Архів документів / Видавнича діяльність (архів) / 2008 рік / Бібліотечна професія
Здрастуй читачу – я бібліотекар!
Цей щоденний діалог між нами і користувачами визначається у таких виразах: «Бібліотекарями народжуються…», «Бібліотекар – цікава людина», «Бібліотекар може розповісти багато цікавого, пізнавального», «Людина, яка знає свою справу», «Бібліотекарі – професіонали, люди духовно багаті, віддані професії, майстри своєї справи», «Люди з великої букви, які володіють сучасними технологіями, користуються Інтернетом», «Бібліотекарі віддають улюбленій бібліотечній справі всі свої знання, вміння і талант», «Навігатори у морі книг та інформації», «Гарна бібліотека є відображенням Всесвіту». (М. Рубакін).
То ж, слід пам’ятати про сьогоднішні уявлення користувача про нас, намагатись відповідати їм, а отже «відкриваючи перед дитиною двері бібліотеки, дарувати їй Всесвіт».
Матеріал підготувала: Л. В. Томків
Відповідальна за випуск: Н. С. Новіцька
Комп’ютерний набір: М. Й. Наконечна
Вибір професії в житті кожної людини – це вибір долі. І та людина щаслива, яка з радістю ходить на роботу. Вчені-соціологи підрахували, що близько 40% молоді через невміння правильно обрати професію, досить часто обирають ту, яка зовсім не відповідає їхнім інтересам, схильностям, внутрішнім переконанням, а це у подальшому може викликати розчарування.
Часто ми чуємо від дітей: «Я хочу стати лікарем, економістом, юристом, програмістом». А чи часто дитина скаже: «Я хочу стати бібліотекарем, як моя мама, сестра чи знайома?..».
Який він – сучасний бібліотекар, які вимоги ставлять до нього час та користувачі дитячих книгозбірень, в досить болісний та непростий період трансформації бібліотеки. Адже саме бібліотекарі найбільше переймаються тим, яка роль і місце книги та читання в структурі інтересів та цінностей сучасної дитини, підлітка. Чи може сучасне суспільство вважати задовільним рівень читацької зорієнтованості, читацької залученості сучасної дитини? Якою повинна бути пропорція між традиційним способом здобуття інформації (з друкованих джерел) та новітніми (з джерел електронних)?
- Як прищепити дитині любов до читання «для власного задоволення»;
- розуміння естетичної цінності художнього слова?
Сучасні бібліотекарі переконані в тому, що:
бібліотека є місцем, де дитина може і повинна здобути навички необхідні для адаптації в сучасному інформаційному просторі (знайти інформацію, критично її проаналізувати, відібрати авторитетну та відповідну, опрацювати).
Адже, бібліотека сьогодні – це інституція, що впливає на становлення духовного світу дитини.
- підтримує дитячу творчість та стимулює її;
- «просуває» естетичний літературний продукт – дитячу художню книгу, кращі зразки вітчизняного й зарубіжного красного письменства.
Тому, завданням бібліотечних колективів є:
- знайти оптимальну модель новітньої бібліотеки – технічно, технологічно та змістовно адекватної сучасним проблемам, інтересам дітей та підлітків, здатної конкурувати з телебаченням, Інтернет-кафе, ігровими залами.
Принцип «зворотного зв’язку» з читачами, використання різноманітних соціологічних методів опитування дає можливість Тернопільській ОБД побачити та вивчити наступне:
- уявлення наших читачів про бібліотеку;
- очікування користувачів від її сучасної трансформації;
- передбачає використання інновацій та професійних змін, що відбуваються в кожній з них.
Адже вивчення, що проводилися останніми роками «Бібліотека моєї мрії», «Краща книга моєї родини», «Краща бібліотека року» та інші – показали уявлення користувачів-дітей та бібліотекарів про сучасну та віртуальну бібліотеку.
На запитання: «Навіщо потрібні бібліотеки?» наші читачі відповідають: «щоб набиратись розуму», «література – джерело знань», «для навчання», «розвивати мислення, увагу, пам’ять», «щоб більше розуміти і знати», «щоб гарно вчитися, а після знайти престижну роботу», «щоб бути вундеркіндом».
