Про нас / Cтруктура бібліотеки / Відділи бібліотеки / Відділи бібліотеки / Інформаційно-бібліографічний відділ / Методична допомога з питань бібліографії дитячим бібліотекам області / Казковий вернісаж
За матеріалами статті:
Пулінець, Т. С. Казковий вернісаж [Текст]: [бібліотечний урок] / Т. С. Пулінець // Шкільна бібліотека. - 2013. - №13-14. - С. 97-98.
Пулінець, Т. С. Казковий вернісаж [Текст]: [бібліотечний урок] / Т. С. Пулінець // Шкільна бібліотека. - 2013. - №13-14. - С. 97-98.
Казковий вернісаж
Епіграф:
Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі та повчальні.
Та кожен з нас дорослий, чи малий,
Казки читає - дуже вони гарні.
Казка - це світ чарівний та незнаний,
Казка - це диво, сповнене краси.
Поринуть в казку — це ж бо так цікаво.
Це справді свято - радість для душі.
Мета. Закріпити, повторити і систематизувати рівень знань, умінь і навичок, набутих під час вивчення теми. Навчити розрізняти казки за видами, розвивати вміння відтворювати зміст прочитаного, уяву і фантазію, логічне мислення, артистичні здібності, уміння перевтілюватися. Виховувати доброзичливість, почуття справедливості, любові до мистецтва та літературної народної спадщини, шанобливе ставлення до оточуючих. Викликати бажання читати.
Обладнання. Книжкова виставка «Казкове царство - мудре господарство», ілюстративні матеріали до казок, дитячі вироби та малюнки, макет рукавички.
Хід заходу
Вступне слово вчителя. Народна казка... Її джерела починаються від колиски, маминої пісні, неба Вітчизни і запаху рідної землі. З’явилася вона в сиву давнину, а живе й по нині. Казку люблять всі: і дорослі, і діти. Бо вона вчить, виховує, допомагає стати сильними, красивими душею, добрими.
До нашої з вами читанки ввійшли кращі казки про тварин. Це найдавніші казки. У них тварини розмовляють і діють, як люди. Давайте пригадаємо, що це за казки. Для цього кожному з вас потрібно зірвати пелюсточку з «чарівної квітки». А кожна пелюсточка має своє ім’я.
На пелюстках квітки записані запитання, наприклад:
1. Хто до кого промовляв такі слова: «Ой, ви, діточки, козеняточка!»? (Казка «Вовк і семеро козенят»).
2. «Нас, голубонько, не обдуриш...» тощо. (Казка «Лисиця та їжак»).
Бібліотекар. Любі діти! На сьогоднішній урок я підготувала для вас цікаву книжкову виставку, яка має назву «Казкове царство — мудре господарство». На ній розмістилися збірки українських народних казок, що видані різними видавництвами і в різні роки. Кожна книжка має своє оформлення, але в кожній із них є однакові казки. Це всіма вами улюблені казки про тварин, соціально-побутові казки (або про життя людей) та чарівні казки. Є на нашій виставці книжки-метелики та розмальовки. Це книжки з однією казкою. Давайте почитаємо їх назви. (Огляд книжок).
Всі казки неможливо вмістити на одній виставці, тому є казки, яких ви тут не побачите. А які це казки, ви дізнаєтеся, відгадавши загадки. Знайшов Півник колосок.
Змолов борошна мішок.
Спік негайно у печі Пиріжки та калачі.
Мишенят не пригощав,
Бо жоден з них не помагав. («Колосок»)
Спік негайно у печі Пиріжки та калачі.
Мишенят не пригощав,
Бо жоден з них не помагав. («Колосок»)
- Скажіть, будь ласка, де ви читали цю казку?
- А як ви вважаєте, правильно вчинив Півник, чи ні?
- А як ви вважаєте, правильно вчинив Півник, чи ні?
Я - бичок-третячок.
Смоляний в мене бочок.
Із соломи дід зробив.
Бік смолою засмолив. («Солом’яний бичок»)
Смоляний в мене бочок.
Із соломи дід зробив.
Бік смолою засмолив. («Солом’яний бичок»)
А чи читали ви цю казку? Якщо ні, то ви зможете її знайти ось у цій книжці (показує книжку).
Сидить Півник на печі, їсть смачненькі калачі.
Тут Лисичка прибігає,
Біжить Котик рятувати,
У Лисиці Півника забрати. («Котик і Півник»)
Тут Лисичка прибігає,
Біжить Котик рятувати,
У Лисиці Півника забрати. («Котик і Півник»)
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк - не їхня мати. («Вовк і семеро козенят»)
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк - не їхня мати. («Вовк і семеро козенят»)
- А в якій книжці ви цю казку читали?
