Про нас / Cтруктура бібліотеки / Відділи бібліотеки / Відділи бібліотеки / Інформаційно-бібліографічний відділ / Методична допомога з питань бібліографії дитячим бібліотекам області / Бібліотечний урок "Роль книги в житті людини"
За матеріалами статті:
Микало, О. В. Роль книги в житті людини: [бібл. урок] / О. В. Микало // Шкільна бібліотека. - 2014. - №11. - С. 38-39.
Цитати мудрих людей про книгу та читання.
Ведучий. Багато місця в родині Косачівзаймали книги. Олена Пчілка була відомою українською письменницею. За «Кобзарем» вчила грамоти дітей, яких у родині Косачів було шестеро. (Показ слайдів родини Лесі Українки).
Для власних дітей мати написала збірочку «Годі діточки вам спати».
(Бібліотекар зачитує загадки. Показує учням книжку).
Ведучий. Маленька Леся була допитливою і жвавою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в п’ять - писала. Леся любила співати, вишивати, грати на фортепіано, малювати. Улюбленими книжками були твори Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи. Після того, як Леся захворіла, вона ніколи не вчилася в школі, але стала високоосвіченою людиною, самостійно вивчила понад десять іноземних мов.
У 13 років стала читачем бібліотеки Київського університету, а в 19 років для сестри написала підручник з історії.
Багато творів написала Леся Українка для дітей. Свій перший вірш «Конвалія» поетеса написала у 9 років. (Учень читає вірш).
Бібліотекар. Друзі, мабуть, захоплення читанням і книгою спонукало багатьох наших земляків до творчості, написання книг. (Учні називають письменників свого краю).
Бібліотекар. У наш час глобальної комп’ютеризації книги відступають на другий план. Не рідко перед нами стає вибір, що краще: почитати книгу чи «зависнути Вконтакті». І, на жаль, більшість обирає друге. Та вірнішого, чеснішого друга, ніж книга, годі шукати.
Скажіть, а є серед вас такі учні, які не люблять читати книги? (Відповіді дітей).
А ось послухайте, як читав книжки Незнайко.
Незнайко.
Хто придумав, що Незнайко
Не чита зовсім книжок.
Це неправда, так і знайте -
Жить не можу я без книг.
Я читаю без зупинки
П'єси, вірші та казки
Від картинки до картинки,
Ну, а потім - навпаки!
Бібліотекар. А тепер послухайте, як Незнайко вчив уроки.
Незнайко. Одна, дві, три, десять сторінок. Нічого собі параграф, а завтра диктант, контрольна робота з математики. Мені всього не здолати. Здається, у щоденнику є підказка. (Незнайко роздає учням пам'ятки «Як користуватися підручником» ). (Див. додаток).
Бібліотекар. Я маю надію, що ви прислухаєтесь до порад Незнайка, вивчите пам’ятку та суттєво підвищите ефективність читання.
До нас на урок завітав ще один літературний герой, який любить читати книжки - Знайко.
Знайко.
Книги, книги на полицях...
Завжди тихо поміж книг.
Та яку ти не розгорнеш,
То легенда в кожній з них.
То в єдиній - синє море,
В іншій криється тайга.
А ось в тій - Південний полюс,
Де морози й хуга.
Все, що серце і що розум
Вік творили не один,
Повизбирувало людство
В книги - перли із перлин.
Бібліотекар. Книга прикрашає наше життя, робить його змістовним.
У дитинстві книга допомагає пізнати світ казки, фантазії. У підлітковому віці книга - порадник, читання - основа успішного навчання, підручник - основний робочий інструмент учня.
1. Спочатку не читай, а просто переглянь текст (параграф):
• заголовок;
• підзаголовок;
• перший і останній абзац;
• ілюстрації та підписи до них.
2. Під час перегляду:
• прочитай усі запитання, що містяться після параграфа;
• запитай себе, що ти знаєш із цієї теми: пам’ятаєш із розповіді вчителя, десь чув, бачив по телевізору.
