Архів документів / Видавнича діяльність (архів) / 2009 рік / Бібліотека і правова освіта дітей
Тернопільська обласна бібліотека для дітей
Мої права – це обов’язки інших;
права інших – це мої обов’язки.
Людина її права і свободи проголошено стратегічним конституційним пріоритетом української Держави. Захищаючи права дітей – дорослі захищають своє майбутнє. Інвестиції, вкладені у дитинство повертаються суспільству сторицею. Наша держава є учасницею Міжнародних договорів і угод, спрямованих на захист і гарантування прав та інтересів українських дітей, на досягнення їхнього добробуту. Права дитини визначено у Конституції України – Основному Законі нашої держави, а також Законі України „Про охорону дитинства”.
Цілий ряд законодавчих актів, спрямованих на захист та покращення умов життя дітей з неблагополучних сімей, дітей-сиріт та безпритульних дітей прийнято в нашій державі останнім часом. З 2005 року розпочато активне втілення у життя державної програми з подолання дитячої бездоглядності. Важливо, що показником здоров’я суспільства, його цивілізованості у сьогоднішньому світі є права людини, дитини. З кожним роком удосконалюється законодавство України у сфері захисту прав дітей та здійснюються важливі кроки з правової освіти сучасних школярів. Активну, у правовому відношенні людину, бібліотекарі дитячих книгозбірень Тернопільщини допомагають суспільству виховувати у своїх закладах. Вони намагаються допомагати сучасним школярам в оволодінні основами правової культури, розширенні правових знань, використовуючи бібліотечні форми і методи впливу на формування високої відповідальності дітей перед суспільством і державою, а також у вихованні молодих людей в дусі безумовного дотримання норм суспільної моралі і права.
Останніми роками в бібліотеках для дітей набуто цікавий та перспективний досвід з правового, морального та громадянського виховання дітей і підлітків. Важливе місце в цій роботі займає широкий спектр форм і методів роботи з превентивного виховання, тобто дії, щодо упередження деструктивної поведінки дітей та підлітків, профілактики алкоголізму, наркоманії, СНІДу, хибного способу життя взагалі. Для успішної реалізації цих завдань у бібліотеках використовуються різноманітні форми і методи роботи. Адже, загально відомо, що бібліотека є комунікаційною ланкою між особистістю, суспільством і державою.
Одним із основних завдань бібліотек для дітей області на виконання Національної та обласної програми правової освіти населення є популяризація юридичної літератури серед різних читацьких груп дітей та надання допомоги користувачам в процесі реалізації конституційного права в доступі до джерел офіційної правової інформації та створення орієнтиру у світі права і закону.
Правова література складає важливу частину фонду обласної бібліотеки для дітей.
В основному її використовують старшокласники загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, коледжів з поглибленим вивченням правових дисциплін, вчителі-предметники. Значним попитом серед них користуються: „Дитинство в Україні: права, гарантії та захист: збірник”
книги – „Права дітей та молоді”, „Права громадян України: запитання – відповіді”, „Знай свої права дитино”.
підручники – „Правознавство”, „Основи правознавства”, „Основи конституційного права України”, „Теорія держави і права”, „Конституційне право України”, „Сімейне право”, „Міжнародне право”, „Історія держави і права зарубіжних країн” тощо.
довідкові видання – „Юридичний словник-довідник”, „Юридична енциклопедія”, „Римське право”, „Популярна юридична енциклопедія”, „Юридичні терміни: Тлумачний словник”, „Кодекс законів про працю”, „Кримінальне право України”
періодичні видання – „Освіта України”, „Історія України”, „Урядовий кур’єр”, „Профспілковий вісник”, „Рада”, „Право України”.
Література правової тематики, а також публікації з періодичних видань систематизовано та відображено у відповідних розділах „Систематичного каталогу” та „Систематичної картотеки статей”, у окремих розділах: „Право. Юридичні науки”.
