Вітаємо на сайті Тернопільської обласної бібліотеки для дітей
За матеріалами статті: 
Микало, О. В. Роль книги в житті людини: [бібл. урок] / О. В. Микало // Шкільна бібліотека. - 2014. - №11. - С. 38-39.

 
Мета. Виховувати в учнів естетичні смаки та по­требу в читанні; показати роль і значення книги, читання в дитячі та юнацькі роки на прикладі біо­графій видатних людей.

Обладнання. Проектор, книжкові виставки: «Твори класиків української літератури», «Пись­менники Лесиного краю».
Хід уроку
(Святково прикрашена актова зала).
Бібліотекар.
Сьогодні в нас літературний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну казкову,
Що так нас чарує й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько. Будьте уважні.
У праці активні, завзяті, звитяжні.


Дорогі друзі! Задумайтесь, яке місце у вашому житті займає хороша книжка. Герої ваших улюблених книжок поруч з вами. Вони дуже різні: розумні, хоробрі, добрі та чесні. Книжкові герої завжди ведуть вас із собою. І так буде весь час: і дорослими станете, а з вами назавжди залишать­ся ваші друзі - герої улюблених книжок. Людство навіть пам’ятники поставило своїм улюбленим героям. (Слайди: пам'ятники літературним героям).
У США стоять на п’єдесталі два хлопчики - ви їх знаєте. Це Том Сойєр та Гек Фін. У Франції ви можете побачити пам’ятник сміливому Д’Ар- таньяну, герою «Трьох мушкетерів». В Італії на вас чекає довгоносий Піноккіо - старший брат Буратіно. А в Данії, у Копенгагенському порту, дивиться на море ніжна Русалочка, героїня каз­ки Г.К. Андерсена. Герої улюблених книг нади­хають нас у житті, вчать бути добрими, чуйними, справедливими.

Цитати мудрих людей про книгу та читання.
«Без пристрасті до книжки людині не доступні культура сучасного світу, інтелектуальне і емоційне вдосконалення». В.О. Сухомлинський
«Читання - це віконце, через яке діти бачать, пізнають світ і самих себе». В.О. Сухомлинський
«Книги для мене необхідні, як хліб насущний». Т.Г. Шевченко
«Дивною і не натуральною здається людина, яка існує без книги». Т.Г. Шевченко
Сьогодні ми з вами поговоримо про роль книги в житті кожної людини.


Ведучий. Книга - дивовижний витвір людського розуму. Вона посідає особливе місце в житті лю­дини. Усе своє життя ми звертаємось до книг.
Відповіді на всі запитання ми знаходимо на сто­рінках книжок.
(Інтерв'ю у гостей. Спогади про першу прочи­тану книгу).


Бібліотекар. Зараз вам потрібно викона­ти завдання. Назвіть слова, яких не вистачає в прислів’ях.
(Книга) ... - міст у світ знань;
(Книга) ... не пряник, а людей до себе манить; ... вчить, як на світі жить;
(Книга) ... - друг, без неї, як без рук;
(Книга) ... - ріка мудрості, яка напуває весь
(Книга) ... - храм мудрості.
Великого значення книзі надавали Леся Українка, Т. Шевченко, І. Франко.
(Учень читає вірш Т. Шевченка «Давно те діялось...» ).


Ведучий. Тарас Шевченко з повагою ставився до кожної книжки. У тяжких, нелюдських умовах, у яких довелося побувати Шевченкові на засланні, єдиною втіхою було в нього читання книжок і по­тайне малярство. Майже в кожному листі до своїх друзів він просить надіслати йому книгу. (Показ слайдів книги І. Я. Франка).

Ведучий. Іван Франко був хлопчиком роботя­щим, залюбки допомагав батькам по господарству згрібати сіно, пас худобу. Був добрим і товарись­ким, мав багато друзів.
Батьки І. Франка були неграмотні, і мріяли про освіту для свого сина.
Шкільна наука далека від життя, давала Іванові мало знань, він тягнувся до книжок. Читав на уро­ках, тримаючи книжку під партою. Одного разу не зміг повторити, що розповідав учитель. Покара­ли, посадивши на так звану «ослячу парту», де він просидів цілий рік.
Під час екзамену Іван здивував усіх - він вия­вився найкращим учнем у класі.
І. Франко написав ряд оповідань і казок, героя­ми героя­ми яких є сільські діти: «Малий Мирон», «Грицева шкільна наука». 

