Головна сторінка Карта сайту Бібліотекар Написати листа
Запрошуємо усіх бажаючих відвідати "Kinect - майданчик" для інтерактивних розваг. Чекаємо Вас: неділя з 14:00 до 16:00, понеділок, четвер, п\'ятниця з 15:00 до 17:00 год.
Скарбничка методиста » Ділимось досвідом » Підволочиська центральна бібліотека для дітей




Підволочиська центральна районна бібліотека
Підволочиська центральна районна бібліотека для дітей





Серія "Бібліотекарю на замітку"





Підволочиськ
2010




"У людства повинно бути майбутнє, і воно може бути світлим.
Нерозв'язаних проблем немає.
Пройти небезпечну ділянку шляху в майбутнє допоможе світло екологічних знань"
М. Реймерс

Життя й діяльність людини великою мірою залежить від стану довкілля. Своєю діяльністю людина завжди втручається у природу, і не завжди це втручання є безпечним для природи. Населення планети все більше відчуває тривогу за екологічний стан Землі. І щоб у людства було майбутнє воно повинно докорінно змінити своє ставлення до природи та її ресурсів.
       Захищати природу можна по різному. Можна кричати по всіх куточках про екологічну катастрофу, і при цьому тільки констатувати факти зникнення з лиця землі тварин, рослин, наявність мертвих рік і територій. А можна навчити дитину любити все живе, і тоді вона, вже доросла людина, не буде топити радіоактивні відходи в океані. І в цьому значною мірою повинні допомогти бібліотеки. Екологічна освіта повинна бути одним з основних напрямків роботи бібліотек. Юним читачам треба допомогти відчути цінність і неповторність кожної травички в полі, кожного метелика, пташки - усього, що дихає, цвіте, повзає поруч. Наші діти повинні вирости з переконанням, що людина й природа - єдиний живий організм, і якщо знищити хоч одну його частину, то загине все інше.
       Бібліотеки повинні стати центром екопросвітницької роботи. Працівники мають різними формами і методами бібліотечної роботи пробуджувати у читачів розкриття багатогранних цінностей природи, екологічного світогляду.
        З цією метою, в рамках проголошення 2009 року Роком екологічної безпеки радимо провести цикл заходів «Екологія - зона тривоги». Доречними будуть врахування вікових категорій тих, кому адресується даний захід.
       Самою практикою роботи з книгою та читачем доведено доцільність організації в роботі бібліотек наочних форм популяризації літератури про природу та з питань екологічних знань.

Для користувачів можна організувати:

 
• розгорнуті книжково-ілюстративні виставки,
• експрес-виставки,
• виставки-застереження,
• виставки-роздуми,
• куточки природи,
• книжкові полички.

Для дошкільників і молодших школярів:

> У царстві королеви Флори
> Природа очима дітей
> Ця тендітна планета
> Знай, люби, бережи Для юнацтва:
> Ти на Землі - людина
> Чиста вода, чиста земля - надія твоя
> В долі природи - наша доля Для молоді і дорослих читачів:
> Що ми залишимо нащадкам?
> Екологія: тривоги і надії
> Жити у співдружності з природою
> Чорна сповідь твоя Україно (про Чорнобиль)
> Больові точки нашої Планети
> Планета у нас одна
> Репортаж з ділянки
 
       Виставкова робота повинна передбачити не лише безпосередній показ книг та інших природничих документів, а й використання багатьох елементів наочності, а саме: світлини, малюнки, моделі, різноманітні предмети, символи, емблеми, що мають відношення до теми виставки.
        Формування екологічної культури, бережливе ставлення до навколишнього світу та гармонійні відносини з природою можна розкрити за допомогом проведення ряду масових заходів.
 
Для молодших читачів:


• природохвилинки «Дивосвіт навколо тебе»,
• година спілкування «Дивовижні мешканці землі»
• еко-бесіди «Сторінками Червоної книги»
• подорож по сторінках журналу «Яблунька».