Тут для читачів-дітей виділено такі важливі рубрики як: „Закони України”, „Права людини”, „Права дитини”, „Держава і право окремих країн”, „Національна символіка”, „Державна символіка інших країн”, „Проблеми смертної кари”.
Серед наданих довідок, консультацій читачам, значна частина їх правознавчого, морально-правового змісту. Зокрема, читачів цікавлять такі теми як:
„Охорона прав дитини у світі та Україні”;
„Злочинність у підлітковому середовищі”;
„Сучасний стан проблем усиновлення в Україні”;
„Нове у законодавстві про працю”;
„Міжнародні законодавчі акти про права дитини”;
„Сімейний кодекс: основні аспекти та зміни”;
„Останні Укази Президента України В. Ющенка”, тощо.
„Злочинність у підлітковому середовищі”;
„Сучасний стан проблем усиновлення в Україні”;
„Нове у законодавстві про працю”;
„Міжнародні законодавчі акти про права дитини”;
„Сімейний кодекс: основні аспекти та зміни”;
„Останні Укази Президента України В. Ющенка”, тощо.
Важливі запити користувачів-дітей правового характеру стають темою для підготовки попереджувальних довідок для проведення тематичних Днів інформації, тощо. Проводиться ряд комплексних інформаційно-просвітніх заходів „Здоров’я тіла та душі”, „Дорога в безодню”, „Наркотики – проблема особистості, наркотики – проблема суспільства”, правові бумеранги „Умій сказати – „ні”, „Біля небезпечної межі”, „СНІД – загроза людства”.
В обласній дитячій книгозбірні читачі мають змогу використовувати можливості Інтернет-центру. Тут вони здійснюють пошук необхідної інформації на правових сайтах, а також нормативно-правові акти, закони, постанови, тощо. В цьому їм постійно допомагають працівники центру, які здійснюють підбір необхідних матеріалів „на замовлення”, а також для написання рефератів в підготовці до зустрічей з працівниками правоохоронних органів, які відбуваються в бібліотеці.
Формуванню правової свідомості користувачів сприяє ряд бібліотечних заходів та нових форм роботи. Серед яких:
диспути, правові години, виставки-вікторини, пізнавальні ігри, бібліотечні уроки права: „Історія державних символів України”, „Юнь осягає закони”, „Закон. Право. Обов’язок”, „У юристи б я пішов...”, „Мову закону вивчати і знати”, „Народження Закону”.
Правовій тематиці присвячується цикл-інформін „Юридичний компас – для тебе”, „Правовий орієнтир”, „Школа громадянина”, проводяться уроки моралі і права „Сумління. Порядність. Відповідальність”, „Хочу та треба...!”, „Скажи, хто твій друг...”, уроки міркування „Чи бувають права без обов’язків”. „слово по колу” – „Твій життєвий ідеал: хто він?”.
З 2007 року у відділі обслуговування дошкільників та учнів 1–4-х класів ОБД діє цільова комплексна програма „...І діти мають права”. Мета її – пояснити малюкам чому у суспільстві всі громадяни повинні дотримуватись відповідних правил; у чому відмінність прав та обов’язків дорослих від прав та обов’язків дітей; формування у дітей громадянської свідомості.
У рамках програми працівниками відділу проводяться різноманітні масові заходи:
- Правознавчі мандрівки «Абетка права», години спілкування «Немає прав без обов’язків»;
- вікторини «Закон і право для всіх єдині», «На щасливе дитинство ми маємо право», тощо.
Проводять правові ігри, вікторини, конкурси «Правова відгаданка», «Правовий Букварик», «Зводимо Замок Закону».
