Вітаємо на сайті Тернопільської обласної бібліотеки для дітей
 Рябова, С. А. Хвилями інформаційного океану [Текст]: колективний бібліотечний урок / С. А. Рябова // Шкільна бібліотека. – 2011. – № 10. – C. 112-116.
 
Хвилями інформаційного океану
Колективний бібліотечний урок
С. А. Рябова, завідувач бібліотеки МНВК № 49 «Надія», м. Макіївка, Донецька обл.
 
Мета. Формування навичок подання інформації в інформаційному суспільстві; формування основ інформаційного світогляду та навичок інформаційно-пошукової діяльності.

Хід заняття:

Бібліотекар. На початку нашого бібліотечного уроку я пропоную згадати, а хто не пам’ятає, то ще раз ознайомитися з цікавим досвідом Д. Маккензі.
 
«Дослідницький цикл»:

1. Постановка питань. Треба починати із головного питання й потім розвивати досить повну картину другорядних питань, які можуть допомогти провести дослідження. Питання повинні будити думку. Наприклад, питання «Столицею якої країни є Відень?» припускає використання одного із джерел інформації - енциклопедії або інформаційно-пошукової системи й не буде сприяти формуванню аналітичних навичок. Якщо ж запропоновано творче завдання, наприклад: «У якому місті твоя родина хотіла б жити протягом двох років?», це буде сприяти постановці широкого ряду нових питань, які торкнуться проблеми вартості житла, рівня життя, ринку праці, демографічної ситуації та інше. Це потребує складної інформаційно-пошуково-аналітичної діяльності.

2. Планування. Після того, як питання поставлені, потрібно продумувати стратегію діяльності. Намічати, де шукати, як зберегти знайдену інформацію і як оптимізувати результати пошуку. На цьому етапі необхідна порада бібліотекаря або медіаспеціаліста.

3. Збір. Збирається інформація, що має відношення до поставлених питань, перевіряється, наскільки вона відповідає дійсності. На цій стадії порада бібліотекаря-медіаспеціаліста полягає в тому, щоб підказати ефективні й зручні варіанти систематизації й зберігання знайденої інформації, а також сформувати вміння виділяти та відбирати потрібні відомості.

4. Сортування й просівання. Чим більше складним є дослідницьке завдання, тим ретельнішого сортування воно вимагає. Частково інформація фільтрується при її зборі, однак на цій стадії починається робота, яка потребує більшої уваги. Знахідки розсортовуються за категоріями, напрямками і питаннями.
Більш ретельно переглядаються зібрані записи, схеми, файли для уточнення правильності відповідей на поставлені питання.

5. Синтез. Д. Маккензі порівнює цю стадію з рішенням головоломки, коли різні шматочки інформації розкладаються й підбираються, поки не зіллються в цілісну картину. Головним завданням цього етапу є витяг змісту із зібраної інформації, що дозволить дати чітку відповідь на поставлене питання.

6. Оцінка. Головною метою цієї стадії є оцінка повноти й точності знайденої інформації для реалізації поставленої мети. Необхідний перегляд всіх знахідок та оцінка на відповідність поставленому завданню. Критеріями для оцінки є вірогідність, цілісність, ясність, логічність, релевантність.

7. Звіт. Особиста творча робота. Д. Маккензі наполягає на проходженні всіх стадій знову й знову, поки не прийде осяяння для створення свого творчого продукту і необхідності поділитися своїм відкриттям з усіма.
Порада бібліотекаря для підготовки звіту:
• резюме - вибери основні положення, відкриття й свідоцтва;
• організація - організуй матеріал у зрозумілій, логічній формі;
• подання - використай мультимедіа та інші інструменти для ефективного подання;
• переконання - зацікав аудиторію для того, щоб одержати підтримку.
Схематично це виглядає так: питання—►розслідування—►створення—►обговорення —►рефлексія.
Ця модель може використовуватися учнями різного віку. Модель вимагає від учнів навичок мислення та уяви, що дозволяє перетворити учня в продюсера інформації, а не в простого її споживача.

1 етап.

Бібліотекар. Сьогодні я пропоную підготувати на вибір: енциклопедичну статтю, уривок з художньої книги, буклет, веб-сторінку, журнальну статтю, пам’ятку для учнів початкової школи на одну велику тему: «Інформація, її зберігання, систематизація й способи передачі».
Методом мозкового штурму клас виділяє головні питання, на які потрібно знайти відповіді, наприклад:


Що таке інформація?