3. Потім уважно прочитай матеріал і під час читання:
• шукай відповіді на запитання;
• зверни увагу на виділене іншим шрифтом;
• з’ясуй те, що не розумієш.
4. Перекажи прочитане:
• постав собі запитання і вголос дай відповідь на них.
5. Повтори весь матеріал і переглянь картинки, аж поки не запам’ятаєш усе; перед уроком іще раз повтори.
Микало, О. В. Роль книги в житті людини: [бібл. урок] / О. В. Микало // Шкільна бібліотека. - 2014. - №11. - С. 38-39.
Мета. Виховувати в учнів естетичні смаки та потребу в читанні; показати роль і значення книги, читання в дитячі та юнацькі роки на прикладі біографій видатних людей.
Обладнання. Проектор, книжкові виставки: «Твори класиків української літератури», «Письменники Лесиного краю».
Обладнання. Проектор, книжкові виставки: «Твори класиків української літератури», «Письменники Лесиного краю».
Хід уроку
(Святково прикрашена актова зала).
Бібліотекар.
Сьогодні в нас літературний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну казкову,
Що так нас чарує й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько. Будьте уважні.
У праці активні, завзяті, звитяжні.
Дорогі друзі! Задумайтесь, яке місце у вашому житті займає хороша книжка. Герої ваших улюблених книжок поруч з вами. Вони дуже різні: розумні, хоробрі, добрі та чесні. Книжкові герої завжди ведуть вас із собою. І так буде весь час: і дорослими станете, а з вами назавжди залишаться ваші друзі - герої улюблених книжок. Людство навіть пам’ятники поставило своїм улюбленим героям. (Слайди: пам'ятники літературним героям).
У США стоять на п’єдесталі два хлопчики - ви їх знаєте. Це Том Сойєр та Гек Фін. У Франції ви можете побачити пам’ятник сміливому Д’Ар- таньяну, герою «Трьох мушкетерів». В Італії на вас чекає довгоносий Піноккіо - старший брат Буратіно. А в Данії, у Копенгагенському порту, дивиться на море ніжна Русалочка, героїня казки Г.К. Андерсена. Герої улюблених книг надихають нас у житті, вчать бути добрими, чуйними, справедливими.
Бібліотекар.
Сьогодні в нас літературний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну казкову,
Що так нас чарує й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько. Будьте уважні.
У праці активні, завзяті, звитяжні.
Дорогі друзі! Задумайтесь, яке місце у вашому житті займає хороша книжка. Герої ваших улюблених книжок поруч з вами. Вони дуже різні: розумні, хоробрі, добрі та чесні. Книжкові герої завжди ведуть вас із собою. І так буде весь час: і дорослими станете, а з вами назавжди залишаться ваші друзі - герої улюблених книжок. Людство навіть пам’ятники поставило своїм улюбленим героям. (Слайди: пам'ятники літературним героям).
У США стоять на п’єдесталі два хлопчики - ви їх знаєте. Це Том Сойєр та Гек Фін. У Франції ви можете побачити пам’ятник сміливому Д’Ар- таньяну, герою «Трьох мушкетерів». В Італії на вас чекає довгоносий Піноккіо - старший брат Буратіно. А в Данії, у Копенгагенському порту, дивиться на море ніжна Русалочка, героїня казки Г.К. Андерсена. Герої улюблених книг надихають нас у житті, вчать бути добрими, чуйними, справедливими.
Цитати мудрих людей про книгу та читання.
«Без пристрасті до книжки людині не доступні культура сучасного світу, інтелектуальне і емоційне вдосконалення». В.О. Сухомлинський
«Читання - це віконце, через яке діти бачать, пізнають світ і самих себе». В.О. Сухомлинський
«Книги для мене необхідні, як хліб насущний». Т.Г. Шевченко
«Дивною і не натуральною здається людина, яка існує без книги». Т.Г. Шевченко
Сьогодні ми з вами поговоримо про роль книги в житті кожної людини.
Ведучий. Книга - дивовижний витвір людського розуму. Вона посідає особливе місце в житті людини. Усе своє життя ми звертаємось до книг.