На запитання «Яким повинен бути бібліотекар?», ми одержали відповідь: розумним, добрим, ввічливим, веселим, чуйним, орієнтуватись у фонді, знати багато літератури, уміти порекомендувати книгу, дати поради, кмітливим, доброзичливим…
Бібліотека ж в уявленні дітей – велика;
- охайна;
- гарно технічно оснащена;
- в ній мають бути комфортні умови для читання, м’які меблі, комп’ютерне обладнання для отримання необхідної інформації.
Отже, сучасні діти люблять читати і спілкуватися й залюбки ходитимуть до бібліотеки, якщо ми, бібліотекарі, створимо привабливі умови для них.
А саме, будемо: привітними, уважними до кожного читача, кваліфікованими, оптимістичними, тобто приємними людьми та справжніми фахівцями.
А бібліотеки – матимуть цікаві і корисні для різних категорій читачів фонди, будуть просторі, затишні, комфортні для спілкування та роботи з книгою, оснащені за сучасними вимогами.
«Процвітаюча бібліотека сьогодні – процвітаюча держава завтра…» Такі реалії життя сучасного цивілізованого суспільства. Дуже важливо, що бібліотеки, які обслуговують дітей Тернопільщини, позиціонують себе як інформаційні культурно-інтелектуальні, дозвіллєві та соціально-культурні установи, діяльність яких у всіх на слуху, на виду. Поряд з цим з метою осучаснення стилю роботи та формування свого привабливого образу необхідно докорінно змінювати:
- всю філософію бібліотечної діяльності;
- її формат;
- її зміст.
А це дозволить нам більш успішно виконувати інформаційні, пізнавальні, комунікативні та соціальні функції.
Стиль та імідж сучасного бібліотекаря, в цьому контексті, відіграє одну із пріоритетних ролей. Адже базується, як правило, на основі нового мислення, інноваційних підходів, корпоративних пріоритетах сучасної дитячої бібліотеки.
Філософія нового мислення базується на: професійній освіті, самовдосконаленні, навчанні та культурі спілкування:
- підвищенні рівня професійної діяльності та впровадженні новітньої техніки, технологій в діяльність по обслуговуванню користувачів;
- у всіх бібліотечних заходах, процесах, на вивченні та врахуванні думки користувачів, права на інформацію з метою її збереження та розповсюдження, у відповідності до Конвенції ООН «Про права дитини»;
- створенні професійних та інноваційних молодіжних проектів;
- формуванні сучасного дизайну бібліотеки.
Девіз сучасної бібліотеки: «Робочий інструмент кожного співробітника бібліотеки є – не ручка й формуляр, а власна душа».
Основний наголос у дизайні сучасної бібліотеки акцентується на його зовнішній і внутрішній зміст. Головними елементами якого є: змістовність, послідовність, цілісність, стриманість. Саме з цих компонентів складається візуальна привабливість бібліотеки. Для створення більш теплої та затишної обстановки в оформленні бібліотеки передбачається використання сучасних елементів прикрас з текстильної мініатюри, сценічних декорацій, елементів фітодизайну, розаріїв, фонтанів, вивісок, акваріумів. Слід особливу увагу приділити світловому та колірному рішенню наочності. У створенні сучасного іміджу бібліотеки важливу роль відіграють інтерактивні авторські виставки: виставка-настрій, виставка-концепція, виставка-контраст, виставка-дискусія, виставка-вернісаж.
Особливої уваги потребує підбір меблів.: зокрема столів багатопланової конфігурації, які дозволяють один і то й же зал використовувати для ділового читання, презентацій, видовищних заходів.
Створення медіа залів – нині є дуже актуальним. в інших випадках – це широкі панорамні вікна, скляні, міжкімнатні перегородки, що дають можливість розширити простір і поліпшити освітлення робочих зон.
Важливим елементом у створенні сучасного стилю бібліотеки є фірмова атрибутика: бланки, подяки, візитівки, вітальні листівки, які можна використовувати під час відзначення кращих читачів, родин та у проведенні свята бібліотеки.
Одним із важливих елементів у створенні сучасного іміджу бібліотеки є фірмові слогани, наприклад:
«Читати – це модно», «Відвідувати бібліотеку це круто, модно й престижно!», «Магія читання – вічна!», «Я читач – і це звучить гордо!» і т. ін. А барометром сучасної бібліотечної установи повинно стати – інформація про них у ЗМІ. Професійні якості бібліотекаря відіграють провідну роль у створенні іміджу сучасної бібліотеки та впровадженні інновацій. Адже, це саме їм доводиться представляти своє бачення:
- нових форм роботи;
- створення комфортного середовища;
- індивідуальну стилізацію приміщень;
- організацію основних завдань відділів.