Для юнацтва:

• день екології «Планета Земля і ти»»,
• цикл бесід «Книга людської совісті» (знайомство із сторінками Червоної книги),
• день любителів квітів «Твоя зелене планета»
• подорож по сторінках журналу «Юний натураліст»
• гра-конкурс «Екологічний бумеранг»
• година природознавства «Заглянь у природу»

Для молоді і дорослих читачів:


• екологічна година «Моя земля в чарівних Медоборах»
• екологічний діалог «Екологія краю: тривоги та надії»
• година застереження «Де Припять славилась водою, тепер Чорнобиля біда»
• вечір «Екологія - зона тривоги»


 
 
«Екологія - зона тривоги»
(Тематичний вечір)



Святково прибраний зал: на стіні висять картини:
«Ранок у сосновому лісі»
«Золота осінь». Т.Левітана
«Смерть дерева».Л.Пластова та інші.
З боку сцени стоїть обгоріле дерево а на землі лежать порозкидані яблука. Також оформлена книжкова виставка на тему: «Живої природи - душа промовляє». Також з боку стоїть столик з квітами за, яким сидять ведучі, які ведуть вечір.
(Протягом вечора звучать вірші, музика ,пісні). Звучить тихо музика пісні «Край березовий» муз. Броневіцького, сл.І.Резніка».

Ведуча 1.
 
Добрий вечір.
 
Ведуча II.

Ми вітаємо усіх учасників сьогоднішнього вечора « Екологія зона тривоги».В цьому залі, ми відверто поговоримо про екологічний стан нашої країни. Це хвилює нас всіх. Багато років ми живемо відчуваючи тільки один меч, що навис над людством - меч ядерної катастрофи. Але поступово в культурній свідомості зростає розуміння того, є ще не менш страшна загроза знищення навколишнього середовища, що не тільки ядерна зима може перетворити нашу планету у мертве космічне тіло, але на жаль, і старші люди не доживають свій вік. Рак стравоходу, гепатит, шлункові захворювання - це ті хвороби, які раніше в цих місцях не зустрічалися.
 
/Звучить пісня: «Тихо над річкою»/

Ведуча І.

Де ріка протікає - тече борозна. Кожному з нас запала в пам'яті перша зустріч з річкою. Для одних це могутній Дніпро для других - зачарована Десна, чи величавий Збруч, для третіх просто річечка -самотечка, без назви та особливих прикмет.

Ведуча II.

У своїй первісній красі, малу річку тепер практично побачити неможливо. Всюди можна побачити і почути, що ріки міліють, що в них перевелися не тільки риба, а й жаби.

Ведуча І.

В деяких містах і селах очисні споруди не працюють, від забійних цехів стікають і забруднюють річки. Засмічується вона ще й жителями.

 
/Вірш про збереження природи/.
Звучить пісня : «Поле моє, поле». Муз. Філіпченка, сл. Л. Рева.

Ведуча II.
 
Її навіть в піснях називають матінкою -годувальницею.
Вона ростить хліба , милує красою лісів, луків, дарує щедрими врожаями. Земля - наш дім, наше життя.

 Ведуча І.

 
 Не ображай землі
Насінням кволим.
Сліпим горіхом, клопотом мізерним.
Хто чисту совість має перед полем.
Тому воно віддячить ситним зерном.
Про землю судять всякі хлібознави.
І циркуляру вірні фаворити...
Вона свого відразу розпізнає. Чужого теж...
Землі не обдурити.
 

Ведуча II.


Не раз останнім часом доводилось чути про отруйну воду , якою користуються люди.

Ведуча І.

Думаю не має потреби говорити, як діють хімічні добрива на людський організм, Ви це відчуваєте на власному здоров'ї. «Велика хімія» завдає лиха і мешканцям зовнішнього середовища.

Ведуча II .

По телебаченню або в газеті можна прочитати, або побачити - показники смерті - ми стоїмо на 44 місці в світі. Ці цифри красномовно свідчать про стан екології країни.

/Гасне світло, запалюється свічка і тихо звучить тривожна музика/
На фоні цієї музики, звучать слова.

 Ведуча І.

 Страшний вибух струсанув Чорнобиль і над селищем чорною смертю поповзла радіаційна хмара спотворюючи земне життя.
 