Що за хатка на узліссі,
Вся ворушиться, дрижить?
Де не взявсь, Кабан біжить.
Тут і Вовк іде, й Ведмідь.
И кожен в хатці хоче жить.
Та вже тісно їм усім - Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить
І ворушиться й дрижить? («Рукавичка»)
Вся ворушиться, дрижить?
Де не взявсь, Кабан біжить.
Тут і Вовк іде, й Ведмідь.
И кожен в хатці хоче жить.
Та вже тісно їм усім - Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить
І ворушиться й дрижить? («Рукавичка»)
(З’являється макет рукавички. Діти інсценують українську народну казку «Рукавичка»).
Вчитель. Діти, ми бачимо, що ви дуже добре знаєте українські народні казки. У кожного з вас, мабуть, є своя улюблена казка. Яка саме?
Діти по черзі називають, показують книжечку і захищають свої відповіді-висновками.
Вчитель. Діти, а про кого ці казки?
Діти (разом). Про тварин.
(На дошці з’являються малюнки лисички, зайчика, кота).
Вчитель. Діти, давайте з вами назвемо всі казки, які ми знаємо про цих тварин.
Діти (по черзі). «Лисичка та Журавель», «Лисичка-сестричка та Вовк-панібрат», «Котик і Півник», «Пан Коцький», «Лисиця та їжак», «Лисиця-кума», «Лисичка-сестричка» тощо.
Вчитель. Дітки, про яку тваринку народ склав найбільше казок?
Діти (разом). Про Лисичку.
Вчитель. А чому саме про Лисичку? Яка вона?
Дітки, а давайте разом заспіваємо пісеньку про Лисичку. (Звучить пісенька у виконанні дітей).
Вчитель. А хто ще з казкових героїв був великим артистом?
Діти. Колобок, Коза-Дереза, Півник, Телесик.
Вчитель. Діти, а хто з вас заспіває голосом одного з цих героїв? (Діти одягають маски і виконують пісню).
Вчитель. Ви певно зрозуміли, що головними героями в цих казках є тварини.
А сьогодні я хочу вас познайомити з іншим видом українських народних казок. Це дуже цікаві казки, які називаються чарівними. У них багато чудес, фантастики.
Зараз я вам зачитаю уривки з таких казок, а ви уважно слухайте і відгадуйте.
(Зачитуються уривки з казок («Ох», «Яйце-райце», «Летючий корабель», «Івасик-Телесик») із серії листівок «Українські народні казки». Демонстрація ілюстрацій. Бібліотекар демонструє книжки).
Вчитель. Молодці, діти! Я бачу, що й чарівні казки вам відомі теж. Отож, сьогодні на уроці ми з вами почнемо читати казку «Івасик-Телесик».
(Діти відкривають збірочки українських народних казок, які заздалегідь розкладені на партах, і слідкують за вчителем).
Вчитель. А чим ця казка закінчилася, ви дізнаєтеся, дочитавши її вдома. А зараз я вас запрошую до «Казкової картинної галереї». (Огляд дитячих малюнків).
Підсумок уроку.
- Над чим працювали?
- Казки про кого розглядали?
- Що найбільше сподобалося?
- Про який вид казок дізналися?
- Чому в народних казках немає одного автора?
- Назвіть казки про тварин.
- Які ви знаєте чарівні казки?
- Яку казку розпочали читати на уроці? Який у неї зачин?
Бібліотекар. Я дуже хочу, щоб ви читали, захоплювались українськими казками! Бо в них втілилася споконвічна народна мудрість, кмітливість, хоробрість, доброта.
- Казки про кого розглядали?
- Що найбільше сподобалося?
- Про який вид казок дізналися?
- Чому в народних казках немає одного автора?
- Назвіть казки про тварин.
- Які ви знаєте чарівні казки?
- Яку казку розпочали читати на уроці? Який у неї зачин?
Бібліотекар. Я дуже хочу, щоб ви читали, захоплювались українськими казками! Бо в них втілилася споконвічна народна мудрість, кмітливість, хоробрість, доброта.
Всі ми з вами українці.
Українські діти.
Ми читаєм, розмовляєм.
Чом же не радіти?
Так читайте ж, мої друзі,
Свого не цурайтесь!
Українські діти.
Ми читаєм, розмовляєм.
Чом же не радіти?
Так читайте ж, мої друзі,
Свого не цурайтесь!