Вітаємо на сайті Тернопільської обласної бібліотеки для дітей
За матеріалами статті:
Резніченко, О. Країна казкова - країна книжкова [Текст]: інтегрований бібліотечний урок для учнів молодшого шкільного віку / О. Резніченко // Шкільна бібліотека. - 2013. - №7-8. - С. 27-29.

 
Країна казкова - країна книжкова

Мета. Познайомити юних читачів з історією друкованих книг, історією створення книги; сприяти формуванню інтересу до читання; привчити учнів ставитися до книги як до джерела знань, мудрого порадника в житті; розвивати пізнавальні інтереси школярів; поширювати кругозір дітей; виховувати любов до книг, бережне ставлення до них.
Обладнання. Плакат із назвою уроку, плакати про створення книги, плакати «Пригоди книжки», виставка книжок «Зупинись на хвилинку - подивись на новинку», музичний диск «Професор Крейд», старовинна грамота «Як поводитися з книгою».
Урок проходить у формі вистави, в якій із чи- тачами-учнями спілкуються як персонажі-люди
(Бібліотекар, Книжка), так і ляльки (Незнайко, Гном).
(Лунає пісня «Гімн Незнайка і його друзів», М. Мінков, Ю. Ентін).
Бібліотекар. Доброго дня, дорогі друзі! Сьогодні ви — гості дитячої бібліотеки, прекрасної казкової країни. І я, бібліотекар, господиня книжкового королівства, володію найсучаснішою й найцікавішою інформацією, яку дарують мені книги. А щоб і вам, малюкам, книги розкрили свої таємниці, потрібно знати їхню будову, вміти вибирати та читати книгу.
Опанувати нелегку науку «книгознавця» нам сьогодні допоможе відомий літературний герой - житель книжкової країни. А хто це, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:
Хлопчисько в синім капелюсі,
Невтомний він, завжди у русі,
Вигадник, жартівник, «всезнайко»,
Ви здогадались - це ... (Незнайко)
Щоб він з’явився, пропоную голосно, завзято поплескати в долоні. Хоч він і не хвалько, але полюбляє знаходитися в центрі загальної уваги. Така вже в нього вдача. Отже, ваші гучні оплески нашому гостю.

(Діти аплодують. З’являється Незнайко).
Бібліотекар. Дозвольте відрекомендувати - казковий герой, любитель пригод, великий фантазер - Незнайко.
Незнайко. Усім доброго дня!
Бібліотекар. Добрий день, Незнайко! Ми раді всі тебе привітати. Можна в тебе запитати?
Незнайко. Я дуже люблю відповідати на запитання, відгадувати загадки, грати в різні ігри.
Бібліотекар. А що ти любиш робити найбільше?
Незнайко. Найбільше я полюбляю читати казки. Я так люблю це заняття, що довелося переїхати жити в бібліотеку, бо їх тут так багато. Тільки тут я можу читати цілісіньку добу. Це просто чудово!
Бібліотекар. А не набридає тобі букви розглядати? Адже маєш телевізор, відеомагнітофон, комп’ютер?
Незнайко
(незадоволено). Я не люблю телевізор, він навіть пофантазувати не дає. Не те, що книжка! Читаєш будь-яку казку чи оповіданнячко та уявляєш усе як наяву. Книга - це сила!
Бібліотекар. Тут я з тобою цілком згодна!

(З’являється бібліотечний Гном).
Гном. Я теж живу в бібліотеці. Люблю і бережу книги.
Книга! О, яке чудове слово!
Творіння це - духовності основа.
Незнайко, друже, ти в бібліотеці й сам багато чого навчився, тож і нашим майбутнім читачам можеш розповісти, що дає читання книг кожній людині.
Незнайко. Для серця й розуму воно - хвилює більше, ніж кіно.
Бібліотекар. Я теж додам. Книга пропонує, підказує, вчить правил поведінки (етикету), допомагає знайти потрібну інформацію, стати грамотним і добрим, працьовитим і відповідальним.
Незнайко.
Книжка - це цілюще зілля,
Звеселяє нам дозвілля.
Гном.
З книгою ведем розмову,
Мріємо зустрітись знову.
Незнайко.
Нудно з нею не буває,
Не повчає, а навчає.
З дивом цим спілкуйсь частіш,
Розум втричі збагатиш.
Бібліотекар. Тож давайте покличемо Книгу до нас у гості:
Книжко! Ти до нас іди,
З нами свято проведи.

(Під бадьору музику виходить Книга - помічник ведучої з виготовленим макетам книги. Сторінки повинні розкриватися, щоб Книга могла продемонструвати дітям свої структурні елементи, про які буде розповідати бібліотекар).
Книга.
Книга я, і багато я знаю.
Книголюбів у гості чекаю.
Україні, найкращій у світі,
Допоможуть книги в освіті.
Незнайко.
А чого ви, книги, хочете навчати?
Мила наша Книго, можеш ти сказати?
Книга.
Чому ж ні. Слухайте, діти, уважно.
Завжди пораду добру дам
Усім кмітливим школярам.
В майбутній і в минулий час
Я проведу, повірте, вас.
Гном.
Я мудрий і статечний
Гном бібліотечний.
Бачив сам, як наш Незнайко
Ерудитом став, Пізнайком,
Він, щоб ви, малята, знали,
Прочитав усі журнали!
Незнайко.
Як лихо вас спіткає,
Розраду книга знає.
Гном.
Багато в книги є доріг,
Вона - надійний оберіг.
Бібліотекар. А як же створені наші книжки? Давайте попросимо нашу шановну гостю детально про це розповісти.