Чорно-білий світ,
Бо є Чорнобиль.
Є печальна Прип'ятська вода
Білокрів'я , кажуть не хвороба ,
Білокрів'я кажуть, то біда
Чорно-білий світ.
Дніпро зітхає
На вздогін стану
Зітхаємо ми.


Ведуча II.
 
Трагедія Чорнобиля...
Тим хто не був свідком лиха, а тільки стороннім глядачем , страшно стає від споминів людей, що його винесли , перенесли на своїх плечах... Зі сльозами на очах і тугою на серці згадують люди те минуле літо 1986р. коли дорога туди чомусь нагадувала дорогу війни, коли йшли на подвиг люди, аби відвернути війну.
 
Ведуча II.

Академік Гельданський стверджує, що одна підірвана повністю АЕС силою в 1 млн. кіловат отруїть стільки і стількох, як ядерна бомба в одну мегатону. А вибух Чорнобильської АЕС був би рівноцінний вибуху бомби силою 10 мегатонн.
 
Ведуча І.
 
Та не сприймаючи до уваги ці застереження на Ровенській та Хмельницькій АЕС намічено нарощувати додаткові блоки.

Ведуча II.

 
Давайте послухаймо розповідь нашого гостя ліквідатора на ЧАЕС.

Після виступу було вшановано пам'ять хвилиною мовчання тим хто помер ( які були ліквідаторами на ЧАЕС і недочитали до сьогоднішніх днів).
І на завершення вечора в дарунок звучить пісня «Журавлі» у виконанні ансамблю «Елегія» і невеличкі сувеніри і букети квітів.




«Екологічний бумеранг»
(гра-конкурс)


Ведучий.

Добрий день, дорогі друзі! Організатори гри-конкурсу « Екологічний бумеранг» вітають Вас і впевнені, що в залі зібрались не байдужі до того , що з ними відбувається щоденно, а також ті, хто добре розуміє , що Земля - наш спільний дім і іншого немає і не може бути.

Ведуча.

Так, сьогодні найголовнішою проблемою людства є проблема виживання, проблема, що стосується кожної людини, кожної живої істоти. Ніякі блага цивілізації не змінять чистого повітря, вільних від шкідливих домішок продуктів харчування і води.

Ведучий.
 
Сьогодні піде розмова про проблеми екології, в чому саме бумеранг... У нашому випадку екологічний бумеранг означає нерозумні дії людей на планеті Земля, які у найближчий час можуть повернутись великими нещастями, бідами для всього людства, адже «бумеранг» , це повернення. Що ж потрібно знати як слід дітям , щоб зберегти екологічну чистоту нашої планети.

Ведуча.

Отже «екологічний бумеранг» і ми запрошуємо на майданчик гри її учасників. І велике правило : кожний із учасників гри виходячи на сцену повинен з букету, що стоїть на столі взяти одну квіточку , що буде символом відповідної команди.

Ведуча представляє кожного із команд.

За грою буде слідкувати та оцінювати експертна комісія.

Розминка. Команда піднімає табличку.

 Питання
.

1. Хто першим запровадив термін «екологія»

А.Дарвін
В.Гекель
С.Вавілов

2. Скільки років може пролежати у землі целофановий пакет , доки стане непридатним або згине.

А. ЗО років
В. 100 років
С. 200 років

3. Які комахи, що потрапляють до забрудненого середовища змінюють забарвлення.

А. Божа корівка
В.Махаон
С. Жук-Кузька

4. В одній теплиці температура землі була встановлена вищою за температуру повітря. Як це відіб'ється на врожайність.

А.Ніяк
В.Врожай зросту
С.Врожай знизиться

5. Які тварини є самими морозостійкими.

А.Білі ведмеді  80С
В.Качки,гуси    100С
С.Тюлені         80С
 
Звучить гонг.

1. Конкурс. «Аналіз наслідок помилково прийнятих рішень».

Ведучий.

 Ми знаємо, що начальники надто часто приймають рішення, наслідки яких є просто катастрофічними. На приклад , прийняте рішення про будівництво у районі озера Байкал лісохімічного комбінату. І як наслідок, сьогодні один із величезних резервів прісної води з унікальною фауною потрібно рятувати. Увага ,команди згадайте ще випадки про прийняття помилкових рішень (1 хвилина).