Малюків постійно знайомлять з новинками літератури, що експонується на книжкових виставках «Подорож Країною Закону», «Права та обов’язки дитини – сумлінно вивчай!». Для дітей влаштовують виставки-вікторини «Правовий ключик», виставки-інтерв’ю «Права людини – твої права», виставки-кросворди «Перехрестя Мудрого Закону»; виставки-протести «Не порушуйте наші права!». Працівники відділу готують методичні поради «Право для малюків», для молодих батьків.
Для маленьких читачів оформили «Букварик чемності» із розділами:
В обласній дитячій книгозбірні читачі мають змогу використовувати можливості Інтернет-центру. Тут вони здійснюють пошук необхідної інформації на правових сайтах, а також нормативно-правові акти, закони, постанови, тощо. В цьому їм постійно допомагають працівники центру, які здійснюють підбір необхідних матеріалів „на замовлення”, а також для написання рефератів в підготовці до зустрічей з працівниками правоохоронних органів, які відбуваються в бібліотеці.
Формуванню правової свідомості користувачів сприяє ряд бібліотечних заходів та нових форм роботи. Серед яких:
диспути, правові години, виставки-вікторини, пізнавальні ігри, бібліотечні уроки права: „Історія державних символів України”, „Юнь осягає закони”, „Закон. Право. Обов’язок”, „У юристи б я пішов...”, „Мову закону вивчати і знати”, „Народження Закону”.
Правовій тематиці присвячується цикл-інформін „Юридичний компас – для тебе”, „Правовий орієнтир”, „Школа громадянина”, проводяться уроки моралі і права „Сумління. Порядність. Відповідальність”, „Хочу та треба...!”, „Скажи, хто твій друг...”, уроки міркування „Чи бувають права без обов’язків”. „слово по колу” – „Твій життєвий ідеал: хто він?”.
З 2007 року у відділі обслуговування дошкільників та учнів 1–4-х класів ОБД діє цільова комплексна програма „...І діти мають права”. Мета її – пояснити малюкам чому у суспільстві всі громадяни повинні дотримуватись відповідних правил; у чому відмінність прав та обов’язків дорослих від прав та обов’язків дітей; формування у дітей громадянської свідомості.
У рамках програми працівниками відділу проводяться різноманітні масові заходи:
- Правознавчі мандрівки «Абетка права», години спілкування «Немає прав без обов’язків»;
- вікторини «Закон і право для всіх єдині», «На щасливе дитинство ми маємо право», тощо.
Проводять правові ігри, вікторини, конкурси «Правова відгаданка», «Правовий Букварик», «Зводимо Замок Закону».
Малюків постійно знайомлять з новинками літератури, що експонується на книжкових виставках «Подорож Країною Закону», «Права та обов’язки дитини – сумлінно вивчай!». Для дітей влаштовують виставки-вікторини «Правовий ключик», виставки-інтерв’ю «Права людини – твої права», виставки-кросворди «Перехрестя Мудрого Закону»; виставки-протести «Не порушуйте наші права!». Працівники відділу готують методичні поради «Право для малюків», для молодих батьків.
Для маленьких читачів оформили «Букварик чемності» із розділами:
«Мудрі поради феї Доброради»
«...Давайте житии дружно!»
«Прочитайте лицарі»
«Прочитайте, панночки»
«...Давайте житии дружно!»
«Прочитайте лицарі»
«Прочитайте, панночки»
Дієвими є уроки гарної поведінки «Поспішаймо творити добро», «Озирнись на свій вчинок», «Про чемність і гречність», «Добринка й Помагайлик у школі та вдома» та багато інших заходів.