Яка роль інформації в суспільстві?

Якими способами передається інформація? 

Які бувають носії інформації?

Чи може інформація бути шкідливою?

Які достоїнства й недоліки у різних носіїв інформації?

2 етап.

Бібліотекар. Давайте розділимося на групи. Кожна група одержить своє основне питання і повинна поставити другорядні питання. Наприклад, до питання «Яка роль інформації в суспільстві?» другорядними можуть бути наступні:

• Для чого людині потрібна інформація?

• Коли людина використовує інформацію?

• Як інформація може впливати на наше життя?

• Як інформація може впливати на навколишнє середовище?

• Чи впливає відсутність інформації на наше здоров’я?

• Чи може інформація допомогти знайти роботу?

3 етап.

Бібліотекар.
Тепер обговоримо питання, які ви сформували у своїх групах. Давайте складемо загальний розгорнутий план-схему до теми.

4 етап.

Бібліотекар.
Друзі, на самому початку уроку я вам говорила про те, що тема у всіх однакова, а от форми її подання відрізняються. Пропоную отримати форму подання інформації з жеребкуванням: енциклопедична стаття, уривок з фантастичного роману, буклет, веб-сторінка, стаття з молодіжного журналу тощо.

5 етап.

Бібліотекар.
Тепер пропоную продовжити роботу в групах по пошуку інформації та оформленню результатів пошукової діяльності відповідно до отриманого завдання.

6 етап.

Бібліотекар.
Пропоную подати на загальний розгляд результати роботи кожної групи.

7 етап.

Бібліотекар.
А тепер кожен повинен письмово відповісти на три питання трьома реченнями:

• Що було гарно, цікаво, корисно, приємно, запам’яталося?

• Що було нудно, важко, безглуздо, нецікаво?

• Що ви запропонуєте для наступного заняття? 

 
Н. Р. Захаренко, бібліотекар ЗОШ № 4, м. Борислав, Львівська обл.

Бібліотекар. Технічний прогрес приніс нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування. А разом з ними - нові цінності. Першим проривом у цьому напрямку стала книга, пізніше - періодичні друковані видання, потім - телеграф, радіо, телебачення і, нарешті Інтернет.
На початку XXI століття книга і комп’ютер є найавторитетнішими джерелами інформації. Саме про них ми сьогодні поговоримо.
Згадаємо, коли з’явилася перша книга?
(4-3 тис. до н.е).
Чим книга прислужилася людству?
(В книгах відображені історія людства, його досвід, думки, почуття тощо).
Тривалий час книга була єдиним і основним джерелом інформації. Сьогодні світ заполонили комп’ютери.
Чи знаєте ви, що означає слово «абак»?
(Від грец. авах - дошка, поділена на смуги, де пересувалися камінці з метою арифметичних розрахунків. Щось на зразок рахівниці).
Саме від цього примітивного приладу для рахування бере початок історія обчислювальної техніки, історія комп’ютера. Комп’ютери почали активно заповнювати наше життя після другої світової війни. До 1960 р. в усьому світі використовувалися не більше 7 тис. комп’ютерів. У 1993 р. настав історичний перелом, коли вперше обсяг виробництва персональних комп’ютерів перевищив обсяг виробництва легкових автомобілів і досяг 35,4 млн. одиниць.
Де застосовуються комп’ютери?
(Варіанти відповідей: в установах, банках, школах, лікарнях, у побуті).
Сучасний комп’ютер пише музику і вірші, малює, грає у шахи, розмовляє. Він практично вміє робити все, що і людина. Сьогодні світ переживає процес бурхливої інформатизації і стрімко зростає кількість інформації. Фантастично розвивається електронно-обчислювальна техніка, що робить інформацію доступною практично кожному. Вчені говорять про «інформаційний вибух», «інформаційну революцію», «інформаційну цивілізацію».