2. Конкурс глядачів «Чиї це голоси, звідки це звуки».

3. Конкурс. «Кому віддати мільярд».

Ведуча.

Чорнобиль - це не просто аварія. Це екологічна катастрофа. Сьогодні, коли ми підводимо підсумки то, що зроблено по ліквідації наслідків аварії , можна говорити про те, що роботи в цьому напрямку ще надто багато. Отже, завдання. Всім виділяють один мільярд карбованців. Що Ви зробите в першу чергу по ліквідації наслідків аваріі.

Звучить музична пауза.

Експертна комісія підводить підсумки конкурсу.

4. Конкурс.

Ведучий.

У гості до учасників гри приходить Робінзон Крузо, який пропонує дітям уявити себе на його місці. Кожній команді він вручає картку з вихідними даними:

I. Дія проходить у наші дні.

II. Острів знаходиться у зоні вологих субтропіків.

III. На острові відсутні джерела прісної води.

IV. Грунт острова кам'янистий.

V. На острові, на березі Ви знайшли гумовий шланг, шматок поліетиленової плівки, два пакети з-під чаю, поплавок рибальської сітки, шматок дошки з великим залізним гвіздком.

VI. Ви одягнуті в тренувальний костюм. З Вами лише складний ніж.

Кожна команда відповідає на питання.

1. Як добути вогонь, воду, їжу і т.п.(А він разом з комісією визначає вірність дій юних «робінзонів»).

Конкурс з глядачами.

Вікторина «Чи знаєте Ви народні прикмети»

2. Якщо ластівки літають над землею високо, а змії ліниво лежать у траві, та........ ( Буде хороша погода).

3. Якщо замовкають горобці, а зяблики збиваються у стаї, то...... (Скоро прийде похолодання).

4. Якщо риби занурюються на дно водоймища, а качки поспішають до води, поглядаючи на небо, то.... (буде сильний дощ).

5. Якщо заспіває снігур, а сорока ховається під дах , то..... (скоро випаде сніг).

6. Якщо бджоли та оси літають і сідають на квіти у пізній час, то на наступний день...... (погода буде гарна).
 

Фінальний конкурс «бліц».


Ведучий на протязі півтори хвилини задає кожній команді питання, на яку можна дати конкретну локанічну відповідь. За кожну відповідь - 1 бал. (ЗО питань).

Орієнтовні питання:

1. Господарство по розведенню рослин та тварин (розсадник, розплідник).

2. Яке найвище на землі дерево (евкаліпт).

3. Стародавня назва ріки Дніпро (Борисфен, Славутич).

4. Послідовна зміна культур ( сівозміна).

5. Герметичний апарат для стерилізації лабораторного посуду (автоклав).

6. Берегиня землі у давньогрецькій міфології (гея).

7. Який газ є екологічно чистим паливом майбутнього (водень).

8. Як називаються садові ножиці (секатор).

9. Як називається суцвіття злаків (колос).

10. Штучна трав'яна покрівля (газон).

 

Музична пауза.
Оголошуються підсумки. 


 
Ведучий. Нашу гру-конкурс «Екологічний бумеранг» завершено.
 
До нових зустрічей.



 
«Заглянь у природу»
 
(година природознавства)
 
На сцені з правого боку цитата:
                                           «Друже мій, люби життя,
                                            Люби людей, природу. 
                                            А кривду кинь у забуття,
                                            Як камінь в тиху воду.»

З лівого боку - гілки плакучої верби і пучечки червоної калини.

Ведучий 1.

 Ще біліє сніг, з відлигами чергуються морози, а під сніговою ковдрою вже пробуджується нове життя. І ось з'являються перші посланці зеленої Весни. Здається грунт у весняному лісі покритий тонкою мережаною скатертиною, зітканою з безліччі дзвоникоподібних сніжно-білих квіток.

Ведучий 2.

Квіти підсніжника - провісники тепла, символ сподівань на краще майбутнє. У народі їх називають квітами надії. Завдяки своїй красі. А ще тому, що вони одними з перших відкривають весняний карнавал цвітіння Тому підсніжники майже повністю винищені. Вони занесені до Червоної книги і потребують охорони.

