Вітаємо на сайті Тернопільської обласної бібліотеки для дітей
 За матеріалами статті:
Тарасюк, Г. Й. Штурмани книжкових морів [Текст]: бібліотечний урок / Г. Й. Тарасюк // Шкільна бібліотека. - 2013. - №13-14. - С. 107-108.

Штурмани книжкових морів
 
Мета. Закріпити знання учнів про структуру книги, вміння визначати зміст і читацьке призначення книги, порядок розстановки книг на поличках, про довідково-бібліографічний апарат бібліотеки.
Обладнання. Словники, довідники, енциклопедії, каталоги, художня література, бібліографічні покажчики.
Бібліотекар. Діти, вчіться читати. Ви запитаєте: "Як! Ми вже вміємо! Чого тут вчитися?".
Звичайно, ази грамотності засвоєні. Але мисте¬цтво бути читачем — мистецтво видатне і безкінечне, цією майстерністю оволодівають усе життя.
Спробуйте відповісти: для чого люди вчаться читати? Не поспішайте, обдумайте... Звичайно, книга — джерело знань, книга — велика сила. А в чому ця сила? Вона нас озброює знаннями і досвідом життя, розширюючи наш горизонт до горизонту людства, вона стає нашим знаряддям праці.
Книг дуже багато і прочитати їх усі неможливо. Людина може прочитати лише малу частину всієї літератури. І дуже важливо прочитати саме те, що дійсно необхідно для тебе. Вміння відібрати найбільш цінні твори приходить до того, хто знає секрет «золотого ключика» — навчився користуватись довідково-бібліографічним апаратом бібліотеки.
Ми проведемо бібліотечний урок у формі гри "Штурмани книжкових морів", який виявить наскільки добре ви володієте бібліотечно-бібліографічними знаннями. Брати участь у грі будуть 2 команди: "Читайлики" і "Чомучки". Вони отримають 8 завдань. Хто краще і швидше виконає їх, той переможе.
Скажіть, а чи знаєте ви, хто такий штурман? Так, це людина, яка прокладає курс корабля чи літака. І ми щиро бажаємо, щоб кожен із вас отримав звання штурмана книжкових морів.
I конкурс
Кожна команда отримує по 3 книжки. Вам необхідно за 1 хвилину визначити їхній зміст. А коли ви це зробите, треба назвати ті елементи книги, які допомогли виконати це завдання.
II конкурс
Кожній команді пропонується по 10 книжок. Команди повинні скласти їх так, як вони мають стояти на поличці у бібліотеці.
III конкурс
Перед командами - джерела інформації, які є у кожній бібліотеці. Потрібно скласти список літератури на тему:
1 команда — «Країна музичних інструментів»;
2 команда — «Всі професії важливі».
Коли команди виконають завдання, їм необхідно пояснити, якими джерелами вони користувались.
IV конкурс
Командам необхідно з’ясувати, які твори зазначених авторів є у шкільній бібліотеці:
1 команда - книги О.С. Пушкіна;
2 команда - книги Н. Забіли.
V конкурс
У цьому конкурсі треба виявити вміння користуватися довідковим апаратом книги.
1 команда - вибрати з книжок вірші про маму;
2 команда - вибрати з книжок вірші і оповідання про природу.
Бібліотекар. А зараз, поки команди готують завдання, наші артисти прорекламують правила поводження з книгою. 
(«Рекламна пауза». Звучить музика. Виходить дівчинка).
Дівчинка.
Скільки книг в бібліотеці!
Книги різні, дуже гарні.
Лячно книгам: хто їх візьме?
Раптом візьме, хто не любить?
Той у книжку, - от порода! -
Запихає бутерброда...
Той, - чи є бруднулі гірші? -
Залива чорнилом вірші...
Бідні ви прозаїки, бідні ви поети!
Невідомо у які попадеш лабети...
Недарма в бібліотеці книги ледь зажурені: Хоч би не потрапити в руки мацапурині.
(Відкривається ширма, за нею хлопчик, лежачи читає книжку і їсть).
Хлопчик.
Я читаю без запинки
П’єси, вірші і казки.
Від картинки до картинки,
Ну, а потім навпаки!
Я про дідуся Мазая
Пам’ятаю назубок!
Він заходячи в трамваї,
Забував купить квиток!
Д’Артаньян ганяв ворону,
Колобок спав у норі,
І збирали шампіньйони
Тридцять три богатирі.
Я читаю без запинки
П’єси, вірші і казки
Від картинки до тартинки,
Ну, а потім навпаки! 
(Заходить Книга).
Книга.
Я книга, я товариш твій!
Ти поважать мене умій.
Коли я чиста, так приємно.
Тож не брудни мене даремно!
Мене на сонці не лишай!
І як лежиш, то не читай!
Мій корінець не вигинай,
І палітурки не ламай! 
(Команди зачитують списки літератури).
VI конкурс
Необхідно оформити титульну сторінку книжки. Бібліотекар зачитує інформацію про цю книжку, а гравці оформлюють титульний лист, використовуючи ці дані.
VII конкурс
Це завдання на швидкість і точність. Треба знайти значення слів:
1 команда — бурулька, болото, гиря;
2 команда — ковзани, євшан, пожива.
VIII конкурс
Учасникам гри дається по одній каталожній картці. Необхідно за цією карткою розповісти все про книгу, яка на ній записана.
IX конкурс
Бібліотекар називає слова, пов’язані з певною казкою, потрібно відгадати назву казки.
Завдання команді «Читайлики».
1. Троянда, санчата, сніг, олень, дівчинка, хлопчик.
(«Снігова Королева»)
2. Город, баба, дід, гичка, собачка. («Ріпка»)
3. Квітка, орел, дюйм, жаба, жук. («Дюймовочка» )
4. Вовк, бабуся, дівчинка, пиріжки, горщик маслечка. («Червона Шапочка»)
5. Бичок, смола, дід, баба, ведмідь, вовк. («Солом’яний бичок»)
6. Бідний чоловік, пан, дівчина, горобець, кобила. («Мудра дівчина»)