Як змінилася книга в наш час?
Ви, мабуть, знаєте про існування електронних книг. У Франції створено книгу, зовні 13- схожу на традиційну. Під обгорткою розміщений екран розміром 21x16 см. Електронну книгу можна покласти до сумки чи рюкзака. Вона працює на акумуляторах протягом 5 год. Це одночасно і книга, і бібліотека, і віртуальний книжковий магазин. Її пам’ять зберігає одночасно майже 30 книг по 500 сторінок кожна. Маючи мобільний телефон чи телефонну розетку, ви підключаєтеся до Інтернету, можете «гуляти» по віртуальному магазину, вибирати і замовляти книги. Досить провести по екрану пальцем, щоб підібрати книгу чи газету, збільшити розмір літер, знайти значення незрозумілого слова у словнику.
Останнє досягнення комп’ютерних технологій - «жива» книга (Living Вооk). За допомогою комп’ютера можна не лише читати текст і переглядати картинки, а й чути голоси персонажів, «оживляти» ілюстрації, грати у цікаві ігри. Навіть є такі електронні книжки-ігри, які дають можливість не тільки познайомитися з авторським варіантом твору, а й самому впливати на хід сюжету.
Як ви гадаєте, у майбутньому друкована книга залишиться чи її замінить комп’ютер? Книга чи комп’ютер? Ви надасте перевагу...
Чи можна бути освіченою людиною, якщо не знаєш комп’ютера?
Чи можна бути сучасною людиною, якщо не читаєш книг?
З якого джерела (книги чи комп’ютера) ви одержуєте основну інформацію і знання?
Згадаймо давньогрецький міф про Лабіринт. Виявляється, що книжковий світ, а особливо світ комп’ютерний, віртуальний і є тим самим Лабіринтом, де на молодого і недосвідченого користувача чатує небезпека, справжній жахливий «Мінотавр». Головна проблема сьогодні - це проблема вибору. Як відрізнити потрібну інформацію від непотрібної, глибоку від поверхневої, корисну від беззмістовної та шкідливої?
Досить часто знання художньої літератури обмежені гортанням детективів; з телевізійних програм вибираємо для перегляду лише бойовики, а комп’ютер використовуємо для сумнівних ігор. «Кібернетика подібна тому, що в часи середньовіччя вважали «чорною магією», - вона може дати все, що забажаєте, але вона не може підказати, що необхідно просити» (Норберт Вінер).
Вміння вибирати книгу чи знаходити інформацію за допомогою комп’ютера - це справжнє велике мистецтво. Як оволодіти ним? Гадаю, саме бібліотеки навчать вас цього мистецтва, покажуть вам шлях до знань, до духовності.
Сучасна бібліотека збирає не тільки твори друку, а також аудіо- і відеокасети, компакт-диски, комп’ютерні програми, бази даних. До послуг читачів - різноманітна аудіо- і відеотехніка, комп’ютери, розмножувальна техніка. Комп’ютерні технології використовуються при комплектуванні бібліотек, створенні довідкового апарату, обслуговуванні читачів. Бібліотека стає складовою сучасних інформаційних систем.
«Якщо стара бібліотека була джерелом, до якого йшли всі, хто бажав знань, то новітня - це водопровід, який розносить життєдайну вологу по будинках» (Мельвіль Дьюі).
Тому сучасну бібліотеку почали називати: «віртуальна бібліотека», «інформотека», «медіатека», замість слова «читач» з’явився термін «користувач» бібліотеки.
Сьогодні ми з вами обговорили лише деякі питання теми «Книга і комп’ютер», теми невичерпної і складної. Поки що ці два джерела інформації мирно співіснують, доповнюють один одного. А що буде далі - покаже час.

 
 
Інформаційний журнал
О.П. Логвин, К.О. Матвієнко, бібліотекарі Байбузівської ЗОШ, Черкаська обл.
 
Дійові особи: Ведучий, Ведуча, учні, Одиничка, Нулик, лікар Доктор Веб, Диск, Троянський кінь.

Ведучий. Добрий день, друзі! Сьогодні ми зібрались, щоб більше дізнатись про інформатику, вчених, що внесли вклад у її розвиток. Інформатика, порівняно з іншими науками (фізикою, математикою), ще досить молода, але вона дуже швидко розвивається та все ширше входить у наше життя.
Хтось скаже, що у нього ще немає комп’ютера, що він ще не вивчає цього предмету і взагалі навіщо йому інформатика.