Ведучий 3.
 

Ранньою весною однією з перших пробуджується верба, яка є одним із символів нашої Батьківщини. З вербою пов'язаний і прихід весни та велике християнське свято Паски, якому передує Вербна Неділя.

Ведучий 1.

Верба... Кому доводилось подорожувати берегами Дністра, той не міг не помітити численні вербові зарослі. Верби, як незрадлива сторожа, охороняють плеса Дністра. Близько п'ятсот видів верб ростуть на нашій планеті, тридцять з них припадає на Україну. Раніше ними обсаджували дороги й городи, ставки й береги, левади та греблі.
 
(Пісня «В кінці греблі шумлять верби»)

Ведучий 2.
 
Ця пісня про кохання і прекрасне чар-дерево, що росте здебільшого поодинці, або рядком над річкою чи ставком. На ньому срібно-зелені шати.

Ведучий 1.


Окрім краси, що хвилює людське серце, верба дає нам багато користі. Вона ніби позначка води на зеленій карті. Тому і криниці копають завжди під вербою, бо на сухому місці це дерево ніколи не росте. «Де срібліє вербиця, там здорова водиця» - говорить народне прислів'я.

Ведучий 3.
 
Здавна на Україні творці музичних інструментів використовували легку, дзвінку, голосисту і гнучку вербову деревину для виготовлення кобз, бандур, які впродовж багатьох поколінь у руках народних митців возвеличували дух вільнолюбства, звитяжної боротьби за соціальне та національне визволення, прославляли відданих Батьківщині героїв.

 Ведучий 1.

Вербова деревина здавна використовувалась і для виготовлення меблів, дерев'яних ложок. Збирався колись чоловік у дорогу, обов'язково брав із собою вербову ложку. Нерідко ложка на Запорізькій Січі слугувала для перевірки добровольця. Запрошували його до гуртової каші, де кожен виймав свою ложу. Хто не мав саме вербової ложки, того запідозрювали як ворога, який намагався пробратися в козацький табір.

Ведучий 2.

Верба - дерево цілюще. Настій з вербової кори знищує температуру. Вербова кора, застосовується при ревматизмі, простудних захворюваннях, головному болі, при розладах шлунку.
Ведучий 3. Отож, недаремно оспівує в піснях народ, поети у віршах. У дівочих піснях верба-ознака смутку і жалю. Ось як в українській пісні « Ой вербиченько» співається:

(Пісня «Ой вербиченько»).

Ведучий 1.

Гарно в лісі влітку, Синіють ніжні лісові дзвоники, червоніють лісові сунички, запаморочливо пахне достигаюча малина, в різноголосий спів птахів вплітається мелодійне кування зозулі. Мелодія лісів звучить для нас, як цей не повторний вальс.

 Ведучий 2.

 Справжнім символом літа можна вважати цвітіння троянди. І всі віки троянди здобували загальне визнання і захоплення людей. Вирощували їх у Древньому Єгипті, Греції, Римі, Малій Азії. У наш час відомо понад десять тисяч сортів культурних троянд. Жодній квітці не присвоєно стільки легенд, поем, віршів, як трояндам Одна з грецьких легенд розповідає, що коли з морської піни біля берегів Кіпру, вийшла божественна прекрасна Афродіта, то Земля дуже розгнівалась і вирішила створити щось не менш прекрасне. Так і з'явилася квітка троянда, яка своєю красою не поступалась перед богинею краси.
 

( Танець троянд ).
 
Ведучий 1.
 
Звідки ти взялась така чарівна?
У якій зростала ти сім'ї?
Квітко півдня, сонячна царівно,
І красі твоїй немає рівних,
Музо й наречена солов'їв.
Звуть твоєю матір'ю шипшину,
Це вона в ясні погожі дні
Виплекала донечку єдину,
Віддала їй пахощі ці дивні
Й материнські соки весняні
Ти гориш в зеленолистих арках
В кришталевих крапельках роси,
У садах , у скверах, тихих парках
Всюди ти велична володарко
Юності, кохання і краси.
 
Ведучий 3.

