедалі більше дітей отримують можливість працювати у Всесвітній мережі, а тому актуальною є проблема захисту та доступу дітей до небезпечної інформації. Тренери "Бібліомістечка" з цією метою організовують віртуальні мандрівки сайтами "Онляндія", "Нетикетка безпечна", знайомлять молодших школярів та їх батьків із питаннями інформаційної безпеки в Інтерн
е
ті. Діти дізнаються, як правильно користуватися комп'ютером, що таке Інтернет, як його можна використовувати, як створити електронну скриню, про етикет у мережі та авторські права, а також те, що в Інтернеті є інформація, від якої слід захистити користувачів.
     Корисну інформацію та відповіді на різноманітні запитання діти знаходили під час інтернет-мандрівки "Сторінками Вікіпедії". "Гортаючи" багатомовну онлайн-енциклопедію, вони дізнались багато цікавого про навколишній світ і самі вчились користуватись інтернет-довідником.
    Навчитися друкувати на клавіатурі молодші школярі намагаються, виконуючи цікаві вправи з анімованою клавіатурою. Для того щоб краще запам'ятати розташування клавіш, бібліотекарі пропонують дітям пограти у відеоігри: "Збери клавіатуру" та "Друкуємо швидко". А під час он-лайн-ігор "Тренування швидкого читання" діти віком від 7 до 10 розвивають навички читання. Проводячи такі заходи, обов'язково виконуються розминки для рук та очей.
    Цікавим для дітей віком від 7 до 10 років є "Шашковий турнір онлайн", в ході якого початківці опановувують основи майстерної гри в шашки, як на традиційній, так і на інтерактивній дошці. Гра в шашки вчить думати, бути уважним, запам'ятовувати, порівнювати, узагальнювати, передбачати результати своєї діяльності, розвиває винахідливість та логічне мислення. Як зауважують бібліотекарі, особливо важливо навчати грі в шашки гіперактивних дітей, яким важко всидіти на одному місці. Під час гри вони стають спокійнішими, вдумливими та більш врівноваженими.
     Збереженню і зміцненню здоров'я дітей сприяє цикл інтерактивних заходів "Твоє здоров'я з фізичними вправами", де діти дізнаються про те, що є корисним для їхнього організму, а що - шкідливим. Такі заняття проводяться спільно з лікарями центру здоров'я, працівниками обласної організації Червоного Хреста, студентами-волонтерами. На прикладі літературних героїв та героїв мультфільмів діти вчаться дотримуватися здорового способу життя. Активну участь вони беруть у заняттях з аеробіки, які проводить студентка Тернопільського Національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка факультету фізичного виховання, кандидат у майстри спорту України Ніна Пришляк. Розширенню знань із питань дотримання здорового способу життя сприяє література, розміщена на постійнодіючій книжково- ілюстративній виставці "Зростай здоровою, дитино!".
    Часто до проведення занять залучаються студенти-волонтери, які завжди беруть активну участь у заходах, які бібліотека організовує з дітьми із фізичними вадами, із багатодітних та малозабезпечених сімей - волонтери долучаються до організації щорічного Дня святого Миколая, проводять ігри, розносять книги та подарунки до їхніх домівок.
    З нагоди Міжнародного дня захисту дітей організовано театралізовану акцію "Коли сміється дитина, посміхається небо". Деякі заходи в рамках акції відбувались у залах книгозбірні: відвідувачі "Бібліомістечка" здійснили правознавчу мандрівку "Абетка права", під час якої знайомились з поняттями "право", "обов'язок", "конституція", "декларація" та "конвенція", переглянули відеопрезентацію про права і обов'язки. Та найцікавіше наймолодших тернополян чекало на майданчику біля фонтану "Кульбабка" на бульварі Т. Шевченка та на Театральному майдані міста.
    Біля фонтану було розміщено пункт запису до бібліотеки, де увагу юних тернополян привертала виставка літератури "Книжкова веселка", прикрашена різнобарвними кульками з адресою бібліотеки.
    Бібліотекарі знайомили наймолодших громадян міста з книжковими новинками, з послугами, які надає бібліотека, вручали усім бажаючим візитівки та запрошення до бібліотеки.
  З метою вивчення літературних уподобань юних тернополян бібліотекарі проводено "тротуарне" опитування "Книги читати - усе знати".
   Літературні герої Червона Шапочка та Казковий принц запрошували малечу до подорожі книжковими стежками, а найбільш допитливих залучали до участі у хвилинках-цікавинках.
   Допомагали працівникам бібліотеки волонтери - студенти 3-го курсу Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка, котрі організовували для дітей ігри, розваги, конкурси і вікторини.
   Акція привернула увагу майже півтисячі юних тернополян, 105 з них стали читачами Тернопільської обласної бібліотеки для дітей.
  Під час проведення в Україні Євро-2012 футбольною хвилею накрило і "Бібліомістечко". Тут було створено фан-зону з великим інтерактивним екраном для дітей, які активно вболівали за свої улюблені команди.
    З метою поглиблення знань про один із найпоширеніших видів спорту серед дітей у фан-зоні організовано "День футболу". Наймолодші відвідувачі фан-зони (діти віком від 3 до 6 років) мали змогу пограти у справжній футбол на футбольному полі-килимі "Бібліомістечка".
   Трішки старші вболівальники дізнались багато цікавих фактів з історії зародження сучасного футболу, заснування Міжнародної федерації футболу, а також переглянули мультимедійну презентацію "Талісмани футбольних чемпіонатів", які з'являються на плакатах, афішах, прапорцях, футболках і нагадують про грандіозні футбольні баталії, про улюблених нападників, захисників, воротарів, про великі футбольні дійства.
    Крім того, найпалкіші шанувальники цього виду спорту пограли в інтелектуально-футбольний турнір "Що ти знаєш про футбол?", вікторину "Що? Де? Коли?". Після невеличкої розминки вболівальникам запропоновано пригадати слова, в яких є склад "гол". Наступним етапом турніру була "Гра головою", учасникам якої потрібно було відновити зашифровані народні прислів'я "М'ячем по полю писано" ("Вилами по воді писано"), "На городі півфінал, а в Києві Євро" ("На городі бузина, а в Києві дядько"), "Сім раз удар - один раз забий" ("Сім раз відміряй, один раз відріж"). Останнім завданням турніру було розгадування "Кросвордболу".
  За підсумком усіх турів визначено найпалкішого прихильника футболу та найактивніших учасників турніру, яких нагороджено призами та сувенірами.
     Фото, зроблені під час "Дня футболу", представлено на он- лайн-конкурс "Євро-2012: Зіграємо в футбол у бібліотеці?", організований програмою "Бібліоміст" в Україні.
   Враховуючи те, що ключем до успішного розумового і фізичного розвитку малюка є дорослі, значна увага приділяється роботі з тими, хто займається вихованням дітей: батьками, опікунами, вихователями, вчителями, дитячими бібліотекарями. У рамках проекту "Бібліомістечко" організовано кілька тренінгів, зокрема:

- "Інноваційні послуги для дітей у храмі знань та інформації" для заступників директорів ЦБС по роботі з дітьми Тернопільської області;

- "Впровадження інноваційних послуг для дітей як запорука розвитку їхнього творчого потенціалу" для директорів обласних бібліотек для дітей України;

- "Інноваційна творчість бібліотекарів у контексті соціокультурної діяльності" для завідувачів міських бібліотек для дітей Тернопільської області;

- "Виховання та розвиток дітей за допомогою інтерактивних ігор" для батьків, вихователів та вчителів.

    Як відзначають безпосередньо бібліотекарі, за час реалізації проекту відбулись позитивні зміни в роботі з наймолодшими відвідувачами, зокрема:

• створено належні умови для відвідування бібліотеки батьками з дітьми, а саме, організовано зони для розваг і читання з урахуванням вікових особливостей дітей: від 1 до 3 років, від 4 до 6 років, від 7 до 10 років;

• підготовлено робочі плани та розроблено методики проведення заходів для кожної вікової групи із застосуванням відповідних форм і методів роботи;

• розроблено програми тренінгів для дитячих бібліотекарів України та області, а також для батьків, вихователів та вчителів;

• працівники бібліотеки отримали змогу використовувати найновішу мультимедійну техніку (комп'ютери з сенсорними моніторами, SMART-дошку), що дозволило залучати малюків до набуття перших навиків у роботі з комп'ютером, активніше розвивати їх пізнавальні та творчі здібності;

• створено ряд мультимедійних презентацій, відеороликів, видано буклети, закладки, брошури з описом інноваційних послуг для дітей;

• розроблено веб-сайт "Бібліомістечка", на даний час тренери проводять наповнення розділів інформацією про роботу в рамках проекту;

• активізувалася робота з батьками, що сприяє залученню їх до спільної з дітьми діяльності (сімейні читання, виготовлення аплікацій, іграшок, виробів із бісеру, конструювання, інтерактивні ігри) та до організації й проведення масових заходів для дітей;

• систематично надається консультативно-методична допомога батькам з питань виховання та розвитку дітей, адже метою бібліотекарів, що працюють із найменшими користувачами, є підказати батькам шляхи майбутнього успіху їх дітей.

   Робота у проекті позитивно впливає не тільки на стосунки між бібліотекарем і читачем, але й дозволяє більш творчо презентувати фонд бібліотеки. До усіх активних та інтерактивних занять тренери підбирають відповідну літературу та використовують її під час заходів. Про те, що проект цікавий не тільки бібліотекарям, а в першу чергу відвідувачам книгозбірні, свідчить збільшення кількості відвідувань, залучення нових читачів, а часом і цілих сімей, які раніше ніколи не відвідували бібліотеку. Важливим аргументом оцінки роботи бібліотеки у проекті є також враження читачів, залишені у Книзі відгуків та побажань.
    Високою оцінкою роботи у проекті "Бібліомістечко" - інноваційні послуги для дітей і батьків" стала участь у ярмарку бібліотечних інновацій "Сучасна бібліотека: розвиваємо місцеві громади" та нагорода за III місце за підсумками конкурсу на кращу інноваційну бібліотечну послугу в напрямку "Послуги для молоді та сім'ї".