Ведуча. І все ж він забуває про мобільні телефони. Проте входять в наше життя, різні електронні іграшки «денді», «тетріс», «тамагочі», ляльки-роботи і т.д.
Та, що про все це говорити, звичайний калькулятор, електронний годинник життя без яких ми зовсім не уявляємо і можливо, інколи, думаємо, що все так завжди і було.

Ведучий. Відкриваємо першу сторінку нашого журналу: «Історія виникнення комп’ютера».
(Учні по черзі розповідають про те, як людство від рахунку на пальцях дійшло до розв’язування тисяч-мільйонів операцій за секунду за допомогою ЕОМ).

Ведуча. Наступна наша сторінка «Як тренувати логічне мислення». Її проведе відомий лікар - Доктор Веб. Він безкоштовно огляне пацієнтів та швидко визначить ваше ставлення до інформатики і те як ви вмієте розв’язувати логічні задачі.

Ведучий. Ми запрошуємо Доктора Веба та його асистентів - Нулика та Одиничку. (Виходить лікар).

Доктор Веб. Я перевірю фізичний стан і стан розумового розвитку декого з присутніх та дам їм кілька порад. Хто бажає обстежитися, будь ласка, на сцену. (Виходить учень і сідає на стілець).
Визначимо, що в цього хлопчика у голові. (Надіває на нього циліндр з тирсою і дістає її звідти ложкою). Шановний! Та в тебе ж у голові тирса! А де ж знання з математики? Тобі така порада: по понеділках, середах і п’ятницях на ніч вивчай таблицю множення, по вівторках, четвергах і суботах - тотожності скороченого множення, а по неділях - розв’язуй задачі.

Учень.
Хоч сідай і гірко плач -
Не люблю отих задач!
Через них - одні невдачі.
Ох! Замучили задачі!
Чи підручники погані,
Чи такий я безталанний?
Та усіх я обдурю -
В книжці відповідь знайду!

Доктор Веб.
Скільки чашок, скільки ложок -
Це ж простеньке завдання:
Ти додав слонів до кішок,
Перемножив на коня.
Дійсно, нескладна наука -
Була б відповідь, як слід!
Вийшло: дід молодший внука
Аж на сорок дев’ять літ!
Типографські дві машини
Косять жито вісім днів,
Проїжджають щохвилини
Три десятих поїздів.
А до Марса - метрів триста.
(Мудра в хлопця голова!)
Пів хлоп’яти їде в місто,
В нім - півмами. Ну й дива!

А тепер обстежимо цю дівчинку. (Підходить до дівчинки).
У неї ми перевіримо роботу серця перед змаганнями. (Слухає стетоскопом серце).
О-ох, горе, серце майже не працює. Ану, розв’язуй мерщій задачу. (Показує плакат, на якому записано умову задачі. Учениця розв’язує задачу).
Тепер і серце запрацювало нормально! Щодня перед обідом розв’язуй задачу, а після обіду роби перевірку.
Бачу, ще хочуть дізнатися про свій фізичний стан та стан розумового розвитку кілька відмінників. Проходьте, будь ласка. Перевіримо, чи вмієте ви швидко розв’язувати цікаві задачі.

1. За книжку заплатили спочатку 1 грн., а потім ще половину її кінцевої вартості. Скільки коштує книжка? (2 грн.).

2. Скільки граней у нового гранованого олівця? (6 граней).

3. Чотири парних числа, що йдуть одне за одним, у сумі становлять 60. Які це числа? (12, 14, 16, 18).

4. Якщо о 12 годині ночі йде дощ, то чи можна стверджувати, що через 72 години буде сонячна погода? (Ні, оскільки через 72 год. буде 12 година ночі). (У той час, коли учні обдумують кожну відповідь, лікар рахує 1, 2, 3 10. Якщо на рахунок 10 відповідь не дається, то він дістає нитку, що символізує «нерв» учня, і розриває її).
Так, «нерви» трішки «здають». Це погано, адже тобі ще стільки вчитися! Але я тобі допоможу. Ось візьми додаткові «нерви» (простягає кілька ниток, на яких нанизано аркуші з умовами задач). Кожного дня розв’язуй задачу і «нерви» твої стануть міцнішими.
Вважаю, що всі присутні мають логічне мислення.

Ведуча. Наступна наша сторінка: «Країна інформатики» - це цікава історія про жителів королівства інформатики.

Нулик. Наша країна має велику кількість міст і сіл, але всі жителі дуже схожі між собою.