Завдання команді «Чомучки».
1. Мишенята, півень, пиріжки.
 («Пшеничний колосок»)
2. Пряжа, фея, веретено, король, принцеса. («Спляча Красуня»)
3. Солдат, дупло, собака, золоті монети. («Кресало»)
4. Качка, озеро, лебідь, пташиний двір. («Гидке каченя»)
5. Кінське копитце, сестра, брат, відьма. («Сестриця Оленка і братик Іванко»)
6. Дід, баба, качечка, гніздечко. («Кривенька качечка»)

Конкурс «Утвори»
Капітани витягують конверти із завданнями.
1. Переставте букви у словах, щоб вийшло нове слово:
Тіло - (літо)
Сосна - (насос)
Марка - (рамка)
Сир - (рис)
Рано - (нора)

Конкурс «Відгадай слово»
Необхідно назвати предмет чи героя за описом.
Завдання команді «Читайлики».
1. Фатальний згубний предмет із казки «Спляча Красуня».
(Веретено)
2. Смерть він свою зберігає на кінці голки. (Кощей )
3. Цій героїні російської народної казки сонце було протипоказане. (Снігуронька)
4. Як глядач цей герой уперше потрапив у театр Карабаса-Барабаса. Хто він?
(Буратіно)
Завдання команді «Чомучки».
1. Персональний кіт казкової Баби Яги.
 (Кіт Баюн)
2. Високо літає та низько ніколи не падає, полюбляє варення. Одночасно він нянька, друг, привид та джентльмен. (Карлсон)
3. Сидів у бочці і тремтів за своє життя, а потім, дякуючи тому, що було в цій бочці, став повелителем, бо відрізнявся від усіх. (Фарбований Лис)
4. Її зріст 2 сантиметри 54 міліметри, ліжко - горіхова шкаралупа, покривало - трояндова пелюстка. (Дюймовочка)
Конкурс капітанів
Необхідно продовжити вірш:
Для капітана команди «Читайлики».
...Як понесе з України
Усенєє море Кров ворожу... отоді я
І лани, і гори -
(Все покину і полину
До самого бога Молитися... а до того
Я не знаю бога...).
Для капітана команди «Чомучки».
..Аж страх погано
У тім хорошому селі:
Чорніше чорної землі
Блукають люди
(Повсихали сади зелені, погнили
Біленькі хати, повалялись,
Стави бур'яном поросли...)

Знайти зайве поняття з ряду наведених.
- Різдво, Великдень, День знань, Водохреща. 
(День знань)
- Доброта, лагідність, жорстокість, ніжність. ( Жорстокість)
- Вінниця, Нью-Йорк, Київ, Харків. (Нью-Йорк)
- Чорне море, Дніпро, Дністер, Дунай. (Чорне море)
Конкурс спритних
Скласти книги за алфавітом за авторами. 
(Журі підводить підсумки).