(Гортаючи свої сторінки, Книга розповідає).
Книга.
Обкладинка - це одяг мій,
Її розглянути зумій.
Завжди охайною я буду,
Бо не люблю я пилу й бруду.
Титул - бібліопідказка,
Автора знайди, будь ласка...
Гном.
Назву теж ти відшукай,
Видавництво добре знай,
Місто, де її створили,
У великий світ пустили.
Рік видання не забудь,
Книгу він відправив в путь.
Книга.
На звороті знайди анотацію -
Стислу про мене інформацію.
Незнайко.
Слова складаються в рядки,
В абзаци, цілі сторінки.
Розкішний вернісаж малюнків,
Це ілюстраторів дарунки.
Скільки розділів книга має,
Зміст детально розповідає.
Книга. Діти, якщо я вам справді дорога, бережіть мене, дбайте про мене.
Охайний, вірю, ви - народ,
Тож з’їж спочатку бутерброд
І добре руки ти помий,
Лише тоді мене відкрий.
Від нечупар мене ховай,
Не бийся мною, не жбурляй.
Незнайко.
Благає, діти, Книга вас.
Щоб виконали цей наказ.
Бібліотекар. Отже, вам тепер добре відома будова книги. І як слід поводитися з нею, ви теж, напевно, запам’ятали?
(Діти відповідають). А ти, Незнайко, запам’ятав?
Незнайко. Не хвилюйтеся, я добре все пам’ятаю.
Бібліотекар. А щоб і наші гості краще запам’ятали, я хочу кожному подарувати пам’ятку-закладку «Як поводитися з книгою». Ця закладка допоможе вам швидко знайти необхідну сторінку. І не треба буде загинати сторінки, бо це дуже шкодить книзі... А ось і тобі особисто, Незнайко, щоб ти нічого не забув, не переплутав.
(Бібліотекар та Книга вручають дітям пам'ятки-закладки).
Книга. А зараз ми з вами трішечки пограємось: я буду читати вірші, і якщо ви згодні з ними, голосно промовляйте: «Це я, це я, друзі, це мої й сім’я». А якщо не згодні, то промовчіть:
Хто з вас, діти, так вважає,
Що без книг життя немає?
Прочитав я море книг,
Забувати факти звик.
Хто читати полюбляє
Без закладки не читає?
Чистими бере руками
І не спить над сторінками?
Сили зайвої багато,
Б’ється книжкою завзято.
Позіхає він над змістом,
Сторінки гортає з свистом.
Лиш малюнки розглядає,
До кінця не дочитає.
Від книги, як стріла летить,
Читає лиш коротку мить.
Буде хто всю ніч читати
І героям співчувати?
Гном.
Читайте книги залюбки,
Мої чудові малюки.
Вас книгозбірня зустрічає -
І світло книг життя осяє.
Книга.
Які ви, діти, молодці!
Уважні, кмітливі, дружні.
Та вже час мені збиратись,
Мушу з вами попрощатись.
Чекають інші читачі.
Мудрих порад шукачі.
Гном.
Гарна книга - справжнє свято,
Розповість вам так багато.
Незнайко.
Дбай про неї й бережи,
З нею радься і дружи.
Бібліотекар. Дякуємо тобі, Книго, за твою цікаву розповідь. До нових зустрічей.

(Під веселу мелодію Книга прощається і виходить із зали).
Незнайко. Ой-ой-ой! Ай-ай-ай!
Бібліотекар. Незнайку, що трапилося?
Незнайко. Прочитав пам’ятку «Як поводитися з книгою» та пригадав свого знайомого хлопчика, який дуже недбало поводився з книгами. Що з цього вийшло, ви дізнаєтеся, коли подивитесь мультик «Грицеві книжки».

(Перегляд мультиплікаційного фільму «Грицеві книжки» — Київська кіностудія науково-популярних фільмів, 1979 р., режисер Євген Пружанський).
Бібліотекар. Дійсно, дуже повчальну історію нам розповів мультфільм. Діти, а ви теж так поводитеся з книжками? (Діти відповідають).
Книги треба берегти. Вони - наші вірні друзі й помічники. А давайте пригадаємо, з чого ж складається книжка? Чи всі її складові елементи ви запам’ятали? Отже, у книги є: обкладинка - раз, титульний лист - ...
(діти продовжують перелік).
Молодці, ви були уважними і все добре запам’ятали.
Ось і закінчився наш незвичайний бібліотечний урок. Але я сподіваюсь, що ви не востаннє у нашій бібліотеці. Крокуймо разом у країну книг!
До нових зустрічей!