Одиниця. Це тому, що всі вони складені з двох цифр: Нулика (показує на нього).

Нулик. Одиниці (показує на Одиничку).

Одиниця. Все у нас, як у справжній країні - є свої друзі і є свої вороги. Наша королева Інформатика поважає в усьому Порядок та Лад
.
Нулик. Де закінчується Порядок - там завжди починається Безлад. Він завжди приносить із собою Віруси, Поломки, Проблеми. І наші жителі частенько починають хворіти. Тоді вони викликають лікарів-інженерів або лікарів програм.

Одиниця. Одні лікують комп’ютер ззовні, інші з середини і ведуть боротьбу з вірусами. (На сцену вибігає Диск з Вірусом Троян).

Диск. А чи хочете ви нову гру? Цікаву!

Доктор Веб. Ні, дякуємо. Ми тебе не пустимо до нашої країни бо ти маєш недоброго товариша.

Диск. Де? А це! Та він же без мене загине (гладить вірус) і взагалі він мені не заважає. Мені його подарували разом з цією програмою. Дивіться, яка у нього чудова гривка, а хвостик - така краса, і все це безкоштовно разом з чудовою програмою нової гри.

Доктор Веб. Я бачу цей твій товариш так тобі задурив голову, що ти вже не піддаєшся лікуванню.

Диск. Мені задурили? Ви подивіться хто біля вас крутиться - Нуль та Одиниця. Що вони можуть?

Вірус. А нічого! А от у мене така сила виживати. Я можу бути там де ви мене і не чекали.

Доктор Веб. От тому, я дуже уважно переглядаю усіх туристів, які хочуть завітати у кожне місто нашої країни. А щодо моїх помічників, то ви помиляєтесь. Ось послухайте історію:

«Мільйон — нулями сильний».

Хвалилася Одиниця перед Нулями.

Одиниця.
Горе мені з вами,
З оцими Нулями.
Користь маю - нуль!
Горда Одиниця,
Мушу я возиться З такою юрбою.
Геть від мене, геть!.. (Нулі розбігаються).

Доктор Веб.
Коли ж скінчилася нотація
І Одиниці надокучило хвалиться,
Розбіглися супутники-Нулі,
Мільйона наче й не було!
Лишилась Одиниця.
(А думала - що пуп Землі).
Нуль серед чисел - не король,
Одначе знає свою роль.
Навіть Мільйони-королі
Йдуть старцювати без нулів,
А зараз слухаймо про те,
Який в нуля авторитет.
Колись було, та вже пройшло:
Нуль не вважали за число.
Сміялись з нього, ображали
І, як не дивно, зневажали.
Нумо, спробуйте відняти,
До числа той нуль додати!
Зробили? Щоб там не було,
Те саме матимеш число.

Нулик.
Якщо нуль множником стає,
То все поставить на своє.
Як не мудруй, як не крути,
В добутку нуль одержиш ти.
На нуль ділити є бажання?
Боюсь, наб’єте стільки ґуль!
Даремні, друзі, намагання:
Ніщо не ділиться на нуль!
Причина? Можу пояснити,
У чому справа, в чому суть:
Немає сенсу щось ділити
На те, чого не може буть!
І справді: то яке ж відоме
За частку взяти нам число,
Щоб у кінцевому добутку
Самі нулі воно дало?

«Гімн одиниці»
Знайте всі, без одиниці.
Хоч вона таки й мала.
Не могло б на світ з’явитись
Ні єдиного числа.
Числам тісно, їх немало,
Збільшенню межі нема.
Та всі числа, щоб ви знали,
Одиниця нам дала.
Щоб дізнатись потужність вала,
Швидкість птаха, вітру міць,
Треба взяти нам чимало
Різнойменних одиниць.
Наша славна одиниця
Міря небо й океан.
Наша скромна одиниця
Чисел славний капітан.
(Поки розказують вірші, Вірус тихенько підходить з Диском до комп’ютера. Коли закінчилась розповідь, він наскакує на комп’ютер і обнімає його).

Доктор Веб. Ти що надумав робити? Геть від міста ПК № 2, а то я тебе зараз вилікую, або зовсім зітру.

Ведучий. Ось така історія трапилась з нашими казковими героями. На цьому наш журнал закінчується. До нових зустрічей.