Володіння сучасною інформаційною культурою та знання інформації в новому вигляді (СD дисків, електронних книг, комп’ютерних енциклопедій, путівників, довідників з літератури, живопису, музики), які значно розширюють інформаційний простір бібліотекаря – необхідний елемент сучасного бібліотекаря та бібліотеки.
Великий вплив на формування сучасного образу бібліотекаря має Інтернет, який змінює всі операції з інформацією. Він забезпечує бібліотекарю її збереження, пошук, обробку та передачу. Бібліотекам для дітей, які забезпечені доступом до Інтернету, слід зосередити увагу на його активному використанні, як для внутрішньої роботи так і для читачів. І не випадково сьогодні основним критерієм оцінки роботи бібліотекаря стають:
- повнота та оперативність задоволення читацьких запитів;
Бібліотекарям слід активізувати свою участь у Інтернет-проектах, створенні бібліотечних web-сайтів, розміщенні в Інтернеті власних інформаційних ресурсів, обслуговуванні користувачів, незалежно від їхнього місцезнаходження, посилюючи консультативні і освітні функції.
А головне те, що Інтернет дає можливість бібліотекарям отримати безперервну бібліотечну освіту, оскільки бібліотекарі за суттю своєї діяльності, повинні забезпечувати професійне зростання інших спеціалістів, формувати їхню інформаційну культуру.
Отже, розвиток інформаційних потреб користувачів у контексті нових інформаційних технологій вимагає перетворення дитячих бібліотек на інформаційні центри, а інформація бібліотек потребує змін у професійному світогляді їх працівників.
Головною метою всіх інновацій, які здійснюються у бібліотеці є високоефективне, якісне та комфортне обслуговування користувачів. А воно сьогодні суттєво відрізняється від традиційного, а саме: користувачеві стають доступні світові інформаційні ресурси. Традиційне обслуговування вимагає, щоб користувач безпосередньо прийшов до бібліотеки, а нове обслуговування саме приходить до користувача, тобто створюються умови для індивідуального використання інформації. Зростає кількість віддалених від бібліотеки «віртуальних» користувачів, характерною особливістю якої є висока інформаційна культура.
Час сучасного оновлення вимагає від бібліотекарів високого професіоналізму, компетентності, оволодіння та готовності до оновлення знань в галузі інформаційних технологій, тобто отримання професійної освіти, підвищення її рівня.
Беззаперечним є той факт, що фаховий рівень працівників безпосередньо впливає на імідж бібліотеки, бібліотечної професії і має опосередкований вплив на користувачів.
Саме компетентність фахівців всіх рівнів бібліотеки є неодмінною умовою її високого престижу. Плине та змінюється час, «цифрові технології» розвиваються дуже стрімко й інтенсивно впливають на громадське життя, на бібліотечну та професійну сферу, тому бібліотеки змушені змінюватися, щоб зберегти себе як державну культурну цінність і як соціальний інститут.
Пропонуємо вам, шановні колеги, взяти участь у запропонованій дискусії, а також відповісти на питання нашої анкети.
То ж, слід пам’ятати про сьогоднішні уявлення користувача про нас, намагатись відповідати їм, а отже «відкриваючи перед дитиною двері бібліотеки, дарувати їй Всесвіт».
Матеріал підготувала: Л. В. Томків
Відповідальна за випуск: Н. С. Новіцька
Комп’ютерний набір: М. Й. Наконечна
Вибір професії в житті кожної людини – це вибір долі. І та людина щаслива, яка з радістю ходить на роботу. Вчені-соціологи підрахували, що близько 40% молоді через невміння правильно обрати професію, досить часто обирають ту, яка зовсім не відповідає їхнім інтересам, схильностям, внутрішнім переконанням, а це у подальшому може викликати розчарування.
Часто ми чуємо від дітей: «Я хочу стати лікарем, економістом, юристом, програмістом». А чи часто дитина скаже: «Я хочу стати бібліотекарем, як моя мама, сестра чи знайома?..».