Пізнього літа хлібороби виходять на жнива. То золотистому полю пливе комбайн. Сиплеться у кузов машини добірна пшениця-вінець невтомної цілорічної праці хлібороба. Ні з чим не зрівняний запах і смак хліба , пшеничного короваю , з золотистою і рум'яною шкіркою . Низько вклонимося тим людям , які своєю самовідданою працею уквітчують землю, доглядають її , вирощують високі врожаї.

 
( Сценка « Вийшли в поле косарі»).

Серпень.

 Здрастуйте! Я -Серпень приніс вам дарунок від наших хліборобів. їжте на здоров'я, цей сонячний запашний коровай, та не забувайте, що в кожній крихті його тепло людської душі багатоденна клопітна праця.

Ведучий 2.

Прийшла журлива пора прощання з красним літечком. Чарівниця осінь починає розвішувати на гілках перші золоті дукати багряного листя. А в кришталево-прозорому небі вже курличуть журавлі. Природа на прощальний банкет одягає своє невимовно красиве вбрання, милуючи зір казковими барвами... Заглянемо хоч на хвилинку в осінній ліс.

Ведучий 3.

Летить багряне й золоте, березове й багряне листя.

Поміж зеленою травою лягає ніжною габою.

Мовчать переліски й діброви, не чуть пташиної розмови.

Осінній сон колише віти, голівками поникли квіти.

Повіє вітер - листя вмить зашепче щось, зашелестить,

Дивується що тихе літо так швидко встигло пролетіти.

Немов лукавий дідуган, всю землю оповив туман

Сріблить березам жовті коси, віщує нам сніги й морози.

Ведучий 1.

Ви в осінньому лісі. Отож, роздивіться в день погожий на барви казкові: кучеряві дуби в височінь піднеслись і ведуть таємничу розмову; в золотистих косинках берізки стоять, мов дівчата зійшлися у коло; пурпуровими тропами клени горять, розпаливши багаття довкола. Ось калина рубінами грон пломенить вже в промінні осіннього сонця і безхмарного неба ласкава блакить заглядає крізь крони в віконця.

Ведучий 2.

Майже в усіх народів улюблені рослини стали народними символами. В нас, українців, таким символом є верба і калина. Правду каже прислів'я: «без верби і калини - нема України». З давніх-давен наш народ кущ калини оспівував у піснях. В калині кажуть, материнська любов і мудрість. Наруга над нею вкриває людину ганьбою.

Ведучий 1.

Тож не дивно, що колись цю рослину цінували особливо. Не було напевне й хати, біля якої не красувалася б калина. Калину використовували в народній медицині від простуди. А як була потрібна калина в численних обрядах!. Калиновим цвітом чи ягодами оздоблювали гільце молодої, прикрашували коровай. Було також повіря : «якщо зробити з калини сопілку, в сім'ї неодмінно з'явиться син - продовжувач роду».

Ведучий 2.

Кущ калини біля материнської хати - це мамина мудрість, мамине безсмертя. Кущ калини - це не тільки краса, а й глибокий символ. Це наш духовний світ, наша спадщина, наша історія. Кущ калини опредметнює і красу, й духовний потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій. Коли ми вимовляємо слово калина, то поневолі згадуються слова: «Гей, щоб наша червона китайка не злиняла, та щоб наша козацька слава не пропала...»

Ведучий 3.

І на щастя червона китайка не злиняла, а козацька слава не пропала. Воскресаючи сьогодні із забуття славу козацьку, сягаючи далекого минулого України, сьогодні наші серця пісня запалює своєю щемливою любов'ю до України, її вірних синів, наснажуючи незломною вірою те, що об'єднавшись, ми червону калину підіймемо, а нашу славну Україну розвеселимо.
 
(Пісня «Ой у лузі червона калина»)
 

( На закінчення проводиться конкурс на кращу декламацію віршів про природу ).




odb.te.ua © 2004-2018
розробка: vlasne.info


Будь-яку інформацію Ви
зможете знайти за допомогою
Карти сайту
 

  Хороші казки для хороших малят

Ви можете залишити свої побажання
та зауваження у нашій
Приймальні бібліотекаря