Відповіді на всі запитання ми знаходимо на сторінках книжок.
(Інтерв'ю у гостей. Спогади про першу прочитану книгу).
Бібліотекар. Зараз вам потрібно виконати завдання. Назвіть слова, яких не вистачає в прислів’ях.
(Книга) ... - міст у світ знань;
(Книга) ... не пряник, а людей до себе манить; ... вчить, як на світі жить;
(Книга) ... - друг, без неї, як без рук;
(Книга) ... - ріка мудрості, яка напуває весь
(Книга) ... - храм мудрості.
Великого значення книзі надавали Леся Українка, Т. Шевченко, І. Франко.
(Учень читає вірш Т. Шевченка «Давно те діялось...» ).
Ведучий. Тарас Шевченко з повагою ставився до кожної книжки. У тяжких, нелюдських умовах, у яких довелося побувати Шевченкові на засланні, єдиною втіхою було в нього читання книжок і потайне малярство. Майже в кожному листі до своїх друзів він просить надіслати йому книгу. (Показ слайдів книги І. Я. Франка).
Ведучий. Іван Франко був хлопчиком роботящим, залюбки допомагав батькам по господарству згрібати сіно, пас худобу. Був добрим і товариським, мав багато друзів.
Батьки І. Франка були неграмотні, і мріяли про освіту для свого сина.
Шкільна наука далека від життя, давала Іванові мало знань, він тягнувся до книжок. Читав на уроках, тримаючи книжку під партою. Одного разу не зміг повторити, що розповідав учитель. Покарали, посадивши на так звану «ослячу парту», де він просидів цілий рік.
Під час екзамену Іван здивував усіх - він виявився найкращим учнем у класі.
І. Франко написав ряд оповідань і казок, героями героями яких є сільські діти: «Малий Мирон», «Грицева шкільна наука».
«Читання - це віконце, через яке діти бачать, пізнають світ і самих себе». В.О. Сухомлинський
«Книги для мене необхідні, як хліб насущний». Т.Г. Шевченко
«Дивною і не натуральною здається людина, яка існує без книги». Т.Г. Шевченко
Сьогодні ми з вами поговоримо про роль книги в житті кожної людини.
Ведучий. Книга - дивовижний витвір людського розуму. Вона посідає особливе місце в житті людини. Усе своє життя ми звертаємось до книг.
Відповіді на всі запитання ми знаходимо на сторінках книжок.
(Інтерв'ю у гостей. Спогади про першу прочитану книгу).
Бібліотекар. Зараз вам потрібно виконати завдання. Назвіть слова, яких не вистачає в прислів’ях.
(Книга) ... - міст у світ знань;
(Книга) ... не пряник, а людей до себе манить; ... вчить, як на світі жить;
(Книга) ... - друг, без неї, як без рук;
(Книга) ... - ріка мудрості, яка напуває весь
(Книга) ... - храм мудрості.
Великого значення книзі надавали Леся Українка, Т. Шевченко, І. Франко.
(Учень читає вірш Т. Шевченка «Давно те діялось...» ).
Ведучий. Тарас Шевченко з повагою ставився до кожної книжки. У тяжких, нелюдських умовах, у яких довелося побувати Шевченкові на засланні, єдиною втіхою було в нього читання книжок і потайне малярство. Майже в кожному листі до своїх друзів він просить надіслати йому книгу. (Показ слайдів книги І. Я. Франка).
Ведучий. Іван Франко був хлопчиком роботящим, залюбки допомагав батькам по господарству згрібати сіно, пас худобу. Був добрим і товариським, мав багато друзів.
Батьки І. Франка були неграмотні, і мріяли про освіту для свого сина.
Шкільна наука далека від життя, давала Іванові мало знань, він тягнувся до книжок. Читав на уроках, тримаючи книжку під партою. Одного разу не зміг повторити, що розповідав учитель. Покарали, посадивши на так звану «ослячу парту», де він просидів цілий рік.
Під час екзамену Іван здивував усіх - він виявився найкращим учнем у класі.