Ведучий. Багато місця в родині Косачівзаймали книги. Олена Пчілка була відомою українською письменницею. За «Кобзарем» вчила грамоти дітей, яких у родині Косачів було шестеро. (Показ слайдів родини Лесі Українки).
Для власних дітей мати написала збірочку «Годі діточки вам спати».
(Бібліотекар зачитує загадки. Показує учням книжку).


Ведучий. Маленька Леся була допитливою і жвавою дівчинкою. У чотири роки добре чи­тала, а в п’ять - писала. Леся любила співа­ти, вишивати, грати на фортепіано, малювати. Улюбленими книжками були твори Т. Шевчен­ка, українські народні казки, грецькі міфи. Після того, як Леся захворіла, вона ніколи не вчилася в школі, але стала високоосвіченою людиною, самостійно вивчила понад десять іноземних мов.
У 13 років стала читачем бібліотеки Київського університету, а в 19 років для сестри написала під­ручник з історії.
Багато творів написала Леся Українка для дітей. Свій перший вірш «Конвалія» поетеса написала у 9 років. (Учень читає вірш).


Бібліотекар. Друзі, мабуть, захоплення читан­ням і книгою спонукало багатьох наших земляків до творчості, написання книг. (Учні називають письменників свого краю).

Бібліотекар. У наш час глобальної комп’ютери­зації книги відступають на другий план. Не рідко перед нами стає вибір, що краще: почитати книгу чи «зависнути Вконтакті». І, на жаль, більшість обирає друге. Та вірнішого, чеснішого друга, ніж книга, годі шукати.
Скажіть, а є серед вас такі учні, які не люблять читати книги? (Відповіді дітей).
А ось послухайте, як читав книжки Незнайко.


Незнайко.
Хто придумав, що Незнайко
Не чита зовсім книжок.
Це неправда, так і знайте -
Жить не можу я без книг.
Я читаю без зупинки
П'єси, вірші та казки
Від картинки до картинки,
Ну, а потім - навпаки!


Бібліотекар. А тепер послухайте, як Незнайко вчив уроки.

Незнайко. Одна, дві, три, десять сторінок. Ні­чого собі параграф, а завтра диктант, контроль­на робота з математики. Мені всього не здолати. Здається, у щоденнику є підказка. (Незнайко роздає учням пам'ятки «Як кори­стуватися підручником» ). (Див. додаток).

Бібліотекар. Я маю надію, що ви прислухаєтесь до порад Незнайка, вивчите пам’ятку та суттєво підвищите ефективність читання.
До нас на урок завітав ще один літературний герой, який любить читати книжки - Знайко.


Знайко.
Книги, книги на полицях...
Завжди тихо поміж книг.
Та яку ти не розгорнеш,
То легенда в кожній з них.
То в єдиній - синє море,
В іншій криється тайга.
А ось в тій - Південний полюс,
Де морози й хуга.
Все, що серце і що розум
Вік творили не один,
Повизбирувало людство
В книги - перли із перлин.


Бібліотекар. Книга прикрашає наше життя, робить його змістовним.
У дитинстві книга допомагає пізнати світ казки, фантазії. У підлітковому віці книга - порадник, читання - основа успішного навчання, підручник - основний робочий інструмент учня.

 
Додаток
Пам’ятка «Як користуватися підручником»

1.   Спочатку не читай, а просто переглянь текст (параграф):
• заголовок;
• підзаголовок;
• перший і останній абзац;
• ілюстрації та підписи до них.

2.  Під час перегляду:
•    прочитай усі запитання, що містяться після параграфа;
•   запитай себе, що ти знаєш із цієї теми: пам’ятаєш із розповіді вчителя, десь чув, бачив по телевізору.

3. Потім уважно прочитай матеріал і під час читання:
• шукай відповіді на запитання;
• зверни увагу на виділене іншим шрифтом;
• з’ясуй те, що не розумієш.

4.   Перекажи прочитане:
• постав собі запитання і вголос дай відповідь на них.

5.  Повтори весь матеріал і переглянь картин­ки, аж поки не запам’ятаєш усе; перед уроком іще раз повтори.