Який він – сучасний бібліотекар, які вимоги ставлять до нього час та користувачі дитячих книгозбірень, в досить болісний та непростий період трансформації бібліотеки. Адже саме бібліотекарі найбільше переймаються тим, яка роль і місце книги та читання в структурі інтересів та цінностей сучасної дитини, підлітка. Чи може сучасне суспільство вважати задовільним рівень читацької зорієнтованості, читацької залученості сучасної дитини? Якою повинна бути пропорція між традиційним способом здобуття інформації (з друкованих джерел) та новітніми (з джерел електронних)?
- Як прищепити дитині любов до читання «для власного задоволення»;
- розуміння естетичної цінності художнього слова?
Сучасні бібліотекарі переконані в тому, що:
бібліотека є місцем, де дитина може і повинна здобути навички необхідні для адаптації в сучасному інформаційному просторі (знайти інформацію, критично її проаналізувати, відібрати авторитетну та відповідну, опрацювати).
Адже, бібліотека сьогодні – це інституція, що впливає на становлення духовного світу дитини.
- підтримує дитячу творчість та стимулює її;
- «просуває» естетичний літературний продукт – дитячу художню книгу, кращі зразки вітчизняного й зарубіжного красного письменства.
Тому, завданням бібліотечних колективів є:
- знайти оптимальну модель новітньої бібліотеки – технічно, технологічно та змістовно адекватної сучасним проблемам, інтересам дітей та підлітків, здатної конкурувати з телебаченням, Інтернет-кафе, ігровими залами.
Принцип «зворотного зв’язку» з читачами, використання різноманітних соціологічних методів опитування дає можливість Тернопільській ОБД побачити та вивчити наступне:
- уявлення наших читачів про бібліотеку;
- очікування користувачів від її сучасної трансформації;
- передбачає використання інновацій та професійних змін, що відбуваються в кожній з них.
Адже вивчення, що проводилися останніми роками «Бібліотека моєї мрії», «Краща книга моєї родини», «Краща бібліотека року» та інші – показали уявлення користувачів-дітей та бібліотекарів про сучасну та віртуальну бібліотеку.
На запитання: «Навіщо потрібні бібліотеки?» наші читачі відповідають: «щоб набиратись розуму», «література – джерело знань», «для навчання», «розвивати мислення, увагу, пам’ять», «щоб більше розуміти і знати», «щоб гарно вчитися, а після знайти престижну роботу», «щоб бути вундеркіндом».
На запитання «Яким повинен бути бібліотекар?», ми одержали відповідь: розумним, добрим, ввічливим, веселим, чуйним, орієнтуватись у фонді, знати багато літератури, уміти порекомендувати книгу, дати поради, кмітливим, доброзичливим…
Бібліотека ж в уявленні дітей – велика;
- охайна;
- гарно технічно оснащена;
- в ній мають бути комфортні умови для читання, м’які меблі, комп’ютерне обладнання для отримання необхідної інформації.
Отже, сучасні діти люблять читати і спілкуватися й залюбки ходитимуть до бібліотеки, якщо ми, бібліотекарі, створимо привабливі умови для них.
А саме, будемо: привітними, уважними до кожного читача, кваліфікованими, оптимістичними, тобто приємними людьми та справжніми фахівцями.
А бібліотеки – матимуть цікаві і корисні для різних категорій читачів фонди, будуть просторі, затишні, комфортні для спілкування та роботи з книгою, оснащені за сучасними вимогами.
«Процвітаюча бібліотека сьогодні – процвітаюча держава завтра…» Такі реалії життя сучасного цивілізованого суспільства. Дуже важливо, що бібліотеки, які обслуговують дітей Тернопільщини, позиціонують себе як інформаційні культурно-інтелектуальні, дозвіллєві та соціально-культурні установи, діяльність яких у всіх на слуху, на виду. Поряд з цим з метою осучаснення стилю роботи та формування свого привабливого образу необхідно докорінно змінювати:
- всю філософію бібліотечної діяльності;
- її формат;
- її зміст.
А це дозволить нам більш успішно виконувати інформаційні, пізнавальні, комунікативні та соціальні функції.
Стиль та імідж сучасного бібліотекаря, в цьому контексті, відіграє одну із пріоритетних ролей. Адже базується, як правило, на основі нового мислення, інноваційних підходів, корпоративних пріоритетах сучасної дитячої бібліотеки.