І. Франко написав ряд оповідань і казок, героями героями яких є сільські діти: «Малий Мирон», «Грицева шкільна наука».
Ведучий. Багато місця в родині Косачівзаймали книги. Олена Пчілка була відомою українською письменницею. За «Кобзарем» вчила грамоти дітей, яких у родині Косачів було шестеро. (Показ слайдів родини Лесі Українки).
Для власних дітей мати написала збірочку «Годі діточки вам спати».
(Бібліотекар зачитує загадки. Показує учням книжку).
Ведучий. Маленька Леся була допитливою і жвавою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в п’ять - писала. Леся любила співати, вишивати, грати на фортепіано, малювати. Улюбленими книжками були твори Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи. Після того, як Леся захворіла, вона ніколи не вчилася в школі, але стала високоосвіченою людиною, самостійно вивчила понад десять іноземних мов.
У 13 років стала читачем бібліотеки Київського університету, а в 19 років для сестри написала підручник з історії.
Багато творів написала Леся Українка для дітей. Свій перший вірш «Конвалія» поетеса написала у 9 років. (Учень читає вірш).
Бібліотекар. Друзі, мабуть, захоплення читанням і книгою спонукало багатьох наших земляків до творчості, написання книг. (Учні називають письменників свого краю).
Бібліотекар. У наш час глобальної комп’ютеризації книги відступають на другий план. Не рідко перед нами стає вибір, що краще: почитати книгу чи «зависнути Вконтакті». І, на жаль, більшість обирає друге. Та вірнішого, чеснішого друга, ніж книга, годі шукати.
Скажіть, а є серед вас такі учні, які не люблять читати книги? (Відповіді дітей).
А ось послухайте, як читав книжки Незнайко.
Незнайко.
Хто придумав, що Незнайко
Не чита зовсім книжок.
Це неправда, так і знайте -
Жить не можу я без книг.
Я читаю без зупинки
П'єси, вірші та казки
Від картинки до картинки,
Ну, а потім - навпаки!
Бібліотекар. А тепер послухайте, як Незнайко вчив уроки.
Незнайко. Одна, дві, три, десять сторінок. Нічого собі параграф, а завтра диктант, контрольна робота з математики. Мені всього не здолати. Здається, у щоденнику є підказка. (Незнайко роздає учням пам'ятки «Як користуватися підручником» ). (Див. додаток).
Бібліотекар. Я маю надію, що ви прислухаєтесь до порад Незнайка, вивчите пам’ятку та суттєво підвищите ефективність читання.
До нас на урок завітав ще один літературний герой, який любить читати книжки - Знайко.
Знайко.
Книги, книги на полицях...
Завжди тихо поміж книг.
Та яку ти не розгорнеш,
То легенда в кожній з них.
То в єдиній - синє море,
В іншій криється тайга.
А ось в тій - Південний полюс,
Де морози й хуга.
Все, що серце і що розум
Вік творили не один,
Повизбирувало людство
В книги - перли із перлин.
Бібліотекар. Книга прикрашає наше життя, робить його змістовним.
У дитинстві книга допомагає пізнати світ казки, фантазії. У підлітковому віці книга - порадник, читання - основа успішного навчання, підручник - основний робочий інструмент учня.
Додаток
Пам’ятка «Як користуватися підручником»
Пам’ятка «Як користуватися підручником»
1. Спочатку не читай, а просто переглянь текст (параграф):
• заголовок;
• підзаголовок;
• перший і останній абзац;
• ілюстрації та підписи до них.
2. Під час перегляду:
• прочитай усі запитання, що містяться після параграфа;
• запитай себе, що ти знаєш із цієї теми: пам’ятаєш із розповіді вчителя, десь чув, бачив по телевізору.
3. Потім уважно прочитай матеріал і під час читання:
• шукай відповіді на запитання;
• зверни увагу на виділене іншим шрифтом;
• з’ясуй те, що не розумієш.
4. Перекажи прочитане:
• постав собі запитання і вголос дай відповідь на них.
5. Повтори весь матеріал і переглянь картинки, аж поки не запам’ятаєш усе; перед уроком іще раз повтори.