Навчаючи та виховуючи дітей в системі правової культури, формуючи правовий статус людини, громадянина. Обласна бібліотека для дітей плідно координує свою роботу з Головним управлінням юстиції у Тернопільській області, управлінням освіти і науки, відділом кримінальної міліції у справах дітей УМВС України в Тернопільській області іншими правозахисними органами, навчальними закладами юридичного спрямування м. Тернополя. Про повагу до законів Держави, правил і норм співжиття, подолання правової некомпетентності дітей та співпрацю з батьками, а також про функціонування цільової комплексної програми «Бібліотека – центр правової освіти», яка діє в ОБД з 2007 року, йшлося на черговому засіданні Міжвідомчої координаційно-методичної Ради з правової освіти населення Головного управління юстиції в Тернопільській області за участі директора ТОБД Надії Семенівни Новіцької. Програма, яка розроблена працівниками відділу обслуговування учнів 5-9-х класів передбачає підвищення рівня правової культури дітей, а також забезпечення їх інформацією щодо орієнтиру у світі права і закону. Її організовано за ініціативи та в координації з вчителями права шкіл міста Тернополя і залучено до співпраці:
Психологів психологічної служби (ЗОШ №18);
Управління у справах неповнолітніх;
Управління юстиції;
Відділу кримінальної міліції міста Тернополя.
Основний зміст функціонування цільової комплексної програми та проведення в її рамках бібліотечних заходів, бібліотекарі вбачають у поступовому формуванні у дітей внутрішніх бар’єрів щодо порушення закону і моральних норм, тобто формування правосвідомості школярів.
Девізом програми є: „Ніщо ми так погано не знаємо, як те, що має знати кожен – Закон”.
Психологів психологічної служби (ЗОШ №18);
Управління у справах неповнолітніх;
Управління юстиції;
Відділу кримінальної міліції міста Тернополя.
Основний зміст функціонування цільової комплексної програми та проведення в її рамках бібліотечних заходів, бібліотекарі вбачають у поступовому формуванні у дітей внутрішніх бар’єрів щодо порушення закону і моральних норм, тобто формування правосвідомості школярів.
Девізом програми є: „Ніщо ми так погано не знаємо, як те, що має знати кожен – Закон”.
Напрямками і формами роботи є:
- зустрічі та консультації;
- виставки літератури;
- правові години;
- турніри та диспути;
- лекції;
- вечори запитань і відповідей;
- „Круглі столи”;
- уроки права, юридичні лекторії, тощо.
Тематика заходів розкриває важливі аспекти правової культури та підвищує знання школярів у рамках цивільного права, морально-правових норм поведінки їх у суспільстві.
Серед тем, що не залишили байдужими дітей такі як: „Правопорядок – основа демократії”, „Дитинство в Україні: права, гарантії, захист”, „Що буде, якщо..?”, „Закон і ми”, „Статеве виховання підлітків на порозі дорослого життя” (спільно з фондом „Дар життя”), „СНІД обирає молодих”, „Ми (я) цього гідні?” та ряд інших.
Саме в ключі морально-правового виховання було проведено диспут на тему:
„Що означає відчути себе громадянином своєї Держави?” (для учнів 8-х – 9-х класів).
Серед тем, що не залишили байдужими дітей такі як: „Правопорядок – основа демократії”, „Дитинство в Україні: права, гарантії, захист”, „Що буде, якщо..?”, „Закон і ми”, „Статеве виховання підлітків на порозі дорослого життя” (спільно з фондом „Дар життя”), „СНІД обирає молодих”, „Ми (я) цього гідні?” та ряд інших.
Саме в ключі морально-правового виховання було проведено диспут на тему:
„Що означає відчути себе громадянином своєї Держави?” (для учнів 8-х – 9-х класів).
Примірний перелік запитань.
Що значить для Вас особисто бути патріотом своєї Батьківщини?
Я є громадянином України, тому що...
Ви знаєте слова Гімну України? (процитуйте)
Дбати про краще майбутнє – це обов’язок... Кого?
Серед життєвих цінностей для Вас найважливіші...
Ваш ідеал Людини і Громадянина...
Загальнолюдські цінності це...
Як Ви вважаєте, для того, щоб залишити слід на землі, що потрібно встигнути зробити?..
Відчуття гордості за власний народ, націю роз’єднує, чи навпаки об’єднує людей?