Філософія нового мислення базується на: професійній освіті, самовдосконаленні, навчанні та культурі спілкування:
- підвищенні рівня професійної діяльності та впровадженні новітньої техніки, технологій в діяльність по обслуговуванню користувачів;
- у всіх бібліотечних заходах, процесах, на вивченні та врахуванні думки користувачів, права на інформацію з метою її збереження та розповсюдження, у відповідності до Конвенції ООН «Про права дитини»;
- створенні професійних та інноваційних молодіжних проектів;
- формуванні сучасного дизайну бібліотеки.
Девіз сучасної бібліотеки: «Робочий інструмент кожного співробітника бібліотеки є – не ручка й формуляр, а власна душа».
Основний наголос у дизайні сучасної бібліотеки акцентується на його зовнішній і внутрішній зміст. Головними елементами якого є: змістовність, послідовність, цілісність, стриманість. Саме з цих компонентів складається візуальна привабливість бібліотеки. Для створення більш теплої та затишної обстановки в оформленні бібліотеки передбачається використання сучасних елементів прикрас з текстильної мініатюри, сценічних декорацій, елементів фітодизайну, розаріїв, фонтанів, вивісок, акваріумів. Слід особливу увагу приділити світловому та колірному рішенню наочності. У створенні сучасного іміджу бібліотеки важливу роль відіграють інтерактивні авторські виставки: виставка-настрій, виставка-концепція, виставка-контраст, виставка-дискусія, виставка-вернісаж.
Особливої уваги потребує підбір меблів.: зокрема столів багатопланової конфігурації, які дозволяють один і то й же зал використовувати для ділового читання, презентацій, видовищних заходів.
Створення медіа залів – нині є дуже актуальним. в інших випадках – це широкі панорамні вікна, скляні, міжкімнатні перегородки, що дають можливість розширити простір і поліпшити освітлення робочих зон.
Важливим елементом у створенні сучасного стилю бібліотеки є фірмова атрибутика: бланки, подяки, візитівки, вітальні листівки, які можна використовувати під час відзначення кращих читачів, родин та у проведенні свята бібліотеки.
Одним із важливих елементів у створенні сучасного іміджу бібліотеки є фірмові слогани, наприклад:
«Читати – це модно», «Відвідувати бібліотеку це круто, модно й престижно!», «Магія читання – вічна!», «Я читач – і це звучить гордо!» і т. ін. А барометром сучасної бібліотечної установи повинно стати – інформація про них у ЗМІ. Професійні якості бібліотекаря відіграють провідну роль у створенні іміджу сучасної бібліотеки та впровадженні інновацій. Адже, це саме їм доводиться представляти своє бачення:
- нових форм роботи;
- створення комфортного середовища;
- індивідуальну стилізацію приміщень;
- організацію основних завдань відділів.
Володіння сучасною інформаційною культурою та знання інформації в новому вигляді (СD дисків, електронних книг, комп’ютерних енциклопедій, путівників, довідників з літератури, живопису, музики), які значно розширюють інформаційний простір бібліотекаря – необхідний елемент сучасного бібліотекаря та бібліотеки.
Великий вплив на формування сучасного образу бібліотекаря має Інтернет, який змінює всі операції з інформацією. Він забезпечує бібліотекарю її збереження, пошук, обробку та передачу. Бібліотекам для дітей, які забезпечені доступом до Інтернету, слід зосередити увагу на його активному використанні, як для внутрішньої роботи так і для читачів. І не випадково сьогодні основним критерієм оцінки роботи бібліотекаря стають:
- повнота та оперативність задоволення читацьких запитів;
Бібліотекарям слід активізувати свою участь у Інтернет-проектах, створенні бібліотечних web-сайтів, розміщенні в Інтернеті власних інформаційних ресурсів, обслуговуванні користувачів, незалежно від їхнього місцезнаходження, посилюючи консультативні і освітні функції.
А головне те, що Інтернет дає можливість бібліотекарям отримати безперервну бібліотечну освіту, оскільки бібліотекарі за суттю своєї діяльності, повинні забезпечувати професійне зростання інших спеціалістів, формувати їхню інформаційну культуру.
Отже, розвиток інформаційних потреб користувачів у контексті нових інформаційних технологій вимагає перетворення дитячих бібліотек на інформаційні центри, а інформація бібліотек потребує змін у професійному світогляді їх працівників.
Головною метою всіх інновацій, які здійснюються у бібліотеці є високоефективне, якісне та комфортне обслуговування користувачів. А воно сьогодні суттєво відрізняється від традиційного, а саме: користувачеві стають доступні світові інформаційні ресурси. Традиційне обслуговування вимагає, щоб користувач безпосередньо прийшов до бібліотеки, а нове обслуговування саме приходить до користувача, тобто створюються умови для індивідуального використання інформації. Зростає кількість віддалених від бібліотеки «віртуальних» користувачів, характерною особливістю якої є висока інформаційна культура.
Час сучасного оновлення вимагає від бібліотекарів високого професіоналізму, компетентності, оволодіння та готовності до оновлення знань в галузі інформаційних технологій, тобто отримання професійної освіти, підвищення її рівня.
Беззаперечним є той факт, що фаховий рівень працівників безпосередньо впливає на імідж бібліотеки, бібліотечної професії і має опосередкований вплив на користувачів.
Саме компетентність фахівців всіх рівнів бібліотеки є неодмінною умовою її високого престижу. Плине та змінюється час, «цифрові технології» розвиваються дуже стрімко й інтенсивно впливають на громадське життя, на бібліотечну та професійну сферу, тому бібліотеки змушені змінюватися, щоб зберегти себе як державну культурну цінність і як соціальний інститут.
Пропонуємо вам, шановні колеги, взяти участь у запропонованій дискусії, а також відповісти на питання нашої анкети.
Примірні запитання анкети
«Дитяча бібліотека і бібліотекар: стиль діяльності, трансформація пріоритетів».
1.Реальні зміни, що відбулися у діяльності вашої книгозбірні за останній час стосувалися:
(Напишіть. Необхідне підкресліть)
якості обслуговування користувачів__________________
(ріст показників__________________________________);
покращення матеріально-технічного забезпечення, створення комфортних умов для користувачів_____________________________________;
поліпшення ресурсної бази бібліотеки (фонди, технічні засоби і т. ін.);
співпраці з владою, громадськістю;
зросту рейтингу керівника бібліотеки;
зміни професійних підходів до роботи бібліотекарів (В чому?) (Напишіть)_________________________________
_________________________________________
2.Чи забезпечена Ваша бібліотека бібліотечними спеціалістами, відповідною системою їх навчання та входження в професію…(Головне вкажіть)____________________________
3. Які корпоративні проекти або програми можете запропонувати сьогодні з метою трансформації бібліотеки у відповідності до сучасних вимог користувачів?(Напишіть)________________________
_________________________________________
4.Які проекти були впроваджені чи розроблені за останні роки у Вашій ЦБС?_________________________________________
5. Рейтинг вашої бібліотеки у залученні дітей до читання серед таких факторів впливу як: - школа;
- сім’я;
- друзі;
- бібліотекарі;
- ЗМІ.
- інше(Вкажіть)____________________
6. Місце ЦДБ у методичному забезпеченні роботи з дітьми._________________________________
Дякуємо за відповіді.
Телефон для довідок: 25-39-41
Скачати документ тут
1.Реальні зміни, що відбулися у діяльності вашої книгозбірні за останній час стосувалися:
(Напишіть. Необхідне підкресліть)
якості обслуговування користувачів__________________
(ріст показників__________________________________);
покращення матеріально-технічного забезпечення, створення комфортних умов для користувачів_____________________________________;
поліпшення ресурсної бази бібліотеки (фонди, технічні засоби і т. ін.);
співпраці з владою, громадськістю;
зросту рейтингу керівника бібліотеки;
зміни професійних підходів до роботи бібліотекарів (В чому?) (Напишіть)_________________________________
_________________________________________
2.Чи забезпечена Ваша бібліотека бібліотечними спеціалістами, відповідною системою їх навчання та входження в професію…(Головне вкажіть)____________________________
3. Які корпоративні проекти або програми можете запропонувати сьогодні з метою трансформації бібліотеки у відповідності до сучасних вимог користувачів?(Напишіть)________________________
_________________________________________
4.Які проекти були впроваджені чи розроблені за останні роки у Вашій ЦБС?_________________________________________
5. Рейтинг вашої бібліотеки у залученні дітей до читання серед таких факторів впливу як: - школа;
- сім’я;
- друзі;
- бібліотекарі;
- ЗМІ.
- інше(Вкажіть)____________________
6. Місце ЦДБ у методичному забезпеченні роботи з дітьми._________________________________
Дякуємо за відповіді.
Телефон для довідок: 25-39-41
Скачати документ тут