Національна толерантність: за і проти.
Велику роль у комплексі правознавчих заходів бібліотеки відіграє робота з батьками, зокрема, бесіди і консультації, обговорення багатьох важливих питань відносно моральної поведінки удома, зокрема щодо:
Я є громадянином України, тому що...
Ви знаєте слова Гімну України? (процитуйте)
Дбати про краще майбутнє – це обов’язок... Кого?
Серед життєвих цінностей для Вас найважливіші...
Ваш ідеал Людини і Громадянина...
Загальнолюдські цінності це...
Як Ви вважаєте, для того, щоб залишити слід на землі, що потрібно встигнути зробити?..
Відчуття гордості за власний народ, націю роз’єднує, чи навпаки об’єднує людей?
Національна толерантність: за і проти.
Велику роль у комплексі правознавчих заходів бібліотеки відіграє робота з батьками, зокрема, бесіди і консультації, обговорення багатьох важливих питань відносно моральної поведінки удома, зокрема щодо:
- нецензурних висловів дітей і батьків;
- недоброзичливого ставлення до школи з боку батьків;
- залучення підлітків в анти суспільну діяльність батьками або родичами;
- сексуальне насильство;
- вживання спиртних напоїв, тютюнопаління, наркотики, тощо.
Бібліотекарі приймають участь у вчительських конференціях з обміну досвідом морально-правового виховання та родинної педагогіки.
Зокрема, у 2007 році на базі гімназії ім. І. Франка проведено конференцію „Батьки і діти”. Де розглядались питання:
Зокрема, у 2007 році на базі гімназії ім. І. Франка проведено конференцію „Батьки і діти”. Де розглядались питання:
- виховання дітей у сім’ї;
- антиалкогольне виховання в сім’ї;
- турбота батьків про використання дітьми вільного часу;
- заохочення та покарання дітей у сім’ї.
А учасники-діти змогли обговорити проблеми „свободи”, „обов’язку”, „відповідальності”, взявши участь у правознавчій годині „Що буде...якщо...?”
Тут вони могли висловити власну думку з приводу таких питань:
Тут вони могли висловити власну думку з приводу таких питань:
- Як ти вважаєш до яких наслідків може призвести відсутність обов’язку, безкарності?
- Чи завжди тобі властиве почуття відповідальності?
- У чому полягає різниця між моральною і правовою відповідальністю?
- Де, на твою думку, закінчуються дитячі пустощі і починається злочин?
- У чому полягає високоморальний справедливий зміст правової, зокрема, кримінальної відповідальності?
У заході взяв участь та виступив завідуючий відділу кримінальної міліції Тернопільського УМВС, по роботі з підлітками міста Тернополя.
У проведенні бібліотечних заходів з правового виховання дітей використовуються такі форми як бесіди, консультації співробітників правових органів та їх участь у бібліотечно-профілактичних заходах з вивчення правових актів та документів.
Адже, практика доводить – чим краще батьки і діти орієнтуються у нормах права, тим критичніше оцінює свої вчинки, активно підпорядковуючи їх інтересам суспільства і, в кінцевому результаті, більш активно і дієво сприяють загальній справі – вихованню правосвідомої дитини.
Цікавою у проведенні заходів з правового та морального виховання є робота дитячих бібліотек області, зокрема, Шумської районної дитячої бібліотеки.
Цього літа у дитячому оздоровчому таборі „Гайдарівець”, що на Шумщині, відбувся профорієнтаційно-правовий захід „Сприяння працевлаштуванню молоді – інструмент запобігання використанню дитячої праці і торгівлі дітьми”, організований фахівцями місцевого центру зайнятості та центральної районної бібліотеки для дітей.
Майже півсотні юних знайомились з нормами законодавства, які забороняють використання дитячої праці, отримали поради щодо того, як правильно діяти на ринку праці і не потрапити до рук торговців людьми і дітьми.
Фахівці дитячої бібліотеки провели огляд літератури та періодичних матеріалів „Соціальні проблеми дітей України. Соціальна робота” Де розповіли про необхідність орієнтуватись у нормативно-правових актах України, щодо захисту прав дітей. А також звернули увагу присутніх на соціальні проблеми дітей Шумщини та про соціальну роботу різних служб, які займаються проблемами дитинства в Україні.
Змістовний правознавчий клуб для підлітків створено при Збаразькій ЦДБ „Підліток і відповідальність”. Девізом клубу є: „Виховання правової культури – шлях до побудови правової держави”.
Мета – ознайомити учнів із правами дітей в Україні, розкрити поняття законності, формування правової культури підлітків. Серед правових заходів у плані роботи клубу: правові години „Конституція України в моєму житті”, „Я маю право”, „Азбука права”, „Конвенція ООН про права дитини”; правовий тренінг: „Твої права та обов’язки, дитино!”, „круглий стіл” „Підліток і закон”, тощо.
Отже, бібліотеки для дітей Тернопільщини у своїй діяльності спрямовують чимало зусиль на формування правової свідомості і правової культури дітей-користувачів та сприяють бібліотечними заходами розвитку соціально-правової активності особистості. Адже у повсякденному житті школярам найбільш потрібно саме знання своїх прав і обов’язків.
У проведенні бібліотечних заходів з правового виховання дітей використовуються такі форми як бесіди, консультації співробітників правових органів та їх участь у бібліотечно-профілактичних заходах з вивчення правових актів та документів.
Адже, практика доводить – чим краще батьки і діти орієнтуються у нормах права, тим критичніше оцінює свої вчинки, активно підпорядковуючи їх інтересам суспільства і, в кінцевому результаті, більш активно і дієво сприяють загальній справі – вихованню правосвідомої дитини.
Цікавою у проведенні заходів з правового та морального виховання є робота дитячих бібліотек області, зокрема, Шумської районної дитячої бібліотеки.
Цього літа у дитячому оздоровчому таборі „Гайдарівець”, що на Шумщині, відбувся профорієнтаційно-правовий захід „Сприяння працевлаштуванню молоді – інструмент запобігання використанню дитячої праці і торгівлі дітьми”, організований фахівцями місцевого центру зайнятості та центральної районної бібліотеки для дітей.
Майже півсотні юних знайомились з нормами законодавства, які забороняють використання дитячої праці, отримали поради щодо того, як правильно діяти на ринку праці і не потрапити до рук торговців людьми і дітьми.
Фахівці дитячої бібліотеки провели огляд літератури та періодичних матеріалів „Соціальні проблеми дітей України. Соціальна робота” Де розповіли про необхідність орієнтуватись у нормативно-правових актах України, щодо захисту прав дітей. А також звернули увагу присутніх на соціальні проблеми дітей Шумщини та про соціальну роботу різних служб, які займаються проблемами дитинства в Україні.
Змістовний правознавчий клуб для підлітків створено при Збаразькій ЦДБ „Підліток і відповідальність”. Девізом клубу є: „Виховання правової культури – шлях до побудови правової держави”.
Мета – ознайомити учнів із правами дітей в Україні, розкрити поняття законності, формування правової культури підлітків. Серед правових заходів у плані роботи клубу: правові години „Конституція України в моєму житті”, „Я маю право”, „Азбука права”, „Конвенція ООН про права дитини”; правовий тренінг: „Твої права та обов’язки, дитино!”, „круглий стіл” „Підліток і закон”, тощо.
Отже, бібліотеки для дітей Тернопільщини у своїй діяльності спрямовують чимало зусиль на формування правової свідомості і правової культури дітей-користувачів та сприяють бібліотечними заходами розвитку соціально-правової активності особистості. Адже у повсякденному житті школярам найбільш потрібно саме знання своїх прав і обов’язків.